LineA
From Atariki
Wersja z dnia 16:56, 1 maj 2024 Sorcerer.dragonnel (Dyskusja | wkład) (→ditto) ← Previous diff |
Aktualna wersja Sorcerer.dragonnel (Dyskusja | wkład) (→ditto) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Instrukcje '''Line A''', są to proste instrukcje wejścia/wyjścia odnoszące się do hardware Atari ST zrealizowane z pomocą specyficznego emulatora nieistniejących rozkazów procesorów MC680x0. Realizuje je kod $A00x, gdzie x oznacza jedną z 16 możliwych pseudo-komend procesora Motoroli. Każde wywołanie takiej pseudo-komendy obarczone jest dodatkowymi cyklami procesora, których wymaga obsługa przerwań. Jedyna korzyść, to oszczędność pamięci przy definiowaniu komend. Użyto ich ze względu na konieczność zmieszczenia pierwszych wersji TOS'a w 192KB pamięci ROM. Miały zostać wyeliminowane w późniejszych wersjach systemu [[TOS]], ale pozostały w użyciu ze względu na kompatybilność. | + | Instrukcje '''Line A''', są to proste instrukcje wejścia/wyjścia odnoszące się do hardware Atari ST/STe/TT/Falcon, zrealizowane z pomocą specyficznego emulatora nieistniejących rozkazów procesorów MC680x0. Realizuje je [[heksadecymalny]] kod $A00x, gdzie x oznacza jedną z 16 możliwych pseudo-komend procesora Motoroli. Każde wywołanie takiej pseudo-komendy obarczone jest dodatkowymi cyklami procesora, których wymaga obsługa przerwań. Jedyna korzyść, to oszczędność pamięci przy definiowaniu komend. Użyto ich ze względu na konieczność zmieszczenia pierwszych wersji [[TOS]]'a w 192KB pamięci [[ROM]]. Miały zostać wyeliminowane w późniejszych wersjach systemu [[TOS]], ale pozostały w użyciu ze względu na kompatybilność. |
- | Odpowiadają za podstawowe operacje graficzne, dostęp do klawiatury i myszy. Za ich pomocą można tworzyć kompleksowe operacje przy pomocy kilku prostych komend. Można nimi narysować pixele, linie, kwadraty, pisać tekst, kopiować bloki graficzne oraz kontrolować software'owe duszki, w tym kursor myszki. Po inicjalizacji komendą $A000 można się m.in. dowiedzieć, jaki aktualnie jest adres zestawu znaków, pozycja myszki, rozdzielczość i wielkość ekranu, ilość bitplane itd. Niestety statystyki te są przekłamywane przez popularne akceleratory systemowego interfejsu graficznego, takie jak Warp9 i QuickST co powoduje, że trzeba brać poprawkę na to iż w bloku tzw. negatywnych zmiennych linii A mogą znaleźć się całkowicie bezsensowne liczby. | + | Odpowiadają za podstawowe operacje graficzne, dostęp do klawiatury i myszy. Za ich pomocą można tworzyć kompleksowe operacje przy pomocy kilku prostych komend. Można nimi narysować pixele, linie, kwadraty, pisać tekst, kopiować bloki graficzne oraz kontrolować software'owe duszki, w tym kursor myszki. Po inicjalizacji komendą $A000 można się m.in. dowiedzieć, jaki aktualnie jest adres zestawu znaków, pozycja myszki, adres, wielkość, rozdzielczość i rozmiary w absolutnych i względnych współrzędnych ekranu, ilość bitplane itd. Niestety zmienne te są po części przekłamywane przez popularne akceleratory systemowego interfejsu graficznego - takie jak [[Warp9]] i [[QuickST]] - co powoduje, że trzeba brać poprawkę na to iż w bloku tzw. negatywnych zmiennych linii A mogą znaleźć się całkowicie bezsensowne liczby. |
- | Razem z [[BIOS]]em oraz [[XBIOS]]em stanowią jedną z najniższych warstw logicznych systemu [[TOS]]. Wiele procedur [[GEM]]'u wykorzystuje te instrukcje, ze względu na oszczędność pamięci przeznaczonej na system operacyjny. Są dostępne natychmiast po włączeniu komputera, co oznacza że można z nich korzystać np. w krótkim kodzie mieszczącym się w około 500 bajtach boot-sector'a, bez konieczności inicjalizacji systemowych funkcji wyższego rzędu czy rezerwacji dla nich dodatkowych przestrzeni pamięci. Można w ten sposób zaoszczędzić jeszcze więcej RAM'u nawet niż przy uruchamianiu programów z katalogu [[AUTO]]. | + | Razem z [[BIOS]]em oraz [[XBIOS]]em stanowią jedną z najniższych warstw logicznych systemu [[TOS]]. Wiele procedur [[GEM]]'u wykorzystuje te instrukcje, ze względu na oszczędność pamięci przeznaczonej na system operacyjny. Są dostępne natychmiast po włączeniu komputera, co oznacza że można z nich korzystać np. w krótkim kodzie mieszczącym się w około 500 bajtach [[boot-sector]]'a, bez konieczności inicjalizacji systemowych funkcji wyższego rzędu czy rezerwacji dla nich dodatkowych przestrzeni pamięci. Można w ten sposób zaoszczędzić jeszcze więcej [[RAM]]'u nawet niż przy uruchamianiu programów z katalogu [[AUTO]]. |
