Tryby wysokiej rozdzielczości
From Atariki
Wersja z dnia 08:23, 14 maj 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (trzy tryby w linii) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:15, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. | * Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych [[GTIA]]. | ||
- | Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC $2 (Graphics 0)]], [[ANTIC $3]] i [[Graphics 8|ANTIC $F (Graphics 8)]]. | + | Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F (Graphics 8)]]. |
== Rozszerzenia == | == Rozszerzenia == |
Wersja z dnia 11:15, 14 sie 2023
Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
- Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
- W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
- Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.
Monochromatycznymi są tryby ANTIC 2 (Graphics 0), ANTIC 3 i ANTIC F (Graphics 8).
Rozszerzenia
Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.
Ciekawostki
W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.