DiskRx
From Atariki
DiskRx - wydany przez ICD, Inc., dość rozbudowany monitor dyskowy. Ma wiele opcji specyficznych dla formatu SpartaDOS, pozwala też na otwieranie do edycji plików i katalogów. Ostatnia wersja nosi numer 1.9. Napisany w języku ACTION!, autorem jest Howard Peters. DiskRx rozprowadzany był jako część pakietu SpartaDOS Toolkit.
Spis treści |
Przeznaczenie
Program przeznaczony jest do edycji dyskietek w formacie SpartaDOS, śledzenia struktury plików i map sektorów, odzyskiwania zniszczonych katalogów itp. Większość funkcji programu działa tylko na dyskach z systemem plików SpartaDOS-u, ale program można zastosować też do prostych edycji dyskietek w innych formatach.
DiskRX ma dwa tryby pracy: tryb dyskowy i tryb plikowy. Ten drugi może być użyty tylko na dyskach w formacie SpartaDOS. W trybie dyskowym program udostępnia do edycji sektory całego dysku, natomiast w trybie plikowym dostępne sa tylko sektory należące do wskazanego pliku (lub katalogu).
Składnia
- DISKRX
- DISKRX Dn:
- DISKRX [Dn:][path>]filename.ext
W pierwszym przypadku program po uruchomieniu zapyta o numer dysku, jaki ma być otwarty do edycji. W przypadku drugim otwarcie dysku nastąpi automatycznie, a w przypadku trzecim automatycznie nastąpi otwarcie pliku (w trybie plikowym), o ile tylko taki istnieje. Jeśli wskazanego pliku nie ma, następuje otwarcie dysku, na którym miał się on znajdować. Jeśli nie podano numeru napędu, przyjmowany jest napęd domyślny (czyli ten, który jest bieżąco ustawiony w COMMAND.COM). Podawanie ściezki nie jest konieczne - jeśli nie jest podana, DiskRx przeskanuje katalogi wskazanego dysku i otworzy do edycji pierwszy znaleziony plik o podanej nazwie.
Opis
Po uruchomieniu program zgłasza się tak jak to widać na załączonym obrazku. Na samym dole ekranu widnieje linia z podpowiedzią, jak wyświetlić menu oraz jak opuścić program. O linijkę wyżej znajduje się linia poleceń, która ponadto służy do wyświetlania komunikatów. Wyżej jest pole z informacjami o bieżących parametrach pracy programu: trybie, numerze dysku lub nazwie pliku otwartego do edycji, numerze sektora, typie sektora, jego rozmiarze, typie systemu plików oraz czy bieżący sektor jest w mapie bitowej zaznaczony jako zajęty czy nie. W trybie plikowym wyświetlane sa ponadto: numer pierwszego sektora mapy pliku, numer pierwszego sektora danych, numer kolejny sektora w pliku.
Typ sektora reprezentowany jest przez czteroliterowy skrót. DiskRx rozróżnia siedem typów:
- BOOT - sektory od 1 do 3
- BMAP - sektor mapy bitowej dysku
- DIRM - mapa sektorów głównego katalogu
- MDIR - sektory danych katalogu głównego
- SUBM - mapa sektorów podkatalogu
- SDIR - sektory danych podkatalogu
- DATA - wszystkie inne sektory
Na dyskach w formacie obcym dla SpartaDOS, albo na dyskach SpartaDOS, gdzie z powodu uszkodzenia filesystemu program nie jest w stanie przeskanować katalogów, rozróżniane są tylko sektory BOOT i DATA.
Rozmiar sektora to 128 lub 256 bajtów. Typ systemu plików to SpartaDOS (literka 'Y' w polu oznaczonym "sparta") lub każdy inny. Zajętość sektora oznaczona jest przez 'Y' lub 'N' w polu "alloc".
Powyżej pola informacyjnego znajduje się obszar edycyjny. Dzieli się on na dwie części: zawartość bieżącego sektora wyświetlana jest w postaci liczb szesnastkowych po lewej stronie ekranu oraz jako znaki ATASCII po stronie prawej. Na lewym skraju ekranu widnieją indeksy pozwalające zorientowac się w położeniu bajtów w sektorze; mają one zakres od $00 do $78 dla sektorów 128-bajtowych, lub od $00 do $F8 dla sektorów 256-bajtowych. Każdy wiersz obszaru edycyjnego reprezentuje osiem bajtów sektora. Sektory 128-bajtowe wyświetlane są na ekranie w całości, natomiast sektory 256-bajtowe zajmują dwa ekrany. Wciśnięcie ">" powoduje przejście do drugiej połówki sektora, a "<" - powrót do pierwszej.
Menu stanowi rodzaj ściągawki z funkcji dostępnych za pośrednictwem linii poleceń. Po opanowaniu klawiszologii przez użytkownika menu jest w zasadzie niepotrzebne. DiskRX jest ogólnie przyjazny i łatwy w użytkowaniu.
