XL-Art
From Atariki
Wersja z dnia 08:10, 11 kwi 2008 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 09:30, 11 kwi 2008 Dracon (Dyskusja | wkład) (dop) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{grafr|Xl-art screenshots .gif}} | {{grafr|Xl-art screenshots .gif}} | ||
XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem jest '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. | XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem jest '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. | ||
- | Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym [[PIC|formacie Koali]] oraz jako [[MIC|nieskompresowany obraz]]. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wklepywać - wystarczy przycisnąć FIRE w odpowiedzi na nazwę pliku, a pokażą się wszystkie dostępne obrazki/fonty. Zdefiniowane przez siebie kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki można nagrywać i wczytywać. | + | Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się nainne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym [[PIC|formacie Koali]] oraz jako [[MIC|nieskompresowany obraz]]. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wklepywać - wystarczy przycisnąć FIRE w odpowiedzi na nazwę pliku, a pokażą się wszystkie dostępne obrazki/fonty. Zdefiniowane przez siebie kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki można nagrywać i wczytywać. |
W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac. | W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac. | ||
+ | == Klawiszologia == | ||
+ | <table border=1 cellpadding=1> | ||
+ | <tr><td><b>Skrót klawiszowy</b></td><td><b>Znaczenie</b></td></tr> | ||
+ | <tr><td>0,1,2,3</td><td> | ||
+ | wybór koloru, przy czym klawisz "0" jest kolorem tła | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td>4,5,6,7,8,9 oraz Shift + 0 - 9</td><td> | ||
+ | wybór kolorowego wzorka</td></tr> | ||
+ | <tr><td>Ctrl + 0 - 9</td><td>zmiana kształtu kursora (jednokolorowego)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>Shift + Ctrl + 0</td><td>standardowy kursor</td></tr> | ||
+ | <tr><td>Shift + Ctrl + 1 - 9 </td><td>inne kolorowe kursory</td></tr> | ||
+ | <tr><td>ESC</td><td>przerwanie danej operacji</td></tr> | ||
+ | <tr><td>Q</td><td>ramka</td></tr> | ||
+ | <tr><td>W</td><td>wypełniony prostokąt</td></tr> | ||
+ | <tr><td>E</td><td>koło</td></tr> | ||
+ | <tr><td>R</td><td>dysk (wypełnione koło)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>T</td><td>wypełnienie aktywnym kolorem lub wzorkiem</td></tr> | ||
+ | <tr><td>Y</td><td>stawianie pojedynczych punktów</td></tr> | ||
+ | <tr><td>U</td><td>linia prosta (odcinek)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>I</td><td>linia ciągła (łączona)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>P</td><td>skok do górnej belki narzędziowej (także w trybie ZOOM)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>A</td><td>rysowanie ciągłe</td></tr> | ||
+ | <tr><td>S</td><td>promień</td></tr> | ||
+ | <tr><td>D</td><td>skasowanie (wyczyszczenie) obrazu (potwierdzenie/anulowanie klawiszami Y/N)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>F</td><td>"stapianie" fragmentu obrazu (po uprzednim jego zaznaczeniu)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>G</td><td>generowanie losowego, wielokolorowego szumu (po zaznaczeniu fragmentu)</td></tr> | ||
+ | <tr><td>H</td><td>"rozwodnienie" fragmentu obrazka</td></tr> | ||
+ | <tr><td>J</td><td>powiększenie obrazu czyli tryb ZOOM</td></tr> | ||
+ | <tr><td>K</td><td>wpisywanie tekstu (standardową lub wgraną czcionką) aktualnie wybranym kolorem lub wzorkiem</td></tr> | ||
+ | <tr><td>:</td><td>skok do dolnej belki narzędziowej (także w trybie ZOOM)</td></tr> | ||
+ | </table> | ||
- | Podsumowując: | + | Większość w/w komend jest dublowanych przez odpowiednie ikony na dolnej belce narzędziowej. |
+ | |||
+ | == Podsumowanie == | ||
*Zalety: | *Zalety: | ||
- szybkość działania<br> | - szybkość działania<br> | ||
Linia 25: | Linia 58: | ||
---- | ---- | ||
- | Link: | + | == Linki == |
[http://www.langesite.com/atari/Holmes/Holmes%201/ATR%20Programs/Applications%20A-Z/XL%20Art.atr Download] | [http://www.langesite.com/atari/Holmes/Holmes%201/ATR%20Programs/Applications%20A-Z/XL%20Art.atr Download] | ||
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Programy użytkowe]] | [[Kategoria:Programy użytkowe]] |
Wersja z dnia 09:30, 11 kwi 2008
XL-Art to świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli Graphics #15. Jest to najwygodniejszy i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem jest Dirk Reiners, który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się nainne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym formacie Koali oraz jako nieskompresowany obraz. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wklepywać - wystarczy przycisnąć FIRE w odpowiedzi na nazwę pliku, a pokażą się wszystkie dostępne obrazki/fonty. Zdefiniowane przez siebie kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki można nagrywać i wczytywać. W porównaniu z RAMbrandt, program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac.
Klawiszologia
Skrót klawiszowy | Znaczenie |
0,1,2,3 |
wybór koloru, przy czym klawisz "0" jest kolorem tła |
4,5,6,7,8,9 oraz Shift + 0 - 9 | wybór kolorowego wzorka |
Ctrl + 0 - 9 | zmiana kształtu kursora (jednokolorowego) |
Shift + Ctrl + 0 | standardowy kursor |
Shift + Ctrl + 1 - 9 | inne kolorowe kursory |
ESC | przerwanie danej operacji |
Q | ramka |
W | wypełniony prostokąt |
E | koło |
R | dysk (wypełnione koło) |
T | wypełnienie aktywnym kolorem lub wzorkiem |
Y | stawianie pojedynczych punktów |
U | linia prosta (odcinek) |
I | linia ciągła (łączona) |
P | skok do górnej belki narzędziowej (także w trybie ZOOM) |
A | rysowanie ciągłe |
S | promień |
D | skasowanie (wyczyszczenie) obrazu (potwierdzenie/anulowanie klawiszami Y/N) |
F | "stapianie" fragmentu obrazu (po uprzednim jego zaznaczeniu) |
G | generowanie losowego, wielokolorowego szumu (po zaznaczeniu fragmentu) |
H | "rozwodnienie" fragmentu obrazka |
J | powiększenie obrazu czyli tryb ZOOM |
K | wpisywanie tekstu (standardową lub wgraną czcionką) aktualnie wybranym kolorem lub wzorkiem |
: | skok do dolnej belki narzędziowej (także w trybie ZOOM) |
Większość w/w komend jest dublowanych przez odpowiednie ikony na dolnej belce narzędziowej.
Podsumowanie
- Zalety:
- szybkość działania
- wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs
- wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych
- obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z C64
- Minusy
- brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. poprzez wykorzystanie przerwań DLI (jak np. w Fun with Art)
- niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density
- brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)
- czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to tylko wada "odbezpieczonych" wersji)
- nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufor dla wielu obrazów)
Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez (crack)grupy takie jak Copy-Crew Amsterdam, Doomsday Developments, itp.).