Turbo BASIC XL
From Atariki
Wersja z dnia 09:35, 9 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (bugs++) ← Previous diff |
Wersja z dnia 09:40, 9 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Turbo BASIC wgrywa się do pamięci [[RAM]] komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego [[Atari BASIC]]-a, istnieje też kompilator [[Turbo BASIC XL Compiler]]. | Turbo BASIC wgrywa się do pamięci [[RAM]] komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego [[Atari BASIC]]-a, istnieje też kompilator [[Turbo BASIC XL Compiler]]. | ||
- | Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej części wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań. | + | Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań. |
== Błędy w Turbo BASIC-u == | == Błędy w Turbo BASIC-u == |
Wersja z dnia 09:40, 9 sty 2006
Turbo BASIC XL to odmiana języka BASIC dla komputera Atari XL/XE, stworzona w 1985 roku przez niemieckiego programistę Franka Ostrowskiego i rozpowszechniona jako program public domain przez czasopismo "Happy Computer". Oprócz wersji XL istnieje też odmiana przeznaczona dla komputerów serii 400/800.
Turbo BASIC wgrywa się do pamięci RAM komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego Atari BASIC-a, istnieje też kompilator Turbo BASIC XL Compiler.
Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki pakiet procedur zmiennoprzecinkowych, który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.
Błędy w Turbo BASIC-u
- uruchomienie programu: 10 TRAP 10:GET #1,A powoduje całkowite zapełnienie i "zawinięcie" się stosu procesora; instrukcja TRAP wprawdzie zdejmuje ze stosu pewną ilość danych, ale rzadko bywa to ilość właściwa. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- porównanie dwóch funkcji CHR$ w jednym wyrażeniu jest zawsze prawdziwe, np. IF CHR$(1)=CHR$(2) THEN STOP spowoduje zatrzymanie programu. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- próba wykonania potęgowania z wykładnikiem, który nie jest liczbą całkowitą dodatnią (np. ? 10^-1 albo ? 10^3.5) powoduje błąd i komunikat ERROR- 11 OVERFLOW.
- zupełnie nie działa logarytmowanie, funkcje LOG i CLOG zwracają bezsensowne wyniki.
- kontrola składni nie przyjmuje słów kluczowych %GET, %PUT i -MOVE jeśli są wpisane małymi literami.
- kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji GET, chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
- funkcja DEC źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.