XL-Art

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 16:26, 11 kwi 2008
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 10:28, 14 kwi 2008
KMK (Dyskusja | wkład)
(pov + ed.)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
{{grafr|Xl-art screenshots .gif}} {{grafr|Xl-art screenshots .gif}}
-Świetny, rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to jeden z najwygodniejszych i prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem XL-Art był '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop.+Rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli [[Graphics_15|Graphics #15]]. Jest to prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem XL-Art był '''Dirk Reiners''', który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop.
-Jak na swoje lata program wyróżnia się bardzo nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - różne skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO czyli możliwość cofania i przywracania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w [[PIC|spakowanym]] formacie Koali MicroIlustratora oraz jako [[MIC|nieskompresowany]] obraz. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki celem używania w tworzonej grafice. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba pracowicie wpisywać - wystarczy wcisnąć FIRE w joysticku w odpowiedzi na prośbę o podanie nazwy pliku, a pokaże się spis wszystkich dostępnych obrazków lub fontów. Zdefiniowane przez użytkownika kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki (bo i to umożliwia ten edytor) można nagrywać i wczytywać, podobnie jak fragmenty obrazu. W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac.+Jak na swoje lata program wyróżnia się nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO, czyli możliwość cofania i przywracania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w [[PIC|spakowanym]] formacie Koali MicroIlustratora oraz jako [[MIC|nieskompresowany]] obraz. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba wpisywać - wystarczy wcisnąć FIRE w joysticku w odpowiedzi na prośbę o podanie nazwy pliku, a pokaże się spis wszystkich dostępnych obrazków lub fontów. Zdefiniowane przez użytkownika kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki (bo i to umożliwia ten edytor) można nagrywać i wczytywać, podobnie jak fragmenty obrazu. W porównaniu z [[RAMbrandt]], program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac.
== Klawiszologia == == Klawiszologia ==
Linia 38: Linia 38:
== Podsumowanie == == Podsumowanie ==
-*Zalety: 
-- szybkość działania<br> 
-- wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs<br> 
-- wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych<br> 
-- obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64] (w trybie emulacji joysticka)<br> 
 +Zalety:
-*Minusy+* szybkość działania
-- brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. poprzez wykorzystanie przerwań [[DLI]] (jak np. w programie graficznym "Fun with Art")<br>+* wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs
-- niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density<br>+* wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych
-- brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)<br>+* obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z [http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 C64] (w trybie emulacji joysticka)
-- czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to wada scrackowanych wersji XL-Art)<br>+
-- nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufora dla wielu obrazów)+
-Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez [crack]grupy takie jak ''Copy-Crew Amsterdam'', ''Doomsday Developments'', itp.). +Wady:
 +* brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. przez wykorzystanie przerwań [[DLI]] (jak np. w programie graficznym "Fun with Art")
 +* niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density
 +* brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)
 +* czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to wada kopii, w których złamano zabezpieczenie)
 +* nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufora dla wielu obrazów)
 +
 +Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez [crack]grupy takie jak ''Copy-Crew Amsterdam'', ''Doomsday Developments'', itp.).
----- 
== Linki == == Linki ==
-[http://www.langesite.com/atari/Holmes/Holmes%201/ATR%20Programs/Applications%20A-Z/XL%20Art.atr Download]+* [http://www.langesite.com/atari/Holmes/Holmes%201/ATR%20Programs/Applications%20A-Z/XL%20Art.atr Download]
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Programy użytkowe]] [[Kategoria:Programy użytkowe]]

Wersja z dnia 10:28, 14 kwi 2008

Grafika:Xl-art screenshots .gif

Rozbudowany program graficzny dla najpopularniejszego kolorowego trybu graficznego w 8-bitowym Atari, czyli Graphics #15. Jest to prawdopodobnie najlepszy program tego typu dla małego Atari. Autorem XL-Art był Dirk Reiners, który napisał go między 1986-1987 r. (zajęło mu to 21 miesięcy). Program został opublikowany w 1988 r., a dystrybutorem została niemiecka firma Compy Shop. Jak na swoje lata program wyróżnia się nowoczesnym interfejsem i ergonomią działania - skróty klawiszowe przyspieszają obsługę, zaś zaawansowane opcje pozwalają przekształcać tworzoną grafikę na wiele sposobów (odbicia lustrzane, swobodne deformacje, kopiowanie i wstawianie fragmentów obrazu, definiowanie własnych wzorków i pędzli, itd.). Cenną rzeczą jest opcja "aktywnego" UNDO, czyli możliwość cofania i przywracania zmian w obrazie podczas edycji, aż do przełączenia się na inne narzędzie (funkcja ta ukryta jest pod klawiszem "Delete"). Program umożliwia ładowanie 4-kolorowych obrazków w spakowanym formacie Koali MicroIlustratora oraz jako nieskompresowany obraz. Oddzielna opcja pozwala załadować dodatkowe czcionki. Nazw obrazków/czcionek do załadowania nie trzeba wpisywać - wystarczy wcisnąć FIRE w joysticku w odpowiedzi na prośbę o podanie nazwy pliku, a pokaże się spis wszystkich dostępnych obrazków lub fontów. Zdefiniowane przez użytkownika kształty kursora do rysowania oraz kolorowe wzorki (bo i to umożliwia ten edytor) można nagrywać i wczytywać, podobnie jak fragmenty obrazu. W porównaniu z RAMbrandt, program działa naprawdę szybko i niezawodnie, co nie dziwi, jako że był w 100% napisany w kodzie maszynowym. XL-Art zdobył dużą popularność wśród użytkowników Atari, wielu grafików używało go do tworzenia swoich prac.

Klawiszologia

Skrót klawiszowyZnaczenie
0,1,2,3

wybór koloru, przy czym klawisz "0" jest kolorem tła

4,5,6,7,8,9 oraz Shift + 0 - 9 wybór kolorowego wzorka
Ctrl + 0 - 9zmiana kształtu kursora (jednokolorowego)
Shift + Ctrl + 0standardowy kursor
Shift + Ctrl + 1 - 9 inne kolorowe kursory
ESCprzerwanie danej operacji
Qramka
Wwypełniony prostokąt
Ekoło
Rdysk (wypełnione koło)
Twypełnienie aktywnym kolorem lub wzorkiem
Ystawianie pojedynczych punktów
Ulinia prosta (odcinek)
Ilinia ciągła (łączona)
Pskok do górnej belki narzędziowej (także w trybie ZOOM)
Arysowanie ciągłe
Spromień
Dskasowanie (wyczyszczenie) obrazu (potwierdzenie/anulowanie klawiszami Y/N)
F"stapianie" fragmentu obrazu (po uprzednim jego zaznaczeniu)
Ggenerowanie losowego, wielokolorowego szumu (po zaznaczeniu fragmentu)
H"rozwodnienie" fragmentu obrazu
Jpowiększenie obrazu czyli tryb ZOOM
Kwpisywanie tekstu (standardową lub wgraną czcionką) aktualnie wybranym kolorem lub wzorkiem; zatwierdzenie tekstu następuje po wciśnięciu klawisza Return
:skok do dolnego paska narzędziowego (także w trybie ZOOM)

Większość w/w komend jest dublowanych przez odpowiednie ikony na dolnym pasku narzędziowym.

Podsumowanie

Zalety:

  • szybkość działania
  • wygodny, nowoczesny i intuicyjny interfejs
  • wiele rozbudowanych i zaawansowanych funkcji edycyjnych
  • obsługa za pomocą joysticka ale można też używać myszki z C64 (w trybie emulacji joysticka)


Wady:

  • brak wsparcia dla używania większej ilości kolorów np. przez wykorzystanie przerwań DLI (jak np. w programie graficznym "Fun with Art")
  • niezbyt dobre działanie z dyskami w gęstości Double Density
  • brak modułu do animacji i wydruku (jak w RAMbrandt)
  • czasem, po dłuższej pracy, program potrafi się 'zawiesić' (choć być może to wada kopii, w których złamano zabezpieczenie)
  • nie wykorzystuje rozszerzonej pamięci (jako np. bufora dla wielu obrazów)

Do Polski XL-Art dotarł głównie poprzez środowisko giełdowe, w różnych wersjach (sygnowany przez [crack]grupy takie jak Copy-Crew Amsterdam, Doomsday Developments, itp.).

Linki

Personal tools