Przerwania
From Atariki
Wersja z dnia 19:29, 12 sie 2005
Procesor 6502 obsługuje 4 typy przerwań:
- sprzętowe przerwanie CHIP RESET
- IRQ (żądanie przerwania - maskowalne)
- NMI (żądanie przerwania - niemaskowalne)
- programowy rozkaz/żądanie przerwania (rozkaz BRK)
1.CHIP RESET
Przerwanie CHIP RESET jest wywoływane przez podanie procesorowi sygnału RST. Logika na płycie Atari robi to automatycznie po włączeniu zasilania
a użytkownik może wywołać to przerwanie naciskając przycisk RESET. Domyślnym zachowaniem systemu po wywołaniu takiego przerwania jest skok do
procedury zimnego startu.Procedura zimnego startu wygląda tak:
1. Flaga ciepłego startu (WARMST $0008) ustawiana jest na wartość 0 (fałsz - wykonujemy wszak zimny start)
2. Sprawdzany jest stan kartridża. Jeśli włożono kart diagnostyczny - kontrola przekazywana jest do niego)
3. Określany jest adres konca pamięci RAM
4. Zerowane są rejestry sprzętowe od $D000 do $D4FF (z wyjątkiem obszaru $D100 - $D1FF)
5. Zerowana jest pamięć RAM od adresu $0008 do uprzednio obliczonego adresu końca RAM.
6. Wektor skoku do programu użytkownika (DOSVEC $000A) ustawiany jest na adres procedury MEMO PAD (400/800) albo procedury SELF-TEST (XL/XE)
7. Marginesy ekranu znakowego ustawiane są na wartości 2 i 39
8. Inicjalizowane są wektory przerwań.
9. Adres najniższego wolnego bajta pamięci (MEMLO $2E7) ustawiany jest na $0700
10. Inicjalizowane są wszystkie rezydentne handlery CIO.
11. Jeśli naciśnięto START, ustawiana jest flaga żądania startu z kasety (CKEY $004A)
12. Tablica urządzeń CIO (HATABS) zostaje zainicjalizowana.
13. Jeśli włożony jest kartridż (inny niz diagnostyczny) - zostaje on zainicjalizowany.
14. Kanał we/wy #0 zostaje otworzony dla edytora ekranowego. Adres najwyższego wolnego bajta pamięci (MEMTOP $2E5) zostaje ustawiony na ostatni bajt przed pamięcią ekranu. Następuje zainicjowanie ekranu.
15. Jeśli została ustawiona flaga żądania startu z kasety, następuje procedura startu z kasety.
16. Jeśli nie ma kartridża albo nie zabrania on tego, następuje procedura startu z dysku.
17. Flaga zimnego startu zostaje skasowana.
18. Jeśli włożono kartridż, system uruchamia go.
19. Jeśli nie ma kartridża system uruchamia program pod adresem wskazywanym przez DOSVEC.
W przypadku kiedy flaga zimnego startu zostala zmodyfikowana przez załadowany program, przerwanie CHIP RESET może wywołać tzw. ciepły start.
1.Flaga ciepłego startu ustawiana jest na $7F (prawda)
2.Wykonywane są kroki 2-4 procedury zimnego startu.
3.Zerowany jest RAM w obszarach $0010-007F i $0200-$03FF
4.Wykonywane są kroki 7-14 procedury zimnego startu.
5.Jeśli nastąpił boot z kasety system skacze pod adres zapisany w wektorze $CASINI $0002
6.Jeśli nastąpił boot z dysku system skacze pod adres zapisany w wektorze $DOSINI $000C
2. NMI
3. IRQ
4. BRK
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.