Black Lamp

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:22, 25 lip 2008
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Wersja na Atari XL/XE - link Geensleeves do polskiej Wikipedii)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Ciekawostki)
Linia 1: Linia 1:
 +{{grafr|Black_lamp_a8.gif}}
Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na [[ST|Atari ST]], Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez [[Firebird]] w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na [[Atari 8-bit|małe Atari]], wydana przez [[Atari Corporation]]. Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na [[ST|Atari ST]], Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez [[Firebird]] w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na [[Atari 8-bit|małe Atari]], wydana przez [[Atari Corporation]].
==Opis== ==Opis==
-Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Grizeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.+Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Gryzeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.
-Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.+Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest, przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednej ze skrytek rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.
-Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.+Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem, spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.
-W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.+W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać, zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.
Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan. Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.
Linia 21: Linia 22:
** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy ** skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
* dół + lewo/prawo - zejście ze schodów * dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
 +* fire - strzał z różdżki
==Wersja na [[ST|Atari ST]]== ==Wersja na [[ST|Atari ST]]==
-Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.+Gra została wydana w 1988 roku przez [[Firebird]] w Wielkiej Brytanii i przez [[Rainbird]] w Stanach Zjednoczonych. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.
==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]== ==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]==
-Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] została wydana przez brytyjski oddział [[Atari Corporation]] w 1989 roku, tylko na kasecie. W stosunku do oryginału gra rózni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę:+Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] została wydana przez brytyjski oddział [[Atari Corporation]] w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra różni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę:
*Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera. *Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera.
-*Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy - nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki.+*Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki.
*Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale. *Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale.
*Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "[http://pl.wikipedia.org/wiki/Greensleeves Greensleeves]". *Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "[http://pl.wikipedia.org/wiki/Greensleeves Greensleeves]".
Linia 35: Linia 37:
===Cheaty=== ===Cheaty===
-Wpisanie w trakcie gry kodu FOREST daje nieśmiertelność.+Wpisanie w trakcie gry kodu "FOREST" daje nieśmiertelność.
===Ciekawostki=== ===Ciekawostki===
-Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.+Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.
 + 
 +W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na [[Atari Area]] [[24h Compo]] w którym zadaniem było napisać [http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=1604 cover] muzyki z Black Lamp.
==Odnośniki zewnętrzne== ==Odnośniki zewnętrzne==
-*[http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lamp Black Lamp] w Wikipedii+*[http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Lamp_(video_game) Black Lamp] w Wikipedii
===Atari 8-bit=== ===Atari 8-bit===
-*[http://www.atarimania.com/detail_soft.php?MENU=8&VERSION_ID=652 Black Lamp] w [[Atarimania|Atarimanii]]+*[http://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-black-lamp_652.html Black Lamp] w [[Atarimania|Atarimanii]]
*[http://mapy.atari8.info/blacklamp.php mapa do gry] na [[mapy.atari8.info]] *[http://mapy.atari8.info/blacklamp.php mapa do gry] na [[mapy.atari8.info]]
 +===Atari ST===
 +*[http://www.atarimania.com/game-atari-st-black-lamp_23910.html Black Lamp (Firebird)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
 +*[http://www.atarimania.com/game-atari-st-black-lamp_8730.html Black Lamp (Rainbird)] w [[Atarimania|Atarimanii]]
 +
 +[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria:Gry dla Atari ST]]
 +[[Kategoria:Gry zręcznościowe]]

Aktualna wersja

Grafika:Black_lamp_a8.gif

Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na Atari ST, Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez Firebird w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na małe Atari, wydana przez Atari Corporation.

Spis treści

Opis

Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Gryzeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.

Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest, przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednej ze skrytek rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.

Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka — aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem, spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.

W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać, zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.

Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.

Sterowanie

  • lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku.
  • góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle/położenie lampy na regale
  • dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie
  • góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość:
    • skok w przód - długość 2 kroków
    • skok w tył - długość 1 kroku
    • skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
  • dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
  • fire - strzał z różdżki

Wersja na Atari ST

Gra została wydana w 1988 roku przez Firebird w Wielkiej Brytanii i przez Rainbird w Stanach Zjednoczonych. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.

Wersja na Atari XL/XE

Konwersja na małe Atari autorstwa Ivana Mackintosha została wydana przez brytyjski oddział Atari Corporation w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra różni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę:

  • Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera.
  • Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy — nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki.
  • Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale.
  • Muzyka autorstwa Richarda Munnsa jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "Greensleeves".

Gra wymaga 64 KB RAM.

Cheaty

Wpisanie w trakcie gry kodu "FOREST" daje nieśmiertelność.

Ciekawostki

Po scenie krąży crack gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego — niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.

W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na Atari Area 24h Compo w którym zadaniem było napisać cover muzyki z Black Lamp.

Odnośniki zewnętrzne

Atari 8-bit

Atari ST

Personal tools