Defender

From Atariki

Revision as of 10:59, 24 maj 2007; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Grafika:Defender.gif

Jest to hit znany z automatów, wyprodukowany na początku lat 80. XX w. przez firmę Williams Electronics. Istnieje wersja zarówno na Atari XL/XE, Atari ST, jak i na konsolę Atari 2600. Ciekawostka jest fakt, że są co najmniej dwie wersje dla ośmiobitowego Atari (dyskowa i cartridge), różniące się nieznacznie grafiką. Wersja cartridge wygląda prawie w 100% tak samo, jak wersja automatowa.

Spis treści

Opis ekranu

Niniejszy opis oparty został o wersję dla Atari XL/XE. Ekran został podzielony na dwie zasadnicze części: górną informacyjną oraz dolną, właściwą dla gry. W części górnej znajdują się następujące elementy:

  • ilość statków gracza (po lewej stronie gracz numer 1, po prawej - gracz numer 2, jeśli uruchomiono grę dla dwóch graczy);
  • ilość dostępnych bomb dla odpowiedniego gracza;
  • radar, pokazujący w przekroju pozycję statku gracza i obiekty wroga;

W zasadniczej części ekranu mamy widok na wektorową powierzchnię planety oraz nasz statek i obiekty wroga.

Wersja ekranu dla Atari ST jest zasadniczo taka sama, jak dla Atari XL/XE.

Dla Atari 2600 u góry ekranu mamy radar, część środkowa jest zasadniczą częścią gry, a u dołu mamy informacje o punktach, liczbie bomb i liczbie statków.

Obsługa w wersji dla Atari XL/XE

Na stronie tytułowej za pomocą klawisza SELECT wybieramy jeden z poziomów trudności:

  • one player easy (jeden gracz, poziom łatwy)
  • one player normal (jeden gracz, poziom normalny)
  • one player hard (jeden gracz poziom ciężki)
  • two player easy/normal/hard (analogicznie dla dwu graczy)
  • demo (demonstracja gry)

Grę uruchamiamy klawiszem START. Grę obsługujemy joystickiem i klawiaturą. Za pomocą joysticka sterujemy naszym statkiem i strzelamy do wrogów (uwaga!!! Gdy pojazd obcych uniesie kolonistę, należy zestrzelić pojazd UFO, złapać kolonistę i umieścić go na powierzchni planety - dodatkowe punkty za uratowanie człowieka). Klawisz spacji wyzwala bombę (jeśli jest dostępna) niszczącą wszystkie obiekty wroga w zasięgu ekranu; Dowolny inny klawisz przenosi nas w hiperprzestrzeń (inne miejsce walki - uwaga, można wylądować w samym środku obcych!!!); Po stracie wszystkich ludzi na planecie gra przenosi się w kosmos (nie ma powierzchni planety).

Dodatkowe uwagi do wersji dla konsoli A2600

Grafika:Defender2600.gif

Właściwie wersja gry na Atari 2600 wydaje się ubogą naśladowniczką oryginału, szczególnie pod względem graficznym (proszę spojrzeć na zrzuty ekranu). Jednak, jak okazało się w 1987 roku - i na konsolę o tak małej pojemności pamięci RAM można zrobić prawie wierną kopię Defendera. Dla odróżnienia od wersji wydanej w 1981 roku nazwano go po prostu Defender II.

Jak wiele gier z tamtego okresu dla Atari 2600 - istnieje kilka różnych wersji językowych Defendera. Ciekawostką jest fakt, że w zależności od roku wydania i wersji - istnieją drobne różnice w kolorystyce gry.

Linki

Zobacz także


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools