Turbo BASIC XL
From Atariki
Odmiana języka BASIC dla komputera Atari XL/XE, stworzona w 1985 roku przez niemieckiego programistę Franka Ostrowskiego i rozpowszechniona jako program public domain przez czasopismo "Happy Computer". Oprócz wersji XL istnieje też odmiana przeznaczona dla komputerów serii 400/800.
Turbo BASIC wgrywa się do pamięci RAM komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego Atari BASIC-a, istnieje też kompilator Turbo BASIC XL Compiler.
Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki pakiet procedur zmiennoprzecinkowych, który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.
| Spis treści | 
Tokeny Turbo BASIC-a
Zasadnicza struktura programu w Turbo BASIC-u XL jest taka sama, jak w Atari BASIC - zmiany polegają wyłącznie na dodaniu nowych instrukcji, funkcji i operatorów do listy tychże znanych interpreterowi Atari BASIC.
Tokeny instrukcji
Tokeny o kodach poniżej 56 są takie same jak w Atari BASIC, patrz Tokeny instrukcji Atari BASIC.
| Hex | Dec | Instrukcja | 
| $38 | 56 | DPOKE | 
| $39 | 57 | MOVE | 
| $3a | 58 | -MOVE | 
| $3b | 59 | *F | 
| $3c | 60 | REPEAT | 
| $3d | 61 | UNTIL | 
| $3e | 62 | WHILE | 
| $3f | 63 | WEND | 
| $40 | 64 | ELSE | 
| $41 | 65 | ENDIF | 
| $42 | 66 | BPUT | 
| $43 | 67 | BGET | 
| $44 | 68 | FILLTO | 
| $45 | 69 | DO | 
| $46 | 70 | LOOP | 
| $47 | 71 | EXIT | 
| $48 | 72 | DIR | 
| $49 | 73 | LOCK | 
| $4a | 74 | UNLOCK | 
| $4b | 75 | RENAME | 
| $4c | 76 | DELETE | 
| $4d | 77 | PAUSE | 
| $4e | 78 | TIME$= | 
| $4f | 79 | PROC | 
| $50 | 80 | EXEC | 
| $51 | 81 | ENDPROC | 
| $52 | 82 | FCOLOR | 
| $53 | 83 | *L | 
| $54 | 84 | -- | 
| $55 | 85 | RENUM | 
| $56 | 86 | DEL | 
| $57 | 87 | DUMP | 
| $58 | 88 | TRACE | 
| $59 | 89 | TEXT | 
| $5a | 90 | BLOAD | 
| $5b | 91 | BRUN | 
| $5c | 92 | GO# | 
| $5d | 93 | # (etykieta) | 
| $5e | 94 | *B | 
| $5f | 95 | PAINT | 
| $60 | 96 | CLS | 
| $61 | 97 | DSOUND | 
| $62 | 98 | CIRCLE | 
| $63 | 99 | %PUT | 
| $64 | 100 | %GET | 
Tokeny o kodach powyżej 100 sa niezdefiniowane.
Tokeny operatorów i funkcji
Tokeny o kodach od 14 do 84 są takie same jak w Atari BASIC, patrz Tokeny operatorów, funkcji i zmiennych Atari BASIC.
