Rejestry VBXE
From Atariki
Wersja z dnia 17:18, 16 lip 2024 KMK (Dyskusja | wkład) (→Rdzeń FX - XDL_ADR) ← Previous diff |
Wersja z dnia 18:19, 16 lip 2024 KMK (Dyskusja | wkład) (→Rdzeń FX - VIDEO_CONTROL) Next diff → |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
<tr><td id="VIDEO_CONTROL">$Dx40 (W)</td><td>VIDEO_CONTROL</td><td> | <tr><td id="VIDEO_CONTROL">$Dx40 (W)</td><td>VIDEO_CONTROL</td><td> | ||
- | <p></p> | + | <p>Używane są tylko bity 0-3, pozostałe powinny być wyzerowane. Funkcje bitów:</p> |
+ | <table border = 1 cellpadding = 5> | ||
+ | <tr><td><b>Bit</b></td><td><b>Nazwa</b></td><td><b>Opis</b></td></tr> | ||
+ | <tr><td>3</td><td>trans15</td><td><p>Ten bit ma znaczenie tylko wtedy, gdy bit ''notrans''=0.</p> | ||
+ | <p>0 = jak opisano pod ''no_trans''</p> | ||
+ | <p>1 = dodatkowo każdy kolor o wartości $xF jest przezroczysty.</p> | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td>2</td><td>no_trans</td><td> | ||
+ | <p>0 = w trybach VBXE piksele o wartości 0 traktuj jako przezroczyste</p> | ||
+ | <p>1 = w trybach VBXE piksele o wartości 0 traktuj jako nieprzezroczyste.</p> | ||
+ | <p>Skasowanie tego bitu powoduje, że w miejscu pikseli o wartości 0 będzie wyświetlany obraz ANTIC-a, normalnie przykryty overlayem VBXE. W trybach tekstowych kolor tła znaku jest przezroczysty, gdy bit 7 atrybutu znaku ma wartość 0.</p> | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td>1</td><td>xcolor</td><td> | ||
+ | <p>0 = ignoruj bit 0 rejestrów kolorów GTIA (= standard)</p> | ||
+ | <p>1 = uwzględniaj bit 0 rejestrów kolorów GTIA.</p> | ||
+ | <p>Ustawienie tego bitu powoduje ponadto, że w [[Tryby_wysokiej_rozdzielczości|trybach wysokiej rozdzielczości ANTIC-a]] ([[Graphics 0]], [[Graphics 8]], [[ANTIC 3]]) kolor zapalonego piksela staje się zupełnie niezależny od koloru tła i jest w całości definiowany przez rejestr GTIA [[GTIA#COLPF1|COLPF1]].</p> | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td>0</td><td>xdl_enabled</td><td> | ||
+ | <p>0 = wyłącz przetwarzanie XDL</p> | ||
+ | <p>1 = włącz przetwarzanie XDL</p> | ||
+ | <p>Zmiana stanu bitu jest brana pod uwagę po najbliższym impulsie synchronizacji pionowej (VBL).</p></td></tr> | ||
+ | </table> | ||
</td></tr> | </td></tr> | ||
Wersja z dnia 18:19, 16 lip 2024
Rejestry sprzętowe VBXE znajdują się na stronie $D6 lub $D7 w zależności od konfiguracji karty. Sposób stwierdzenia ich lokalizacji w przestrzeni adresowej opisany jest w haśle Wykrycie VBXE.
Rejestry, które są tylko do zapisu (W), przy odczycie zwracają wartość $FF (255).
