Black Lamp
From Atariki
Wersja z dnia 11:19, 7 paź 2011 Krótki (Dyskusja | wkład) (→Odnośniki zewnętrzne - aktualizacja linka do Wikipedii) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Ciekawostki) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Opis== | ==Opis== | ||
- | Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Grizeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę. | + | Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Gryzeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę. |
- | Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednego z regałów rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz. | + | Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest, przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednej ze skrytek rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz. |
- | Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka - aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej. | + | Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka — aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem, spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej. |
- | W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność. | + | W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać, zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność. |
Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan. | Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan. | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]== | ==Wersja na Atari [[XL]]/[[XE]]== | ||
- | Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] została wydana przez brytyjski oddział [[Atari Corporation]] w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra rózni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę: | + | Konwersja na małe Atari autorstwa [[Ivan Mackintosh|Ivana Mackintosha]] została wydana przez brytyjski oddział [[Atari Corporation]] w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra różni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę: |
*Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera. | *Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera. | ||
- | *Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy - nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki. | + | *Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy — nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki. |
*Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale. | *Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale. | ||
*Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "[http://pl.wikipedia.org/wiki/Greensleeves Greensleeves]". | *Muzyka autorstwa [[Richard Munns|Richarda Munnsa]] jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "[http://pl.wikipedia.org/wiki/Greensleeves Greensleeves]". | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
===Cheaty=== | ===Cheaty=== | ||
- | Wpisanie w trakcie gry kodu FOREST daje nieśmiertelność. | + | Wpisanie w trakcie gry kodu "FOREST" daje nieśmiertelność. |
===Ciekawostki=== | ===Ciekawostki=== | ||
- | Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego - niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność. | + | Po scenie krąży [[crack]] gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego — niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność. |
- | W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na [[Atari Area]] [[24h Compo]] w którym zadaniem było napisać cover muzyki z Black Lamp.[http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=1604] | + | W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na [[Atari Area]] [[24h Compo]] w którym zadaniem było napisać [http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=1604 cover] muzyki z Black Lamp. |
==Odnośniki zewnętrzne== | ==Odnośniki zewnętrzne== |
Aktualna wersja
Gra zręcznościowa wydana w Wielkiej Brytanii. Wersje na Atari ST, Amigę, Commodore 64 i ZX Spectrum zostały wydane przez Firebird w 1988 roku. Rok później powstała konwersja na małe Atari, wydana przez Atari Corporation.
Spis treści |
Opis
Fabuła osadzona jest w czasach średniowiecznych, w pełnym magii królestwie Alegoria, w którym grasują smoki. Bohaterem jest błazen Jolly Jack, który zakochał się w księżniczce Gryzeldzie, i aby zdobyć względy jej ojca, króla Maxima, postanawia odzyskać zaczarowaną Czarną Lampę, która chroniła królestwo przed potworami. Celem gry jest wcielić się w Jacka, dotrzeć do kryjówki smoka i odebrać mu Lampę.
Świat gry składa się z takich miejsc jak zamek, mury obronne, wioska, las, i katakumby. Zadaniem gracza jest, przemierzając te lokacje, odnaleźć 9 lamp w różnych kolorach, i zanieść je do jednej ze skrytek rozmieszczonych w labiryncie. Jack może udźwignąć tylko jedną lampę naraz.
Lampy w 8 kolorach są rozmieszczone losowo po całym świecie. Ostatnia, Czarna Lampa, jest strzeżona przez smoka — aby ją zdobyć, gracz musi go odnaleźć i zabić. Po zaniesieniu do szafki ostatniej lampy, gracz przechodzi do następnego etapu. Tym razem, spośród 9 lamp czarne są dwie, zatem Jack musi zabić 2 smoki. Po każdym skończonym etapie do zdobycia jest o 1 Czarną Lampę więcej.
W osiągnięciu celu Jolly Jackowi przeszkadzają zbrojni rycerze, wiedźmy latające na miotłach i inne potwory. Bohater jest uzbrojony w ograniczoną liczbę żyć, zapas energii, który można odnawiać, zbierając jedzenie, oraz w magiczną, miotającą pociski różdżkę. Dodatkowo w labiryncie gracz może znaleźć broń, instrumenty muzyczne oraz klejnoty. Zebranie 5 sztuk broni wzmacnia na chwilę moc różdżki, 5 instrumentów pozwala przez jakiś czas spadać z wysokości bez utraty energii, a 5 klejnotów daje czasową nieśmiertelność.
Świat gry jest labiryntem podzielonym na komnaty. Oprócz standardowych wyjść w lewo, prawo, górę i dół, spotkamy także drzwi prowadzące w głąb i na przedni plan.
Sterowanie
- lewo/prawo - ruch w danym kierunku. Postać Jacka porusza się krokowo - nie można jej zatrzymać w połowie kroku.
- góra - skok w górę/wejście po drabinie/wejście w drzwi w tle/położenie lampy na regale
- dół - zejście po drabinie/wejście w drzwi na pierwszym planie
- góra + lewo/prawo - skok/wejście na schody. Sposób skoku wpływa na jego długość:
- skok w przód - długość 2 kroków
- skok w tył - długość 1 kroku
- skok z rozbiegu - długość 3 kroków, ale skok jest o połowę niższy
- dół + lewo/prawo - zejście ze schodów
- fire - strzał z różdżki
Wersja na Atari ST
Gra została wydana w 1988 roku przez Firebird w Wielkiej Brytanii i przez Rainbird w Stanach Zjednoczonych. Autorami są Steven Cain i G.P. 'Kenny' Everett. Oprawę dźwiękową przygotował Fred Gray. Na tej wersji, oraz na identycznej wersji z Amigi, wzorowane są konwersje na C64 i Spectrum.
Wersja na Atari XL/XE
Konwersja na małe Atari autorstwa Ivana Mackintosha została wydana przez brytyjski oddział Atari Corporation w 1989 roku, tylko na kasecie. Wyróżnia się wysokiej jakości grafiką i muzyką. W stosunku do oryginału gra różni się w szczegółach mających nieznaczny wpływ na rozgrywkę:
- Regały na lampy, których zawartość była widoczna z zewnątrz, zostały zastąpione przez zamykane szafki. Trzeba do nich zajrzeć, aby zobaczyć lampy pozostałe do zebrania. Wynika to z ograniczonych możliwości graficznych komputera.
- Z obecnych w innych wersjach klejnotów, rynsztunku i instrumentów do zdobycia pozostał tylko jeden rodzaj broni, który zastępuje brakujące przedmioty. Na ekranie widoczne są 3 ikony symbolizujące znane z innych wersji gry bonusy — nieśmiertelność, odporność na upadki i wzmocnienie strzałów. Zebranie wspomnianej broni zwiększa poziom jednego z tych trzech bonusów. Gdy poziom osiągnie 5, gracz zyskuje na chwilę daną zdolność, co jest sygnalizowane zmianą koloru odpowiedniej ikonki.
- Rozmaitość przeciwników także jest mniejsza niż w oryginale.
- Muzyka autorstwa Richarda Munnsa jest unikalna dla wersji na małe Atari. Motyw słyszany w trakcie rozgrywki to aranżacja tradycyjnej melodii "Greensleeves".
Gra wymaga 64 KB RAM.
Cheaty
Wpisanie w trakcie gry kodu "FOREST" daje nieśmiertelność.
Ciekawostki
Po scenie krąży crack gry z dorobioną nieśmiertelnością (jak wynika z powyższego — niepotrzebnie), w którym nie można odnaleźć 9. smoka - poziom z ośmioma smokami powtarza się w nieskończoność.
W dniach 13-14 marca 2004 odbyło się na Atari Area 24h Compo w którym zadaniem było napisać cover muzyki z Black Lamp.
Odnośniki zewnętrzne
- Black Lamp w Wikipedii