| Hex | Dec | Operator lub funkcja | 
| $00 | 0 | prefiks tokenu zmiennej | 
| $01-$0C | 1-12 | niezdefiniowane | 
| $0d | 13 | stała szesnastkowa | 
| $0e | 14 | stała dziesiętna | 
| $0f | 15 | stała tekstowa | 
| $10 | 16 | niewykorzystany | 
| $11 | 17 | niewykorzystany | 
| $12 | 18 | przecinek | 
| $13 | 19 | znak $ | 
| $14 | 20 | koniec instrukcji | 
| $15 | 21 | średnik | 
| $16 | 22 | koniec linii | 
| $17 | 23 | GOTO w instrukcji ON | 
| $18 | 24 | GOSUB w instrukcji ON | 
| $19 | 25 | TO | 
| $1a | 26 | STEP | 
| $1b | 27 | THEN | 
| $1c | 28 | znak # | 
| $1d | 29 | liczbowe "mniejszy lub równy" | 
| $1e | 30 | liczbowe "różny" | 
| $1f | 31 | liczbowe "większy lub równy" | 
| $20 | 32 | liczbowe "mniejszy" | 
| $21 | 33 | liczbowe "większy" | 
| $22 | 34 | liczbowe "równy" | 
| $23 | 35 | operator potęgowania ^ | 
| $24 | 36 | operator mnożenia * | 
| $25 | 37 | operator dodawania + | 
| $26 | 38 | operator odejmowania - | 
| $27 | 39 | operator dzielenia | 
| $28 | 40 | NOT | 
| $29 | 41 | OR | 
| $2a | 42 | AND | 
| $2b | 43 | nawias otwierający wyrażenie liczbowe | 
| $2c | 44 | nawias zamykający wyrażenie liczbowe | 
| $2d | 45 | operator przypisania wartości liczbowej = | 
| $2e | 46 | operator przypisania wartości tekstowej = | 
| $2f | 47 | tekstowe "mniejszy lub równy" | 
| $30 | 48 | tekstowe "różny" | 
| $31 | 49 | tekstowe "większy lub równy" | 
| $32 | 50 | tekstowe "mniejszy" | 
| $33 | 51 | tekstowe "większy" | 
| $34 | 52 | tekstowe "równy" | 
| $35 | 53 | + znak liczby | 
| $36 | 54 | - znak liczby | 
| $37 | 55 | nawias otwierający indeks w zmiennej tekstowej | 
| $38 | 56 | nawias otwierający indeks w zmiennej tablicowej | 
| $39 | 57 | nawias otwierający wymiar zmiennej tablicowej | 
| $3a | 58 | nawias otwierający argumenty funkcji | 
| $3b | 59 | nawiast otwierający wymiar zmiennej tekstowej | 
| $3c | 60 | przecinek w zmiennej tablicowej | 
| $3d | 61 | STR$ | 
| $3e | 62 | CHR$ | 
| $3f | 63 | USR | 
| $40 | 64 | ASC | 
| $41 | 65 | VAL | 
| $42 | 66 | LEN | 
| $43 | 67 | ADR | 
| $44 | 68 | ATN | 
| $45 | 69 | COS | 
| $46 | 70 | PEEK | 
| $47 | 71 | SIN | 
| $48 | 72 | RND | 
| $49 | 73 | FRE | 
| $4a | 74 | EXP | 
| $4b | 75 | LOG | 
| $4c | 76 | CLOG | 
| $4d | 77 | SQR | 
| $4e | 78 | SGN | 
| $4f | 79 | ABS | 
| $50 | 80 | INT | 
| $51 | 81 | PADDLE | 
| $52 | 82 | STICK | 
| $53 | 83 | PTRIG | 
| $54 | 84 | STRIG | 
| $55 | 85 | DPEEK | 
| $56 | 86 | binarne AND | 
| $57 | 87 | binarne OR | 
| $58 | 88 | INSTR | 
| $59 | 89 | INKEY$ | 
| $5a | 90 | EXOR | 
| $5b | 91 | HEX$ | 
| $5c | 92 | DEC | 
| $5d | 93 | DIV | 
| $5e | 94 | FRAC | 
| $5f | 95 | TIME$ | 
| $60 | 96 | TIME | 
| $61 | 97 | MOD | 
| $62 | 98 | EXEC w ON | 
| $63 | 99 | RND | 
| $64 | 100 | RAND | 
| $65 | 101 | TRUNC | 
| $66 | 102 | %0 | 
| $67 | 103 | %1 | 
| $68 | 104 | %2 | 
| $69 | 105 | %3 | 
| $6a | 106 | GO# w ON | 
| $6b | 107 | UINSTR | 
| $6c | 108 | ERR | 
| $6d | 109 | ERL | 
Tokeny po kodach ponad 109 są neizdefiniowane.
Tokeny zmiennych
Błędy w Turbo BASIC-u
- uruchomienie programu: 10 TRAP 10:GET #1,A powoduje całkowite zapełnienie i "zawinięcie" się stosu procesora; instrukcja TRAP wprawdzie zdejmuje ze stosu pewną ilość danych, ale rzadko bywa to ilość właściwa. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- porównanie dwóch funkcji CHR$ w jednym wyrażeniu jest zawsze prawdziwe, np. IF CHR$(1)=CHR$(2) THEN STOP spowoduje zatrzymanie programu. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
- kontrola składni nie przyjmuje słów kluczowych %GET, %PUT i -MOVE jeśli są wpisane małymi literami.
- kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji GET, chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
- funkcja DEC źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

