XL-Art
From Atariki
Wersja z dnia 12:33, 9 kwi 2008 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:17, 9 kwi 2008 Dracon (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Xl-art screenshots .gif}} | {{grafr|Xl-art screenshots .gif}} | ||
- | XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem XL-Art jest '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. | + | XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem jest '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. |
- | Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym formacie Koali oraz jako nieskomresowanym .MIC. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. | + | Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym [[PIC|formacie Koali]] oraz jako nieskompresowany obraz (*.MIC). Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wklepywać - wystarczy przycisnąć FIRE w odpowiedzi na nazwę pliku, a pokażą się wszystkie dostępne obrazki/fonty. |
W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu znanych grafików używało go do tworzenia swoich prac. | W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu znanych grafików używało go do tworzenia swoich prac. | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
*Zalety: | *Zalety: | ||
- szybkość działania<br> | - szybkość działania<br> | ||
- | - wygodny, nowoczesny i czytelny interfejs<br> | + | - wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs<br> |
- | - wiele rozbudowanych funkcji edycyjnych<br> | + | - wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych<br> |
- | - obsługiwał joystick ale można też było używać myszki z C64 (w trybie joysticka)<br> | + | - obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z C64<br> |
*Minusy | *Minusy | ||
- | - brak wsparcia dla większej ilości kolorów np. przez używanie przerwań [[DLI]] (jak np. w [[Fun with Art]])<br> | + | - brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. poprzez wykorzystanie przerwań [[DLI]] (jak np. w [[Fun with Art]])<br> |
- niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density<br> | - niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density<br> | ||
- brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)<br> | - brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)<br> | ||
- | - czasem, po dłuższej pracy, program mógł się zawieszać (choć być może to wada "odbezpieczonych" wersji)<br> | + | - czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to tylko wada "odbezpieczonych" wersji)<br> |
- | - nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (np. na bufor dla wielu obrazów) | + | - nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufor dla wielu obrazów) |
+ | |||
Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez (crack)grupy takie jak ''Copy-Crew Amsterdam'', ''Doomsday Developments'', itp.). | Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez (crack)grupy takie jak ''Copy-Crew Amsterdam'', ''Doomsday Developments'', itp.). | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Link: | ||
+ | [http://www.langesite.com/atari/Holmes/Holmes%201/ATR%20Programs/Applications%20A-Z/XL%20Art.atr Download] | ||
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Programy użytkowe]] | [[Kategoria:Programy użytkowe]] |
Wersja z dnia 17:17, 9 kwi 2008
XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli Graphics #15. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem jest Dirk Reiners, który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym formacie Koali oraz jako nieskompresowany obraz (*.MIC). Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wklepywać - wystarczy przycisnąć FIRE w odpowiedzi na nazwę pliku, a pokażą się wszystkie dostępne obrazki/fonty. W porównaniu z RAMbrandt, program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu znanych grafików używało go do tworzenia swoich prac.
Podsumowując:
- Zalety:
- szybkość działania
- wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs
- wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych
- obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z C64
- Minusy
- brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. poprzez wykorzystanie przerwań DLI (jak np. w Fun with Art)
- niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density
- brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)
- czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to tylko wada "odbezpieczonych" wersji)
- nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufor dla wielu obrazów)
Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez (crack)grupy takie jak Copy-Crew Amsterdam, Doomsday Developments, itp.).
Link: Download