ANTIC (układ)

From Atariki

Revision as of 20:13, 21 cze 2006; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Grafika:ANTIC.gif

ANTIC - ang. Alpha-Numeric Television Interface Controller - układ scalony montowany w ośmiobitowych komputerach Atari, zaprojektowany w 1978 roku. Nowocześniejszym układem jest MARIA montowana w konsoli Atari 7800.

  • Numer katalogowy: CO12296 / CO14887 (PAL)
  • Dla Atari XL/XE odpowiednio: CO21697 / CO21698 (PAL)

ANTIC jest układem działającym jednocześnie jako mikroprocesor oraz jako układ wejścia/wyjścia. Cechą szczególną jest brak sygnału Chip Select - dostępy CPU do rejestrów I/O zlokalizowanych na stronie $D4 ANTIC przechwytuje "nasłuchując" adresów pojawiających się na magistrali adresowej i stosownie do tego reagując.

ANTIC sam w sobie nie generuje obrazu, głównym jego zadaniem jest automatyczne sterowanie układem wizyjnym GTIA (lub CTIA w starszych egzemplarzach serii 400/800). Oprócz tego jest też odpowiedzialny za odświeżanie pamięci dynamicznych RAM, jest źrodłem przerwań NMI oraz obsługuje pióro świetlne.

ANTIC jest jedynym chyba układem montowanym w komputerach ośmiobitowych, który zasługuje na miano mikroprocesora graficznego; dysponuje bowiem własnym, wykonywanym pięćdziesiąt razy na sekundę programem, tzw. Display List, który definiuje obraz wyświetlany przez komputer na monitorze. Na czas pobierania instrukcji tego programu, w celu zapobieżenia zakłóceniom obrazu, ANTIC wstrzymuje działanie centralnego procesora i przejmuje kontrolę nad magistralami systemu.

Szerokość generowanego obrazu określa rejestr DMACTL $D400; może ona wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele trybu najwyższej rozdzielczości, czyli odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumn w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Ile to jest w rzeczywistości pikseli, decyduje wybrany tryb graficzny.

Wysokość obrazu definiowana jest przez Display List. Wysokość ta może wahać się w zakresie od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) trybu najwyższej rozdzielczości, czyli do 30 wierszy trybu znakowego używanego przez systemowy edytor ekranowy. Powyżej tej wartości następuje zerwanie synchronizacji pionowej.

ANTIC generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. Tryby tekstowe wymagają zdefiniowania zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8x8 pikseli, druga połowa zestawu (z całości 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ sprzętowo realizuje takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (są wyświetlane jak znaki "normalne") oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.

Zobacz też

Personal tools