Turbo BASIC XL
From Atariki
Odmiana języka BASIC dla komputera Atari XL/XE, stworzona w 1985 roku przez niemieckiego programistę Franka Ostrowskiego i rozpowszechniona jako program public domain przez czasopismo "Happy Computer". Oprócz wersji XL istnieje też odmiana przeznaczona dla komputerów serii 400/800.
Turbo BASIC wgrywa się do pamięci RAM komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego Atari BASIC-a, istnieje też kompilator Turbo BASIC XL Compiler.
Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki pakiet procedur zmiennoprzecinkowych, który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.
Spis treści |
Tokeny Turbo BASIC-a
Zasadnicza struktura programu w Turbo BASIC-u XL jest taka sama, jak w Atari BASIC - zmiany polegają wyłącznie na dodaniu nowych instrukcji, funkcji i operatorów do listy tychże znanych interpreterowi Atari BASIC.
Tokeny instrukcji
Tokeny o kodach poniżej 56 są takie same jak w Atari BASIC, patrz Tokeny instrukcji Atari BASIC.
| Hex | Dec | Instrukcja |
| $38 | 56 | DPOKE |
| $39 | 57 | MOVE |
| $3a | 58 | -MOVE |
| $3b | 59 | *F |
| $3c | 60 | REPEAT |
| $3d | 61 | UNTIL |
| $3e | 62 | WHILE |
| $3f | 63 | WEND |
| $40 | 64 | ELSE |
| $41 | 65 | ENDIF |
| $42 | 66 | BPUT |
| $43 | 67 | BGET |
| $44 | 68 | FILLTO |
| $45 | 69 | DO |
| $46 | 70 | LOOP |
| $47 | 71 | EXIT |
| $48 | 72 | DIR |
| $49 | 73 | LOCK |
| $4a | 74 | UNLOCK |
| $4b | 75 | RENAME |
| $4c | 76 | DELETE |
| $4d | 77 | PAUSE |
| $4e | 78 | TIME$= |
| $4f | 79 | PROC |
| $50 | 80 | EXEC |
| $51 | 81 | ENDPROC |
| $52 | 82 | FCOLOR |
| $53 | 83 | *L |
| $54 | 84 | -- |
| $55 | 85 | RENUM |
| $56 | 86 | DEL |
| $57 | 87 | DUMP |
| $58 | 88 | TRACE |
| $59 | 89 | TEXT |
| $5a | 90 | BLOAD |
| $5b | 91 | BRUN |
| $5c | 92 | GO# |
| $5d | 93 | # (etykieta) |
| $5e | 94 | *B |
| $5f | 95 | PAINT |
| $60 | 96 | CLS |
| $61 | 97 | DSOUND |
| $62 | 98 | CIRCLE |
| $63 | 99 | %PUT |
| $64 | 100 | %GET |
Tokeny o kodach powyżej 100 sa niezdefiniowane.
Tokeny operatorów i funkcji
Tokeny o kodach od 14 do 84 są takie same jak w Atari BASIC, patrz Tokeny operatorów, funkcji i zmiennych Atari BASIC.
