Krucjata
From Atariki
Gra platformowo-przygodowa typu "znajdź i zanieś", wydana przez ASF w I kwartale 1993 roku.
Spis treści |
Fabuła
Gracz wciela się w Agenta Hardina, który przyjął zlecenie odszukania skrzyni z nieokreślonym prototypem i dokumentacją (a przy okazji pełną złota), ukrytej na odległej wyspie. Gra rozpoczyna się w chwili, gdy skacowany i kulejący Agent schodzi z pokładu motorówki na plażę.
Na swojej drodze Hardin odwiedzi wiele różnych lokacji, takich jak wioska tubylców zawieszona wysoko na drzewach, podwodne lochy, zatopiony statek piracki czy ukryty w dżungli pałac. W osiągnięciu celu przeszkadzać mu będą ptaki, toczące się czaszki i inne stwory. Zadaniem gracza jest odgadnąć przeznaczenie różnych znalezionych po drodze przedmiotów, a następnie użyć ich w odpowiednim miejscu, aby otworzyć sobie drogę do skarbu.
Opis rozgrywki
Mechanika gry jest wzorowana na serii gier "Dizzy" - "Krucjata" jest platformówką-komnatówką z dość dużym, bo liczącym 122 ekrany, światem. Bohater porusza się piechotą, chodząc i skacząc po platformach. Do kolejnych komnat można się dostać nie tylko docierając do każdego z 4 brzegów ekranu - do niektórych lokacji prowadzą drzwi w głębi planszy, przez które można przejść popychając joystick w przód.
W poszczególnych komnatach leżą różne przedmioty, które gracz może podnieść (maksymalnie 3 naraz) i użyć w odpowiedniej lokalizacji. Oprócz tego zebrać można butelki dodające jedno życie oraz kilka rodzajów skarbów, za które gracz dostaje punkty.
Gracz jest wyposażony początkowo w 6 żyć, które może stracić poprzez kontakt z różnymi ruchomymi przeszkadzajkami, oraz przez zanurzenie głowy w wodzie, jeśli nie ma na wyposażeniu sprzętu pływackiego. Upadek z dużej wysokości nie powoduje utraty życia.
Autorzy
- Henryk Cygert - program
- Dariusz Bartoszewski - grafika
- Stanisław Skwiot - muzyka
Technikalia
Rzuca się w oczy podobieństwo "Krucjaty" do wcześniejszej gry Cygerta "Artefakt przodków" - oba tytuły oparte są o ten sam silnik, aczkolwiek zamiast użytego w "Artefakcie" monochromatycznego trybu 8 tu zastosowany został 4-kolorowy tryb 15. Grafika tła i wszystkie ruchome obiekty, tak jak w "Artefakcie", są rysowane w tym trybie - duszki wykorzystane są tylko do narysowania wody i detali takich jak bąbelki powietrza pod powierzchnią tejże wody.
Komnaty są rysowane z powtarzalnych "klocków", dzięki czemu w ograniczonej pamięci komputera dało się upakować więcej lokacji.
"Krucjata" wydaje się być szczególnie inspirowana słynnym "Treasure Island Dizzy" - motyw wioski na drzewie oraz podwodnych lokacji, do których można dotrzeć tylko posiadając akwalung, są żywcem wyjęte z tego znanego tytułu.
Oryginalnie agent Hardin miał się skradać jak szpieg, lecz wskutek braku pamięci część klatek animacji została usunięta. W efekcie postać agenta kuleje podczas chodzenia. Zamiast przerysować animację od nowa, autorzy dopisali legendę o kulawym agencie do instrukcji.
Skwiot napisał muzykę do gry w Sound Trackerze. Utwór z ekranu tytułowego jest coverem piosenki "Happy song" w wersji Boney M.
Wydanie
"Krucjata" została wydana przez ASF na początku 1993 roku (w katalogu Tajemnic Atari pojawia się w numerze z marca). Dostępne były wersje kasetowa i dyskietkowa. Z wydaniem wiązał się konkurs - wśród graczy, którzy do końca marca 1993 r. przesłali do ASF-u opis zakończenia gry, miało zostać rozlosowane 30 egzemplarzy gry "Miecze Valdgira II: Władca Gór" oraz dodatkowy program-niespodzianka.
Cheaty
Wpisanie podczas gry hasła "HENIEK" ustawia licznik żyć na 10. Hasło działa wielokrotnie.
Bibliografia
- Wywiad z Dariuszem Bartoszewskim na Atarionline.pl
- Marcin "Kaczor" Baryłka, "Krucjata", "Top Secret" 3/1993, s.29
Odnośniki zewnętrzne
- "Krucjata" w Atarimanii
- Mapa do gry w mapy.atari8.info