Rejestry PIA

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:49, 20 lut 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 14:14, 20 lut 2006
Jellonek (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 7: Linia 7:
<tr><td id="PORTA" rowspan = 2>$D300</td><td rowspan = 2>PORTA</td><td> <tr><td id="PORTA" rowspan = 2>$D300</td><td rowspan = 2>PORTA</td><td>
-<p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</p></td></tr>+Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</td></tr>
<tr><td> <tr><td>
-<p>Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]] i [[XE]]: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279).</p>+Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]] i [[XE]]: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279).
</td></tr> </td></tr>
<tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td> <tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td>
-<p>Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w [[400/800]] programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem [[1450XLD]], gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).</p></td></tr>+Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w [[400/800]] programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem [[1450XLD]], gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).</td></tr>
<tr><td> <tr><td>
-<p>Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii [[XL]]/[[XE]] są to duplikaty cieni portu A.</p>+Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii [[XL]]/[[XE]] są to duplikaty cieni portu A.
-<p>W serii [[XL]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:</p>+ 
 +W serii [[XL]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:
* bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
* bit 6: nieużywany * bit 6: nieużywany
Linia 24: Linia 25:
* bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) * bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0)
* bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) * bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)
-<p>Wartością domyślną jest $FF.</p>+Wartością domyślną jest $FF.
-<p>W serii [[XE]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:</p>+ 
 +W serii [[XE]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:
* bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
* bit 6: nieużywany * bit 6: nieużywany
Linia 34: Linia 36:
* bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) * bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0)
* bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) * bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)
-<p>Wartością domyślną jest $FF.</p>+Wartością domyślną jest $FF.
</td></tr> </td></tr>
<tr><td id="PACTL">$D302</td><td>PACTL</td><td> <tr><td id="PACTL">$D302</td><td>PACTL</td><td>
-<p>Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:</p>+Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:
* bit 7: status przerwania IRQ portu A (1 - wystąpiło) * bit 7: status przerwania IRQ portu A (1 - wystąpiło)
* bit 6: nieużywany (zawsze 0) * bit 6: nieużywany (zawsze 0)
Linia 46: Linia 48:
* bit 1: nieużywany (zawsze 0) * bit 1: nieużywany (zawsze 0)
* bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu A (1 - dozwolone) * bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu A (1 - dozwolone)
-<p>Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA.</p>+Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA.
</td></tr> </td></tr>
<tr><td id="PBCTL">$D303</td><td>PBCTL</td><td> <tr><td id="PBCTL">$D303</td><td>PBCTL</td><td>
-<p>Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:</p>+Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:
* bit 7: status przerwania IRQ portu B (1 - wystąpiło) * bit 7: status przerwania IRQ portu B (1 - wystąpiło)
* bit 6: nieużywany (zawsze 0) * bit 6: nieużywany (zawsze 0)
Linia 58: Linia 60:
* bit 1: nieużywany (zawsze 0) * bit 1: nieużywany (zawsze 0)
* bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu B (1 - dozwolone) * bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu B (1 - dozwolone)
-<p>Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB.</p>+Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB.
</td></tr> </td></tr>
</table> </table>
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]

Wersja z dnia 14:14, 20 lut 2006

Układ PIA, sześć rejestrów.

Lista rejestrów

AdresEtykietaOpis
$D300PORTA Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.

Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w XL i XE: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278) i JSTICK1 ($0279).

$D301PORTB Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w XL/XE - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem 1450XLD, gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).

Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w XL/XE) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii XL/XE są to duplikaty cieni portu A.

W serii XL rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:

  • bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
  • bit 6: nieużywany
  • bit 5: nieużywany
  • bit 4: nieużywany
  • bit 3: LED 2 (0 - świeci się)
  • bit 2: LED 1 (0 - świeci się)
  • bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub Atari BASIC tamże (0)
  • bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)

Wartością domyślną jest $FF.

W serii XE rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:

  • bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0)
  • bit 6: nieużywany
  • bit 5: w obszarze $4000-$7FFF ANTIC widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0)
  • bit 4: w obszarze $4000-$7FFF CPU widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0)
  • bit 3: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF
  • bit 2: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF
  • bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub Atari BASIC tamże (0)
  • bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0)

Wartością domyślną jest $FF.

$D302PACTL

Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:

  • bit 7: status przerwania IRQ portu A (1 - wystąpiło)
  • bit 6: nieużywany (zawsze 0)
  • bit 5: nieużywany (zawsze 1)
  • bit 4: nieużywany (zawsze 1)
  • bit 3: sterowanie silnikiem magnetofonu (0 - włączony, 1 - wyłączony)
  • bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTA: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych
  • bit 1: nieużywany (zawsze 0)
  • bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu A (1 - dozwolone)

Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA.

$D303PBCTL

Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:

  • bit 7: status przerwania IRQ portu B (1 - wystąpiło)
  • bit 6: nieużywany (zawsze 0)
  • bit 5: nieużywany (zawsze 1)
  • bit 4: nieużywany (zawsze 1)
  • bit 3: sterowanie linią COMMAND gniazda SIO (0 - aktywna)
  • bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTB: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych.
  • bit 1: nieużywany (zawsze 0)
  • bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu B (1 - dozwolone)

Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB.

Personal tools