| Hex | Dec | Operator lub funkcja |
| $00 | 14 | prefiks tokenu zmiennej |
| $01-$0C | 1-12 | niezdefiniowane |
| $0d | 13 | stała szesnastkowa |
| $0e | 14 | stała dziesiętna |
| $0f | 15 | stała tekstowa |
| $10 | 16 | niewykorzystany |
| $11 | 17 | niewykorzystany |
| $12 | 18 | przecinek |
| $13 | 19 | znak $ |
| $14 | 20 | koniec instrukcji |
| $15 | 21 | średnik |
| $16 | 22 | koniec linii |
| $17 | 23 | GOTO w instrukcji ON |
| $18 | 24 | GOSUB w instrukcji ON |
| $19 | 25 | TO |
| $1a | 26 | STEP |
| $1b | 27 | THEN |
| $1c | 28 | znak # |
| $1d | 29 | liczbowe "mniejszy lub równy" |
| $1e | 30 | liczbowe "różny" |
| $1f | 31 | liczbowe "większy lub równy" |
| $20 | 32 | liczbowe "mniejszy" |
| $21 | 33 | liczbowe "większy" |
| $22 | 34 | liczbowe "równy" |
| $23 | 35 | operator potęgowania ^ |
| $24 | 36 | operator mnożenia * |
| $25 | 37 | operator dodawania + |
| $26 | 38 | operator odejmowania - |
| $27 | 39 | operator dzielenia |
| $28 | 40 | NOT |
| $29 | 41 | OR |
| $2a | 42 | AND |
| $2b | 43 | nawias otwierający wyrażenie liczbowe |
| $2c | 44 | nawias zamykający wyrażenie liczbowe |
| $2d | 45 | operator przypisania wartości liczbowej = |
| $2e | 46 | operator przypisania wartości tekstowej = |
| $2f | 47 | tekstowe "mniejszy lub równy" |
| $30 | 48 | tekstowe "różny" |
| $31 | 49 | tekstowe "większy lub równy" |
| $32 | 50 | tekstowe "mniejszy" |
| $33 | 51 | tekstowe "większy" |
| $34 | 52 | tekstowe "równy" |
| $35 | 53 | + znak liczby |
| $36 | 54 | - znak liczby |
| $37 | 55 | nawias otwierający indeks w zmiennej tekstowej |
| $38 | 56 | nawias otwierający indeks w zmiennej tablicowej |
| $39 | 57 | nawias otwierający wymiar zmiennej tablicowej |
| $3a | 58 | nawias otwierający argumenty funkcji |
| $3b | 59 | nawiast otwierający wymiar zmiennej tekstowej |
| $3c | 60 | przecinek w zmiennej tablicowej |
| $3d | 61 | STR$ |
| $3e | 62 | CHR$ |
| $3f | 63 | USR |
| $40 | 64 | ASC |
| $41 | 65 | VAL |
| $42 | 66 | LEN |
| $43 | 67 | ADR |
| $44 | 68 | ATN |
| $45 | 69 | COS |
| $46 | 70 | PEEK |
| $47 | 71 | SIN |
| $48 | 72 | RND |
| $49 | 73 | FRE |
| $4a | 74 | EXP |
| $4b | 75 | LOG |
| $4c | 76 | CLOG |
| $4d | 77 | SQR |
| $4e | 78 | SGN |
| $4f | 79 | ABS |
| $50 | 80 | INT |
| $51 | 81 | PADDLE |
| $52 | 82 | STICK |
| $53 | 83 | PTRIG |
| $54 | 84 | STRIG |
| $55 | 85 | DPEEK |
| $56 | 86 | binarne AND |
| $57 | 87 | binarne OR |
| $58 | 88 | INSTR |
| $59 | 89 | INKEY$ |
| $5a | 90 | EXOR |
| $5b | 91 | HEX$ |
| $5c | 92 | DEC |
| $5d | 93 | DIV |
| $5e | 94 | FRAC |
| $5f | 95 | TIME$ |
| $60 | 96 | TIME |
| $61 | 97 | MOD |
| $62 | 98 | EXEC w ON |
| $63 | 99 | RND |
| $64 | 100 | RAND |
| $65 | 101 | TRUNC |
| $66 | 102 | %0 |
| $67 | 103 | %1 |
| $68 | 104 | %2 |
| $69 | 105 | %3 |
| $6a | 106 | GO# w ON |
| $6b | 107 | UINSTR |
| $6c | 108 | ERR |
| $6d | 109 | ERL |
Tokeny po kodach ponad 109 są neizdefiniowane.
Tokeny zmiennych
Błędy w Turbo BASIC-u
- uruchomienie programu: 10 TRAP 10:GET #1,A powoduje całkowite zapełnienie i "zawinięcie" się stosu procesora; instrukcja TRAP wprawdzie zdejmuje ze stosu pewną ilość danych, ale rzadko bywa to ilość właściwa. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- porównanie dwóch funkcji CHR$ w jednym wyrażeniu jest zawsze prawdziwe, np. IF CHR$(1)=CHR$(2) THEN STOP spowoduje zatrzymanie programu. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- kontrola składni nie przyjmuje słów kluczowych %GET, %PUT i -MOVE jeśli są wpisane małymi literami.
- kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji GET, chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
- funkcja DEC źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