- | Pseudorozkazy $A000-$A00F mają swój wektory przerwań umieszczony w pamięci pod adresem $00000028. Zaraz po nim jest wektor analogicznej '''Linii F''', która w systemie [[TOS]] nie jest używana. | + | == Pochodzenie koncepcji == |
+ | |||
+ | Pseudorozkazy $A000-$A00F mają swój wektor przerwań umieszczony w pamięci pod adresem $00000028. Zaraz po nim jest wektor analogicznej '''Linii F''', która w systemie [[TOS]] nie jest używana. Najprawdopodobniej pomysł na użycie '''Line A''' został skopiowany (tak samo jak i wiele innych koncepcji) z pierwszych wersji systemu Apple'a. Tak zwane '''Mac-macros''' są zdefiniowane w technicznej dokumentacji dla programistów Apple'a właśnie jako długa lista pseudorozkazów $Axxx. Dużo później zainteresowali się nimi twórcy [[TurboAssembler]]'a, zaczynając i niestety nie kończąc implementacji '''Mac-macros''' w swoim asemblerze. Przyczyną przerwania realizacji była czasochłonność i koszt tego zadania. | ||
== Odnośniki zewnętrzne == | == Odnośniki zewnętrzne == |
Aktualna wersja
Instrukcje Line A, są to proste instrukcje wejścia/wyjścia odnoszące się do hardware Atari ST/STe/TT/Falcon, zrealizowane z pomocą specyficznego emulatora nieistniejących rozkazów procesorów MC680x0. Realizuje je heksadecymalny kod $A00x, gdzie x oznacza jedną z 16 możliwych pseudo-komend procesora Motoroli. Każde wywołanie takiej pseudo-komendy obarczone jest dodatkowymi cyklami procesora, których wymaga obsługa przerwań. Jedyna korzyść, to oszczędność pamięci przy definiowaniu komend. Użyto ich ze względu na konieczność zmieszczenia pierwszych wersji TOS'a w 192KB pamięci ROM. Miały zostać wyeliminowane w późniejszych wersjach systemu TOS, ale pozostały w użyciu ze względu na kompatybilność.
Odpowiadają za podstawowe operacje graficzne, dostęp do klawiatury i myszy. Za ich pomocą można tworzyć kompleksowe operacje przy pomocy kilku prostych komend. Można nimi narysować pixele, linie, kwadraty, pisać tekst, kopiować bloki graficzne oraz kontrolować software'owe duszki, w tym kursor myszki. Po inicjalizacji komendą $A000 można się m.in. dowiedzieć, jaki aktualnie jest adres zestawu znaków, pozycja myszki, adres, wielkość, rozdzielczość i rozmiary w absolutnych i względnych współrzędnych ekranu, ilość bitplane itd. Niestety zmienne te są po części przekłamywane przez popularne akceleratory systemowego interfejsu graficznego - takie jak Warp9 i QuickST - co powoduje, że trzeba brać poprawkę na to iż w bloku tzw. negatywnych zmiennych linii A mogą znaleźć się całkowicie bezsensowne liczby.
Razem z BIOSem oraz XBIOSem stanowią jedną z najniższych warstw logicznych systemu TOS. Wiele procedur GEM'u wykorzystuje te instrukcje, ze względu na oszczędność pamięci przeznaczonej na system operacyjny. Są dostępne natychmiast po włączeniu komputera, co oznacza że można z nich korzystać np. w krótkim kodzie mieszczącym się w około 500 bajtach boot-sector'a, bez konieczności inicjalizacji systemowych funkcji wyższego rzędu czy rezerwacji dla nich dodatkowych przestrzeni pamięci. Można w ten sposób zaoszczędzić jeszcze więcej RAM'u nawet niż przy uruchamianiu programów z katalogu AUTO.
Pochodzenie koncepcji
Pseudorozkazy $A000-$A00F mają swój wektor przerwań umieszczony w pamięci pod adresem $00000028. Zaraz po nim jest wektor analogicznej Linii F, która w systemie TOS nie jest używana. Najprawdopodobniej pomysł na użycie Line A został skopiowany (tak samo jak i wiele innych koncepcji) z pierwszych wersji systemu Apple'a. Tak zwane Mac-macros są zdefiniowane w technicznej dokumentacji dla programistów Apple'a właśnie jako długa lista pseudorozkazów $Axxx. Dużo później zainteresowali się nimi twórcy TurboAssembler'a, zaczynając i niestety nie kończąc implementacji Mac-macros w swoim asemblerze. Przyczyną przerwania realizacji była czasochłonność i koszt tego zadania.
Odnośniki zewnętrzne
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.