Arkanoid
From Atariki
←Older revision | Newer revision→
Gra typu arcade stworzona przez firmę Taito w 1986 roku, będącą klonem gry Gigas wydanej przez Segę, która z kolei była rozwinięciem gry Breakout wydanej przez Atari w 1976 roku. Gra szybko zdobyła popularność dzięki wspaniałej (jak na tamte czasy) grafice i prostym zasadom. Szybko została też przeniesiona na różne platformy.
Spis treści |
Zasady gry
Gra polega na strącaniu klocków za pomocą piłeczki odbijanej paletką znajdującą się na dole ekranu. W grze są 33 rundy; aby przejść do następnej, należy strącić wszystkie klocki. W ostatniej rundzie następuje finałowa walka z bossem "Doh" - aby wygrać, należy trafić go określoną liczbę razy.
Czasami gracz napotka klocki, których nie można strącić, albo takie, które znikają dopiero po kilkakrotnym trafieniu.
Grę utrudniają rozmaite przeszkadzajki, które wyłażą ze śluz umieszczonych na górze planszy. Uderzenie w przeszkadzajkę powoduje jej wybuch, a także przyspiesza piłeczkę i zmienia kierunek jej lotu.
Niektóre klocki kryją w sobie premie - po strąceniu wypadają z nich kapsułki oznaczone literą. Należy je złapać za pomocą paletki, ale trzeba pamiętać, aby nie przeoczyć piłeczki.
Premie są następujące:
- P - dodatkowe życie
- C - przyklejenie piłeczki do paletki
- L - umożliwienie strzelania
- E - poszerzenie paletki
- S - chwilowe spowolnienie piłki
- D - potrojenie ilości piłeczek
- B - otwiera przejście do kolejnego poziomu (aktywne tylko do złapania kolejnego bonusu)
Sterowanie paletką zachodzi przy pomocy trackballa.
Kontynuacje
Arkanoid doczekał się kilku kontynuacji - zarówno na automatach jak i na konsolach:
- Arkanoid: Revenge of Doh (1987, wydane także na Atari ST)
- Arkanoid: Doh it Again (1997, Nintendo Super NES)
- Arkanoid Returns (1997)
Wersje na Atari
Z racji swej popularności większość platform sprzętowych doczekała się konwersji Arkanoida. W 1987 roku wydane zostały wersje dla Atari XL/XE oraz dla Atari ST.
Atari XL/XE
Konwersja na małe Atari została wydana w Europie przez Imagine w 1987 roku, na dyskietce i kasecie. Jeszcze w tym samym roku pojawiło się niskobudżetowe wydanie tej wersji, przez The Hit Squad. Autorem jest Mike Hutchinson.
Jest to wierna konwersja - zawiera wszystkie elementy automatowego oryginału, z wyjątkiem niektórych nie mających wpływu na rozgrywkę elementów, jak obrazek tytułowy.
Na ekranie tytułowym możemy wybrać:
- sposób sterowania grą, do wyboru:
- Atari Paddles
- Joystick
- Klawiatura (Z, X, Shift jako lewo, prawo i fire)
- liczbę urządzeń sterujących dla kilku graczy
- liczbę graczy
Wersje nieoficjalne
Oryginalne wydanie zawiera błąd - kapsułka "D" nie pojawia się praktycznie nigdy. Przyczyną było wykorzystanie rejestru VCOUNT jako generatora liczb losowych, zamiast RANDOM. W 2010 roku Fandal przeanalizował kod gry i udostępnił wersję poprawioną, patrz tutaj.
Arkanoid był też kilkakrotnie crackowany w celu podmiany znajdujących się w nim plansz - krążą po scenie różne wersje o tytułach Arkanoid II, III ... (co ciekawe, Arkanoid II ma poprawiony błąd kapsułki "D"). Istnieją również amatorskie naśladownictwa używające tytułu Arkanoid.
Atari ST
Konwersja na Atari ST została wydana w 1987 roku przez Imagine na rynek europejski i przez Taito na rynek amerykański. Autorem jest Peter Johnson.
Wersja dla Atari ST jest właściwie dokładną kopią wersji automatowej i zawiera wszystkie jej elementy, włącznie z krótką, skrolowaną historyjką i ekranem tytułowym. Sterowanie następuje za pomocą myszki.
Zobacz też
Linki zewnętrzne
- Arkanoid w angielskojęzycznej Wikipedii
- Arkanoid w MobyGames
- Arkanoid - wersja automatowa w KLOV
Atari XL/XE
- Arkanoid (Imagine) w Atarimanii
- Arkanoid (The Hit Squad) w Atarimanii
- Arkanoid poprawiony przez Fandala na AtariAge