Rdzeń GTIA
Adres | Etykieta | Opis |
$Dx40 (R) | CORE_VERSION |
Zawiera kod typu rdzenia. Dla rdzeni GTIA jest to $11. |
$Dx41 (R) | MINOR_REVISION |
Zawiera nr wersji rdzenia. Najstarszy bit, jeśli jest ustawiony, sygnalizuje obecność emulacji rozszerzenia pamięci RAMBO 256k. Np. wartość $06 tutaj sygnalizuje rdzeń GTIA v.1.06a/g, a wartość $86 - rdzeń GTIA v.1.06r. |
$Dx44 (W) | CSEL |
Nr koloru (z palety 256 kolorów Atari), od którego zacznie się modyfikacja palety kolorów przy użyciu rejestrów CR, CG i CB. |
$Dx46 (W) | CR |
Składowa czerwona (R) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany.Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx47 (W) | CG |
Składowa zielona (G) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. |
$Dx48 (W) | CB |
Składowa niebieska (B) koloru wybranego w rejestrze CSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. Ponadto po zapisie do tego rejestru następuje automatyczne zwiększenie wartości rejestru CSEL. Jeśli bieżącą wartością CSEL jest $FF, jego wartość zmieni się na $00. |
Rdzeń FX
Adres | Etykieta | Opis | |||||||||||||||
$Dx40 (R) | CORE_VERSION |
Zawiera kod typu rdzenia. Dla rdzeni FX jest to $10. | |||||||||||||||
$Dx40 (W) | VIDEO_CONTROL |
Używane są tylko bity 0-3, pozostałe powinny być wyzerowane. Funkcje bitów:
| |||||||||||||||
$Dx41 (R) | MINOR_REVISION |
Zawiera nr wersji rdzenia. Najstarszy bit, jeśli jest ustawiony, sygnalizuje obecność emulacji rozszerzenia pamięci RAMBO 256k. Np. wartość $26 tutaj sygnalizuje rdzeń FX v.1.26a/g, a wartość $A6 - rdzeń FX v.1.26r. | |||||||||||||||
$Dx41 (W) | XDL_ADR0 | ||||||||||||||||
$Dx42 (W) | XDL_ADR1 | ||||||||||||||||
$Dx43 (W) | XDL_ADR2 |
Bity 16-23 adresu XDL w VRAM. Z tej wartości bity 19-23 są ignorowane (VBXE ma tylko 512k VRAM-u pokrywającego zakres adresowy od $000000 do $07FFFF), jednak powinno się je ustawiać na 0 dla zgodności w przód. | |||||||||||||||
$Dx44 (W) | CSEL |
Nr koloru (z palety 256 kolorów Atari), od którego zacznie się modyfikacja palety kolorów wybranej rejestrem PSEL przy użyciu rejestrów CR, CG i CB. | |||||||||||||||
$Dx45 (W) | PSEL |
Wybór palety z zakresu 0-3. Palety 0 nie należy przedefiniowywać, o ile nie zachodzi ku temu naprawdę uzasadniona konieczność, bo a) jest ona używana przez system (toteż powinna pozostać zgodna z kolorami zdefiniowanymi przez Atari), b) palet nie da się przywrócić bez wyłączenia zasilania komputera (rejestry palet są tylko do zapisu). | |||||||||||||||
$Dx46 (W) | CR |
Składowa czerwona (R) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany.Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. | |||||||||||||||
$Dx47 (W) | CG |
Składowa zielona (G) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. | |||||||||||||||
$Dx48 (W) | CB |
Składowa niebieska (B) koloru wybranego w rejestrze CSEL w palecie wybranej rejestrem PSEL. Wartość składowej jest 7-bitowa, pod uwagę brane są tylko bity 7-1, a bit 0 jest ignorowany. Zmiana składowej następuje natychmiast po zapisie wartości do tego rejestru. Ponadto po zapisie do tego rejestru następuje automatyczne zwiększenie wartości rejestru CSEL. Jeśli bieżącą wartością CSEL jest $FF, jego wartość zmieni się na $00. Rejestr PSEL nie ulega zmianie. | |||||||||||||||
$Dx49 (W) | COLMASK | ||||||||||||||||
$Dx4A (R) | COLDETECT | ||||||||||||||||
$Dx4A (W) | COLCLR | ||||||||||||||||
$Dx50 (R) | BLT_COLLISION_CODE | ||||||||||||||||
$Dx50 (W) | BL_ADDR0 | ||||||||||||||||
$Dx51 (W) | BL_ADDR1 | ||||||||||||||||
$Dx52 (W) | BL_ADDR2 | ||||||||||||||||
$Dx53 (R) | BLITTER_BUSY | ||||||||||||||||
$Dx53 (W) | BLITTER_START | ||||||||||||||||
$Dx54 (R) | IRQ_STATUS | ||||||||||||||||
$Dx54 (W) | IRQ_CONTROL | ||||||||||||||||
$Dx55 (W) | P0 | ||||||||||||||||
$Dx56 (W) | P1 | ||||||||||||||||
$Dx57 (W) | P2 | ||||||||||||||||
$Dx58 (W) | P3 | ||||||||||||||||
$Dx5D (W) | MEMAC_B_CONTROL | ||||||||||||||||
$Dx5E (RW) | MEMAC_CONTROL | ||||||||||||||||
$Dx5F (RW) | MEMAC_BANK_SEL |
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.