Hires

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:09, 19 mar 2008
Vulgar (Dyskusja | wkład)
(usunieci czesci dotyczacej ST/TT, stworzony oddzielny rekord)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:46, 5 kwi 2010
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Właściwie ''hi-res'', z angielskiego ''high resolution'' - najwyższa rozdzielczość (ekranu). Właściwie ''hi-res'', z angielskiego ''high resolution'' - najwyższa rozdzielczość (ekranu).
-===Atari XL/XE===+==Atari 8-bit==
-W wypadku Atari [[XL]]/[[XE]] jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie [[BASIC]]-a nosi nazwę [[Graphics 8]]. Zob. [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a]].+W wypadku standardowego [[Atari 8-bit]] jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie [[BASIC]]-a nosi nazwę [[Graphics 8]]. Zob. [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a]].
-'''Programy i edytory graficzne''' dla Atari XL/XE, pracujące w trybie hires to m.in.:+===Programy i edytory graficzne===
* [http://www.page6.org/pd_lib/special/pd_ds136.htm Atari CAD] * [http://www.page6.org/pd_lib/special/pd_ds136.htm Atari CAD]
Linia 29: Linia 29:
* [[Graph2Font]] (program pod MS Windows) * [[Graph2Font]] (program pod MS Windows)
-'''Najbardziej znane gry''' małoatarowskie w trybie hires to: [[Amaurote]], [[Starquake]], [[Head Over Heels]], [[Kult]], [[Artefakt Przodków]].+===Najbardziej znane gry===
 + 
 +* [[Amaurote]]
 +* [[Artefakt Przodków]].
 +* [[Head Over Heels]]
 +* [[Kult]]
 +* [[Starquake]]
Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari). Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając [[duszki]] lub używając [[interlace]] (np. w programie [[Graph2Font]] albo [[PowerGraph]] - w wypadku małego Atari).
Linia 35: Linia 41:
Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice. Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. [[artefakty|artefaktów]] na grafice.
-{{Stub}}+==VBXE==
 + 
 +W Atari XL/XE wyposażonym w [[VBXE]] ''tryb hires'' może oznaczać tryb 640x192 w 16 kolorach (tryb hires VBXE).
 + 
 +==Atari ST==
 + 
 +W Atari [[ST]] ''hires'' to tryb [[ST High]]: 640x400 w 2 kolorach (czarnym i białym). Ze względu na parametry obrazu włączenie go wymaga zastosowania specjalnego monitora, np. [[SM124]] lub [[SM144]].
 + 
 +==Atari TT==
 + 
 +W Atari [[TT030]] ''hires'' to tryb [[TT High]]: 1280x960 w 2 kolorach (czarnym i białym). Ze względu na parametry obrazu włączenie go wymaga zastosowania specjalnego monitora, np. [[TTM194]] lub [[TTM195]].
[[Kategoria:Glosariusz]] [[Kategoria:Glosariusz]]

Wersja z dnia 15:46, 5 kwi 2010

Właściwie hi-res, z angielskiego high resolution - najwyższa rozdzielczość (ekranu).

Spis treści

Atari 8-bit

W wypadku standardowego Atari 8-bit jest to 320x192 piksele (z możliwością powiększenia do 384x239) w dwóch kolorach. Tryb ten w nazewnictwie BASIC-a nosi nazwę Graphics 8. Zob. Tryby monochromatyczne ANTIC-a.

Programy i edytory graficzne

oraz

Najbardziej znane gry

Liczbę kolorów trybu hires można podbić stosując różne triki, np. podkładając duszki lub używając interlace (np. w programie Graph2Font albo PowerGraph - w wypadku małego Atari).

Z pojęciem trybu hires na Atari XL/XE wiąże się także sprawa tzw. artefaktów na grafice.

VBXE

W Atari XL/XE wyposażonym w VBXE tryb hires może oznaczać tryb 640x192 w 16 kolorach (tryb hires VBXE).

Atari ST

W Atari ST hires to tryb ST High: 640x400 w 2 kolorach (czarnym i białym). Ze względu na parametry obrazu włączenie go wymaga zastosowania specjalnego monitora, np. SM124 lub SM144.

Atari TT

W Atari TT030 hires to tryb TT High: 1280x960 w 2 kolorach (czarnym i białym). Ze względu na parametry obrazu włączenie go wymaga zastosowania specjalnego monitora, np. TTM194 lub TTM195.

Personal tools