NTSC vs PAL

From Atariki

Revision as of 15:06, 12 paź 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Spis treści

Wstęp

Wśród użytkowników Atari, programistów i wszelkiej maści autorów podręczników narosło wiele mitów na temat różnic między modelami w wersjach PAL i NTSC, w szczególności zaś dotyczących częstotliwości taktowania CPU i długości ramek oraz linii. Poniżej znajduje się artykuł, który wyjaśnia krok po kroku co wpływa na te różnice i jak obliczyć poprawne wartości. Autorem oryginału jest osoba podpisująca się Greg (gnservice@.... pl) Na potrzeby Atariki artykuł lekko przeredagowano.

NTSC

Atari zostało zaprojektowane w USA, stąd ścisła zależność pomiędzy częstotliwością zegara a systemem telewizyjnym NTSC.

Atari działające w systemie NTSC wyposażone jest w kwarc o częstotliwości 3,57958 MHz. Jest to dokładna częstotliwość tzw. "podnośnej koloru NTSC" czyli częstotliwości na której modulowany (kodowany) jest sygnał koloru, który jest następnie mieszany z biało czarnym obrazem.

Sygnał o takiej samej częstotliwości taktuje Antic i jest wewnętrznie dzielony przez 228 dla uzyskania częstotliwości synchronizacji poziomej (w tym przypadku 15.6 kHz) Wynika z tego że w jednej linii komputer generuje 228 kolorowych punktów (z czego 160 to treść obrazu, a reszta to wygaszanie (VBLANK) i synchronizacja pozioma) Z uwagi na synchronizację Antic i CPU, ten drugi jest taktowany połową wartości tego sygnału, czyli 1.78979 MHz.

PAL

Ponieważ "podnośna koloru" w PAL-u wynosi 4.433618MHz pojawił się problem. Gdyby chcieć tylko zmienic kwarc na częstotliwość podnośnej, zmieniła by się rozdzielczość pozioma. W linii nie mieściło by się już 228 punktów lecz 283 (Wynika to z tej samej kalkulacji co wyżej - czestotliwość kwarcu podzielona przez częstotliwość poziomą) Zegar taktujący procesor, czyli połowa częstotliwości kwarca, wynosiłby 2,216809MHz i tyle podają błędnie niektóre źródła.

Brak kompatybilności rozdzielczości poziomych w obu systemach spowodował, że inżynierowie Atari zdecydowali się zastosować dwa oddzielne kwarce, jeden dla ANTICA,CPU i GTIA, a drugi do generowania podnośnej PAL. Ponieważ jednak częstotliwość podnośnej NTSC ma sie nijak do podnośnej PAL, przy niezależnej pracy obu kwarców na ekranie występowałby nieprzyjemny efekt przesuwającej się siatki. Aby zsynchronizować pracę obu kwarców, konieczna była mała korekta częstotliwości kwarcu systemowego na 3.546894MHz. W ten sposób na 5 impulsów kwarcu 4.433618MHz przypada 4 impulsy kwarcu 3.546894MHz. Ten ostatni, podobnie jak poprzednio, podzielony przez dwa taktuje procesor. W tym przypadku z częstotliwością 1,773447MHz.

Podsumowanie

Częstotliwość kwarcu systemowego:

NTSC = 3.579580MHz

PAL = 3.546894MHz

Częstotliwość linii:

NTSC = 3,579580MHz/228 = 15,699 kHz

PAL = 3.546894MHz/228 = 15,556 kHz

Częstotliwość ramek:

NTSC = 15.699/262 = 59.92Hz

PAL = 15.556/312 = 49.86Hz

I najważniejsze:

Częstotliwość CPU NTSC = 1.789790MHz Częstotliwość CPU PAL = 1.773447MHz


Jak widać różnica jest bardzo niewielka (komputer NTSC jest szybszy o ok. 1%), a podstawowa niekompatybilność obu komputerów polega na tym, że NTSC generuje przerwanie VBL co 262 linie obrazu (czyli ok. 60 razy/sek), a PAL co 312 linii (czyli ok. 50 razy/sek).

Personal tools