Komendy dostępne z linii poleceń
(A) Arithmetic conversion
Przeprowadza konwersję liczb pomiędzy systemami szesnastkowym, dziesiętnym i binarnym. Domyślny jest system dziesiętny, przełączenie w binarny następuje po wciśnięciu "B",a w szesnastkowy - po wciśnięciu "H" lub "$". Po wprowadzeniu liczby, która ma zostac przeliczona na inny system, trzeba nacisnąć klawisz RETURN lub spację, a potem wskazać system, na jaki ma zostać dokonana konwersja: "D" dziesiętny, "B" binarny lub "H"/"$" szesnastkowy. W każdej fazie wyświetlana jest jasna podpowiedź programu, co robić dalej.
Próby konwersji do tego samego systemu (np. z binarnego na binarny) są ignorowane.
(B) Blank sector
Powoduje wyzerowanie bufora edycyjnego. Można tam potem wpisać potrzebne dane ręcznie, a następnie zapisać we wskazanym miejscu dysku lub pliku.
(C) Change disk
Zmiana dyskietki w napędzie, numeru napędu lub trybu pracy. Przy pracy z dyskiem zapisanym w formacie SpartaDOS wybranie tej funkcji powoduje ponowne odczytanie drzewa podkatalogów. Przydaje się to przy odzyskiwaniu zniszczonej struktury katalogów, żeby zobaczyć, czy prace postępują prawidłowo. W trybie plikowym wybranie tej funkcji powoduje przejście do trybu dyskowego. W takiej sytuacji użytkownik proszony jest o wybranie numeru napędu przez wciśnięcie jednego z klawiszy z zakresu od '1' do '8'. Można też wybrac napęd domyślny wcisnąwszy klawisz RETURN lub spację.
(D) Directory
Ta funkcja działa tylko na dyskach w formacie SpartaDOS. Wyświetlana jest zawartość całego katalogu, łącznie z wpisami oznaczającymi pliki skasowane, nie zamknięte itp. Można też podać ścieżkę do podkatalogu, trzeba tylko pamiętać, że w programie DiskRx wszystkie ścieżki zaczynają się w katalogu głównym (niezależnie od tego, który katalog ustawiony jest jako bieżący pod DOS-em). Katalog wyświetla następujące informacje:
- nazwę pliku i jego rozmiar
- status pliku
- numer pierwszego sektora mapy sektorów pliku
- numer sektora zawierającego wpis katalogowy
Status jest wyświetlany na dole ekranu, a ścieżka - jeśli podano - na górze. Niektóre z kodów statusu są ważne tylko pod SpartaDOS X, natomiast pod SpartaDOS 3.2 są ignorowane. Są to: Archive, Hidden i Open.
(EA) Edit ASCII i (EH) Edit Hex
Kursor umieszczany jest w odpowiednim oknie edycji bieżącego sektora. Położenie kursora można zmieniać przy użyciu klawiszy kursora, edycję kończymy klawiszem Esc. Przy edycji szesnastkowej program przyjmuje jako dane tylko klawisze 0-9 i A-F, natomiast w polu edycji ASCII można wprowadzać wszystkie znaki za wyjątkiem Esc i znaków sterujących kursorem. Jeśli zachodzi potrzeba wprowadzenia tych wartości, trzeba przejść do edycji szesnastkowej i wpisać odpowiednie liczby. Wszystkie zmiany wprowadzane są natychmiast do bufora edycji, a zmienione bajty są podświetlane w oknie edycji hex. Żeby zapisać zmieniony sektor na dysku, należy użyć komendy "W".
(F) File mode
Podaje się tu nazwę pliku, jaki ma być otwarty do obróbki. Gdy podany zostanie tylko numer napędu, funkcja ta działa podobnie do "C". Trzecia możliwość to wyjście bez podawania nazwy pliku - osiąga się to przez wciśnięcie Esc lub RETURN.
DiskRx zakłada, że kazda podana ścieżka dostępu zaczyna się w katalogu głównym. Ścieżka dostępu do pliku niestety nie jest wyświetlana w polu informacyjnym, ze względu na niedostatek wolnego miejsca. Trzeba pamiętać o tym, że program w zasadzie nie potrzebuje ścieżki dostępu, bez tego też znajdzie plik o podanej nazwie, jednak podanie ściezki dostępu może być niezbędne w sytuacji, kiedy na dysku znajduje się kilka kopii tego samwego pliku (lub różne pliki o tej samej nazwie). Komedna "D" pozwala sprawdzić, czy zachodzi taka sytuacja. Z braku miejsca na ekranie wyświetlana ścieżka dostępu może mieć tylko 38 znaków - jeśli ma być dłuższa, trzeba użyć jokera "*" do skracania nazw podkatalogów.
Gdy w ścieżce dostępu nie podano specyfikacji dysku, przeszukiwany jest dysk bieżąco wybrany w programie DiskRx. Katalogi moga byc otwierane podobnie jak pliki, wystarczy podać nazwę, przy czym nazwa katalogu głównego to "MAIN". Edycja pliku (lub katalogu) jest możliwa tylko w obszarze dysku przezeń zajętym.
(H) Hex
Przełącza wyświetlane przez program wartości numeryczne pomiędzy systemem dziesiętnym a szesnastkowym.
(M) Menu
Wywołanie na ekran ściągawki z komend programu. "P" powoduje przejście do następnej strony, Esc - wyjście. Wszystkie komendy moga być wywołane w czasie przeglądania menu i wszystkie oprócz "H", "P" oraz "Ctrl/P" powodują automatyczne opuszczenie menu i przełączenie na ekran główny.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.