Ramka
From Atariki
Wersja z dnia 15:13, 14 sie 2023 Mono (Dyskusja | wkład) (styl.) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też - fgtia i 130xe secam) |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* [[VBL]] | * [[VBL]] | ||
* [[NTSC vs PAL]] | * [[NTSC vs PAL]] | ||
+ | * [[FGTIA]] | ||
+ | * [[130XE SECAM]] | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu | ||
[[Kategoria:Glosariusz]] | [[Kategoria:Glosariusz]] |
Aktualna wersja
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
- w NTSC - 59.92 Hz,
- w SECAM - 50.09 Hz,
- a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ : : : : : : 0 10 16 22 106 112 114 +----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu : : : : : : +--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a) : : : : : : : : : : : : : : : : : : ... : : : : : : : : : : : : : : : : : : +--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a) +--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK : : : : +--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu : : ... : : +----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC : : : : ... : : : : +----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
Zobacz też
- VBL
- NTSC vs PAL
- FGTIA
- 130XE SECAM
- Dyskusja na AtariArea co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu