Turbo BASIC XL

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:48, 30 cze 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 14:19, 8 lip 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 5: Linia 5:
Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań. Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.
 +
 +== Tokeny Turbo BASIC-a ==
 +
 +Zasadnicza struktura programu w Turbo BASIC-u XL jest taka sama, jak w [[Atari BASIC]] - zmiany polegają wyłącznie na dodaniu nowych instrukcji, funkcji i operatorów do listy tychże znanych interpreterowi Atari BASIC.
 +
 +=== Tokeny instrukcji ===
 +
 +Tokeny o kodach poniżej 56 są takie same jak w Atari BASIC, patrz [[Atari BASIC#Tokeny instrukcji|Tokeny instrukcji Atari BASIC]].
 +
 +<table border = 1 cellpadding = 5>
 +<tr><td><b>Hex</b></td><td><b>Dec</b></td><td><b>Instrukcja</b></td></tr>
 +<tr><td>$38</td><td>56</td><td>DPOKE</td></tr>
 +<tr><td>$39</td><td>57</td><td>MOVE</td></tr>
 +<tr><td>$3a</td><td>58</td><td>-MOVE</td></tr>
 +<tr><td>$3b</td><td>59</td><td>*F</td></tr>
 +<tr><td>$3c</td><td>60</td><td>REPEAT</td></tr>
 +<tr><td>$3d</td><td>61</td><td>UNTIL</td></tr>
 +<tr><td>$3e</td><td>62</td><td>WHILE</td></tr>
 +<tr><td>$3f</td><td>63</td><td>WEND</td></tr>
 +<tr><td>$40</td><td>64</td><td>ELSE</td></tr>
 +<tr><td>$41</td><td>65</td><td>ENDIF</td></tr>
 +<tr><td>$42</td><td>66</td><td>BPUT</td></tr>
 +<tr><td>$43</td><td>67</td><td>BGET</td></tr>
 +<tr><td>$44</td><td>68</td><td>FILLTO</td></tr>
 +<tr><td>$45</td><td>69</td><td>DO</td></tr>
 +<tr><td>$46</td><td>70</td><td>LOOP</td></tr>
 +<tr><td>$47</td><td>71</td><td>EXIT</td></tr>
 +<tr><td>$48</td><td>72</td><td>DIR</td></tr>
 +<tr><td>$49</td><td>73</td><td>LOCK</td></tr>
 +<tr><td>$4a</td><td>74</td><td>UNLOCK</td></tr>
 +<tr><td>$4b</td><td>75</td><td>RENAME</td></tr>
 +<tr><td>$4c</td><td>76</td><td>DELETE</td></tr>
 +<tr><td>$4d</td><td>77</td><td>PAUSE</td></tr>
 +<tr><td>$4e</td><td>78</td><td>TIME$=</td></tr>
 +<tr><td>$4f</td><td>79</td><td>PROC</td></tr>
 +<tr><td>$50</td><td>80</td><td>EXEC</td></tr>
 +<tr><td>$51</td><td>81</td><td>ENDPROC</td></tr>
 +<tr><td>$52</td><td>82</td><td>FCOLOR</td></tr>
 +<tr><td>$53</td><td>83</td><td>*L</td></tr>
 +<tr><td>$54</td><td>84</td><td>--</td></tr>
 +<tr><td>$55</td><td>85</td><td>RENUM</td></tr>
 +<tr><td>$56</td><td>86</td><td>DEL</td></tr>
 +<tr><td>$57</td><td>87</td><td>DUMP</td></tr>
 +<tr><td>$58</td><td>88</td><td>TRACE</td></tr>
 +<tr><td>$59</td><td>89</td><td>TEXT</td></tr>
 +<tr><td>$5a</td><td>90</td><td>BLOAD</td></tr>
 +<tr><td>$5b</td><td>91</td><td>BRUN</td></tr>
 +<tr><td>$5c</td><td>92</td><td>GO#</td></tr>
 +<tr><td>$5d</td><td>93</td><td># (etykieta)</td></tr>
 +<tr><td>$5e</td><td>94</td><td>*B</td></tr>
 +<tr><td>$5f</td><td>95</td><td>PAINT</td></tr>
 +<tr><td>$60</td><td>96</td><td>CLS</td></tr>
 +<tr><td>$61</td><td>97</td><td>DSOUND</td></tr>
 +<tr><td>$62</td><td>98</td><td>CIRCLE</td></tr>
 +<tr><td>$63</td><td>99</td><td>%PUT</td></tr>
 +<tr><td>$64</td><td>100</td><td>%GET</td></tr>
 +</table>
 +
 +Tokeny o kodach powyżej 100 sa niezdefiniowane.
 +
 +=== Tokeny operatorów i funkcji ===
 +
 +=== Tokeny zmiennych ===
== Błędy w Turbo BASIC-u == == Błędy w Turbo BASIC-u ==

