PIC (Paint 256)
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 07:56, 4 sie 2022 Mono (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:29, 4 sie 2022 Seban (Dyskusja | wkład) (+prosty "viewer" w TBXL dla tegoż formatu plików.) Next diff → |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Obraz zawiera surowe dane dwóch obrazów 80x96 pikseli w trybie [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]] umieszczonych kolejno po sobie. Każdy obraz stanowi 96 linii po 40 bajtów, czyli 3840 bajtów ($0F00), a więc łącznie 7680 bajtów ($1E00). | Obraz zawiera surowe dane dwóch obrazów 80x96 pikseli w trybie [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]] umieszczonych kolejno po sobie. Każdy obraz stanowi 96 linii po 40 bajtów, czyli 3840 bajtów ($0F00), a więc łącznie 7680 bajtów ($1E00). | ||
+ | |||
+ | Format pliku jest na tyle prosty że można go bez problemu obsłużyć z poziomu chociażby [[Turbo BASIC XL]], posiłkując się jedynie prostą wstawką (w kodzie maszynowym) służącą do przełączania pomiędzy trybami [[Graphics 9]]/[[Graphics 11]]. Przykładowy program ładujący i pokazujący obrazek w tym formacie może wyglądać tak: | ||
+ | {{grafr|Paint256_example_pic.png}} | ||
+ | 10 DIM F$(32):GOSUB 30 | ||
+ | 11 GRAPHICS 0:? | ||
+ | 12 INPUT "ENTER FILENAME ";F$ | ||
+ | 13 TRAP 25:OPEN #1,4,0,F$ | ||
+ | 14 GRAPHICS 9 | ||
+ | 15 SCR=DPEEK(88):GOSUB 20 | ||
+ | 16 SCR=DPEEK(88)+40:GOSUB 20 | ||
+ | 17 CLOSE #1 | ||
+ | 18 X=USR(1536):POKE 764,255 | ||
+ | 19 GOTO 11 | ||
+ | 20 ------------------------------ | ||
+ | 21 FOR I=0 TO 95 | ||
+ | 22 BGET #1,SCR,40:SCR=SCR+80 | ||
+ | 23 NEXT I | ||
+ | 24 RETURN | ||
+ | 25 ------------------------------ | ||
+ | 26 GRAPHICS 0:? | ||
+ | 27 ? "Error #";ERR;" at line #";ERL | ||
+ | 28 END | ||
+ | 29 ------------------------------ | ||
+ | 30 DIM A$(128):RESTORE 35:READ A$ | ||
+ | 31 FOR I=0 TO $24 | ||
+ | 32 POKE $0600+I,DEC(A$(I*2+1,I*2+2)) | ||
+ | 33 NEXT I | ||
+ | 34 RETURN | ||
+ | 35 DATA A90FCD0BD4D0FBA2C2AD6F028D0AD48D1BD049808D6F02CAD0EFAD0FD22904D0DF68606860 | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] |
Wersja z dnia 11:29, 4 sie 2022
Format pliku programu Paint 256 zawierającego obraz o rozdzielczości 80x96 bez interlace wykorzystujący efekt "PAL Blending".
Obraz zawiera surowe dane dwóch obrazów 80x96 pikseli w trybie Graphics 9 i Graphics 11 umieszczonych kolejno po sobie. Każdy obraz stanowi 96 linii po 40 bajtów, czyli 3840 bajtów ($0F00), a więc łącznie 7680 bajtów ($1E00).
Format pliku jest na tyle prosty że można go bez problemu obsłużyć z poziomu chociażby Turbo BASIC XL, posiłkując się jedynie prostą wstawką (w kodzie maszynowym) służącą do przełączania pomiędzy trybami Graphics 9/Graphics 11. Przykładowy program ładujący i pokazujący obrazek w tym formacie może wyglądać tak:
10 DIM F$(32):GOSUB 30 11 GRAPHICS 0:? 12 INPUT "ENTER FILENAME ";F$ 13 TRAP 25:OPEN #1,4,0,F$ 14 GRAPHICS 9 15 SCR=DPEEK(88):GOSUB 20 16 SCR=DPEEK(88)+40:GOSUB 20 17 CLOSE #1 18 X=USR(1536):POKE 764,255 19 GOTO 11 20 ------------------------------ 21 FOR I=0 TO 95 22 BGET #1,SCR,40:SCR=SCR+80 23 NEXT I 24 RETURN 25 ------------------------------ 26 GRAPHICS 0:? 27 ? "Error #";ERR;" at line #";ERL 28 END 29 ------------------------------ 30 DIM A$(128):RESTORE 35:READ A$ 31 FOR I=0 TO $24 32 POKE $0600+I,DEC(A$(I*2+1,I*2+2)) 33 NEXT I 34 RETURN 35 DATA A90FCD0BD4D0FBA2C2AD6F028D0AD48D1BD049808D6F02CAD0EFAD0FD22904D0DF68606860