BOOT (format pliku)
From Atariki
Wersja z dnia 19:35, 1 maj 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (→Przebieg procedury uruchomienia programu - dlaczego nieudany boot ląduje w self teście) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Przebieg procedury uruchomienia programu - linki) |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów: | Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów: | ||
- | * bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego | + | * bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego, |
- | * bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać | + | * bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać, |
- | * bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych | + | * bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych, |
- | * bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI) | + | * bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI), |
+ | * bajt 6 i dalsze - procedura inicjalizacyjna. | ||
+ | |||
+ | Cały plik składa się ze 128-bajtowych rekordów (w przypadku programu ładowanego z kasety) lub sektorów (w przypadku gdy program ładowany jest z dyskietki). | ||
== Przebieg procedury uruchomienia programu == | == Przebieg procedury uruchomienia programu == | ||
- | Po wczytaniu programu jest on inicjalizowany przez wywołanie procedury ulokowanej od adresu wczytywania plus sześć bajtów. Ponieważ maksymalna liczba rekordów z jakich może się składać program wynosi 256 (0 podane jako ilość rekordów), to jest to dobry punkt do umieszczenia procedury ładującej pozostałe rekordy w przypadku gdy program jest dłuższy. | + | Po wczytaniu programu jest on inicjalizowany przez wywołanie procedury ulokowanej od adresu wczytywania plus sześć bajtów. Ponieważ maksymalna liczba rekordów z jakich może się składać program wynosi 256 (0 podane jako ilość rekordów), to jest to dobry punkt do umieszczenia procedury ładującej pozostałe rekordy w przypadku gdy program jest dłuższy. Procedura ta w procesie ładowania programu zostanie wykonana tylko raz. |
+ | |||
+ | Powrót z ustawionym znacznikiem C powoduje wypisanie błędu BOOT ERROR oraz ponowienie procedury BOOT w przypadku dysku, a jej zakończenie w przypadku magnetofonu (co w dalszej części procedury RESET skutkuje skokiem pod adres w DOSVEC ($000A), gdzie w początkowej fazie ustawiany jest adres [[SELF TEST]]-u). | ||
+ | |||
+ | Powrót z ze skasowanym znacznikiem C powoduje kontynuowanie procedury RESET, w tym ustawienie poprawnej wartości zmiennej BOOT? ($0009) i przepisanie adresu uruchomienia programu z czwartego i piątego bajtu nagłówka do wektora DOSINI ($000C), a w przypadku ładowania z kasety dodatkowo w CASINI ($0002), na końcu której następuje oddanie kontroli do programu przez skok pod ten właśnie adres. | ||
- | Powrót z ustawionym znacznikiem C powoduje wypisanie błędu BOOT ERROR oraz ponowienie procedury BOOT w przypadku dysku, a wyjście z procedury BOOT w przypadku magnetofonu (co skutkuje skokiem do procedury wskazywanej przez DOSVEC ($000A) w którym to jeszcze przed rozpoczęciem procedury BOOT ustawiany jest adres [[SELF TEST]]-u). | + | == Zobacz też == |
- | Powrót z procedury inicjalizacyjnej ze skasowanym znacznikiem C powoduje kontynuowanie procedury RESET, w tym ustawienie poprawnej wartości zmiennej BOOT? ($0009) i przepisanie adresu uruchomienia programu z czwartego i piątego bajtu nagłówka do wektora CASINI ($0002) lub DOSINI ($000C), na końcu której następuje oddanie kontroli do programu przez skok pod ten właśnie adres. | + | * [[RESET]] |
+ | * [[Boot]] | ||
+ | * [[Programowanie: Program odporny na RESET]] | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] |
Aktualna wersja
Format pliku wykorzystywany w małym Atari do wczytywania programów wykonywalnych z poziomu systemu operacyjnego bezpośrednio po uruchomieniu komputera, bez potrzeby uprzedniego wczytywania systemu DOS. Takim "plikiem" jest na ogół sam DOS.
Program typu "BOOT" może być wczytany zarówno z dyskietki jak i kasety. W przypadku uruchamiania programu typu BOOT z dyskietki należy po prostu włączyć komputer, system operacyjny będzie próbował odczytać program właśnie w formacie BOOT ze stacji dysków nr 1. Jeżeli chcemy przy tym wyłączyć wbudowany interpreter BASIC należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Natomiast jeżeli chcemy dokonać odczytu programu w formacie BOOT z magnetofonu należy włączyć komputer z wciśniętym klawiszem START. Odłączenie interpretera BASIC-a odbywa się identycznie jak w przypadku odczytu ze stacji dysków.
Opis formatu
Na początku znajduje się sześciobajtowy nagłówek, składający się kolejno z dwóch pojedynczych bajtów i dwóch dwubajtowych słów:
- bajt 0 - wartość bez znaczenia dla systemu operacyjnego,
- bajt 1 - określa liczbę 128-bajtowych sektorów dyskietki lub rekordów z kasety jakie należy wczytać,
- bajty 2 (młodszy bajt) i 3 (starszy bajt) - adres, pod jaki system operacyjny wczyta całość danych,
- bajty 4 (młodszy bajt) i 5 (starszy bajt) - adres ponownego inicjowania programu w przypadku wciśnięcia klawisza RESET (wpisywany przez system do rejestru DOSINI lub CASINI),
- bajt 6 i dalsze - procedura inicjalizacyjna.
Cały plik składa się ze 128-bajtowych rekordów (w przypadku programu ładowanego z kasety) lub sektorów (w przypadku gdy program ładowany jest z dyskietki).
Przebieg procedury uruchomienia programu
Po wczytaniu programu jest on inicjalizowany przez wywołanie procedury ulokowanej od adresu wczytywania plus sześć bajtów. Ponieważ maksymalna liczba rekordów z jakich może się składać program wynosi 256 (0 podane jako ilość rekordów), to jest to dobry punkt do umieszczenia procedury ładującej pozostałe rekordy w przypadku gdy program jest dłuższy. Procedura ta w procesie ładowania programu zostanie wykonana tylko raz.
Powrót z ustawionym znacznikiem C powoduje wypisanie błędu BOOT ERROR oraz ponowienie procedury BOOT w przypadku dysku, a jej zakończenie w przypadku magnetofonu (co w dalszej części procedury RESET skutkuje skokiem pod adres w DOSVEC ($000A), gdzie w początkowej fazie ustawiany jest adres SELF TEST-u).
Powrót z ze skasowanym znacznikiem C powoduje kontynuowanie procedury RESET, w tym ustawienie poprawnej wartości zmiennej BOOT? ($0009) i przepisanie adresu uruchomienia programu z czwartego i piątego bajtu nagłówka do wektora DOSINI ($000C), a w przypadku ładowania z kasety dodatkowo w CASINI ($0002), na końcu której następuje oddanie kontroli do programu przez skok pod ten właśnie adres.
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.