Wersja z dnia 14:19, 8 lip 2006

Grafika:tbxl.png

Odmiana języka BASIC dla komputera Atari XL/XE, stworzona w 1985 roku przez niemieckiego programistę Franka Ostrowskiego i rozpowszechniona jako program public domain przez czasopismo "Happy Computer". Oprócz wersji XL istnieje też odmiana przeznaczona dla komputerów serii 400/800.

Turbo BASIC wgrywa się do pamięci RAM komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego Atari BASIC-a, istnieje też kompilator Turbo BASIC XL Compiler.

Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki pakiet procedur zmiennoprzecinkowych, który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.

Spis treści

Tokeny Turbo BASIC-a

Zasadnicza struktura programu w Turbo BASIC-u XL jest taka sama, jak w Atari BASIC - zmiany polegają wyłącznie na dodaniu nowych instrukcji, funkcji i operatorów do listy tychże znanych interpreterowi Atari BASIC.

Tokeny instrukcji

Tokeny o kodach poniżej 56 są takie same jak w Atari BASIC, patrz Tokeny instrukcji Atari BASIC.

HexDecInstrukcja
$3856DPOKE
$3957MOVE
$3a58-MOVE
$3b59*F
$3c60REPEAT
$3d61UNTIL
$3e62WHILE
$3f63WEND
$4064ELSE
$4165ENDIF
$4266BPUT
$4367BGET
$4468FILLTO
$4569DO
$4670LOOP
$4771EXIT
$4872DIR
$4973LOCK
$4a74UNLOCK
$4b75RENAME
$4c76DELETE
$4d77PAUSE
$4e78TIME$=
$4f79PROC
$5080EXEC
$5181ENDPROC
$5282FCOLOR
$5383*L
$5484--
$5585RENUM
$5686DEL
$5787DUMP
$5888TRACE
$5989TEXT
$5a90BLOAD
$5b91BRUN
$5c92GO#
$5d93# (etykieta)
$5e94*B
$5f95PAINT
$6096CLS
$6197DSOUND
$6298CIRCLE
$6399%PUT
$64100%GET

Tokeny o kodach powyżej 100 sa niezdefiniowane.

Tokeny operatorów i funkcji

Tokeny zmiennych

Błędy w Turbo BASIC-u

  • uruchomienie programu: 10 TRAP 10:GET #1,A powoduje całkowite zapełnienie i "zawinięcie" się stosu procesora; instrukcja TRAP wprawdzie zdejmuje ze stosu pewną ilość danych, ale rzadko bywa to ilość właściwa. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
  • porównanie dwóch funkcji CHR$ w jednym wyrażeniu jest zawsze prawdziwe, np. IF CHR$(1)=CHR$(2) THEN STOP spowoduje zatrzymanie programu. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
  • kontrola składni nie przyjmuje słów kluczowych %GET, %PUT i -MOVE jeśli są wpisane małymi literami.
  • kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji GET, chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
  • funkcja DEC źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools