Inkrementacja i dekrementacja liczb wielobajtowych
From Atariki
Wersja z dnia 05:48, 4 wrz 2011
Inkrementacja
Sekwencja rozkazów zwiększająca wartość dwubajtowej liczby całkowitej jest powszechnie znana i często używana:
inc zmienna bne omin inc zmienna+1 omin
Sekwencja inkrementująca liczbę trzybajtową wygląda analogicznie:
inc zmienna bne omin inc zmienna+1 bne omin inc zmienna+2 omin
Niektóre asemblery (np. MADS) oferują tu ułatwiające życie pseudorozkazy, odpowiednio INW oraz INL.
Technika ta przestaje się opłacać przy liczbach czterobajtowych; w takim przypadku lepiej jest użyć pętli oszczędzając w ten sposób 4 bajty:
ldx #$fc sec petla lda zmienna-$fc,x adc #$00 sta zmienna-$fc,x inx bne petla
Wykorzystano tu fakt, że rozkaz ADC dodaje do akumulatora wartość podanego argumentu plus wartość znacznika C.
Taka pętla nie zadziała prawidłowo, jeśli "zmienna" znajduje się na stronie zerowej. Patrz Ujemne indeksowanie.
Dekrementacja
Dekrementacja dwubajtowej liczby całkowitej jest nieco bardziej kłopotliwa, niż inkrementacja takowej:
lda zmienna bne d1 dec zmienna+1 d1 dec zmienna
To z kolei przestaje się opłacać już przy liczbach trzybajtowych; lepiej jest wtedy użyć pętli podobnej do tej powyżej wykorzystując fakt, że działanie znacznika C dla rozkazu SBC jest odwrotne niż dla ADC (SBC odejmuje od akumulatora podaną wartość zwiększoną o odwrotność znacznika C):
ldx #$fd clc petla lda zmienna-$fd,x sbc #$00 sta zmienna-$fd,x inx bne petla
Dla liczby trzybajtowej (jakiej dotyczy przykład) zysk wynosi 5 bajtów, a dla czterobajtowej - aż 13. Jak powyżej, jeśli "zmienna" jest na stronie zerowej, pętlę trzeba odpowiednio zmodyfikować.