Sound Tracker
From Atariki
Program muzyczny, nawiązujący swoją nazwą (a nieco nawet i wyglądem) do słynnego amigowskiego Sound Trackera. Autorem jego jest Henryk Cygert. Pierwsza wersja (bez numeru) miała bardzo ograniczone możliwości - dawało się uzyskać jedynie czysty dźwięk i namiastkę perkusji, niemniej jednak została w niej stworzona muzyka do gry Miecze Valdgira.
Nowsza wersja, wydana już oficjalnie przez ASF w 1992 roku (i opatrzona symbolem 07) miała już nowocześniejszy wygląd. Zmieniono czcionkę na bardziej czytelną oraz dodano kilka udogodnień jak odtwarzanie pojedynczych patternów, wybór oktawy czy ustawianie globalnego tempa. Istniała również możliwość zaimporotwanie modyłu z Amigi (ale o tym niżej).
Obie wersje oprócz pokazanego na zrzutach ekranu miały jeszcze tzw. edytor sampli. Można było tam ustawiać dwie obwiednie dźwięku (głośność oraz częstotliwość) a także rodzaj użytego zniekształcenia, filtr dolnoprzepustowy i zegar 1,72 Mhz. W wersji 07 możliwe było także ręczne edytowanie bitów rejestru AUDCTL.
Wersja 07 stanowiła pakiet programów. Oprócz samego trackera na dyskietce można było znaleźć także konwerter modułów z Amigi, czytający wydruki tych modułów i zamieniający je na format strawny na Sountrackera 07 Aby dostarczyć konwerteerowi odpowienich danych należało w amigowskim Sound Trackerze dane "wydrukować" na dyskietkę, tzn. podmienić przed wydrukiem urządzenie z drukarki na dyskietkę a następnie zapisane dane przenieść na Atari, np. za pomocą stacji z rozszerzeniem TOMS). W pakiecie znajdował się również kompilator, zamieniający plik w formacie Sountrackera 07 na postać binarną, procedura odtwarzająca w BASICu, przykładowe muzyczki oraz dane z Amigi w postaci przed i po konwersji.
Program, mimo poprawionego wyglądu nie był jednak dopracowany, co więcej - nosił znamiona niedokończonego. Wadą była na pewno obsługa głównie za pomocą joysticka (wersja 07 miała już skróty klawiatury) oraz zbyt gęste umieszczenie "potencjomentrów" obwiedni. Rzeczą dyskwalifikującą było natomiast to, że dźwięk odtwarzany podczas edycji lub wstawiany jako nuta do patternu brzmiał inaczej niż ten odtarzany w muzyce (program podczas edycji nie respektował ustawień AUCTL-a).
Pomimo powyższych uniedogodnień kilka osób zdecydowało się jednak na użycie Sound Trackera. Oto oni i ich dokonania:
- Paweł Grabowski (muzyka w grach: Kult, Skarbnik oraz Monstrum
- Jacek Grad (Artefakt Przodków)
- Człowiek w Atomizerze (poCZWArka)
- Stanisław Skwiot (Krucjata, Miecze Valdgira II, Świat Olkiego - dwie ostatnie pozycje stworzone zostały za pomocą przerobionego przez Stanleya Sound Trackera - 08)
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.