Karin Maxi
From Atariki
Interfejs pozwalający na podłączenie do Atari XE jednego lub dwóch typowych napędów dyskietek od PC. Połączenie pomiędzy stacją a komputerem jest równoległe (nowe urządzenie), co pozwala na uzyskanie transferów powyżej 20 kB/s. Interfejs stworzony został w połowie lat 90 XX wieku przez firmę Karin.
Istnieją dwie wersje tego interfejsu: zewnętrzna (wymagane jest posiadanie złącza Expansion, czyli tylko Atari 130XE/nowsze 65XE lub Atari 800XE) oraz wewnętrzna (interfejs wpina się w odpowiednie sygnały na płycie komputera).
Stosuje się zwykle napędy 5,25" i 3,5", 40- lub 80-ścieżkowe o pojemności 360 do 720 kB. Na 3,5" napędzie 720k można "wycisnąć" do 980 kilobajtów pojemności dyskietki formatując ją dwustronnie po 24 256-bajtowe sektory na ścieżkę. Uzyskanie większych pojemności wymaga przetaktowania kontrolera i może się zdarzyć, że nie będą wówczas obsługiwane dyskietki sformatowane na nieprzerobionych stacjach.
Ciekawostką interfejsu jest obsługa pełnej pojemności boot-sektora (można zapisać 256 bajtów zamiast 128 jak w standardowych stacjach).
Cenę interfejsu z 1997r. można zobaczyć pod tym linkiem: Grupa pl.comp.sys.atari
Spis treści |
Technikalia
- Zastosowany zegar: 8 MHz
- Zastosowany kontroler: WD1770 lub WD1772
- Identyfikator nowego urządzenia PBI: 7 (ustawiony sprzętowo na stałe)
- Interfejs może niepoprawnie współpracować z innymi urządzeniami PBI ze względu na konflikt rejestrów na stronie D1 (usterka sprzętowa)
Obsługa
Interfejs posiada przełącznik pozwalający na ustawienie numeru stacji Karin Maxi (D1: lub D2:) oraz automatyczne lub ręczne skonfigurowanie napędów (mogą być różnego typu).
Sztuczki:
- uruchomienie komputera z wciśniętym klawiszem "SELECT" - ustawienie stacji Karin Maxi jako D2: (niezależnie od przełącznika), przydatne w przypadku bootowania z innej stacji (np. szeregowej)
(gdy mamy podłączone dwie stacje - D2: przechodzi na D3:)
- przytrzymanie klawisza "Shift" podczas transmisji danych - chwilowe wstrzymanie transmisji i podejrzenie zawartości ekranu.
Informacje użytkowe
Tak wyglądała część kompletu sprzedawana przez producenta firmę Karin. Dodatkowo, do kompletu dodawany był napęd dyskietek 5.25 lub 3.5 cala (zwykły napęd od PC).
Do interfejsu oprócz instrukcji dodawana była dyskietka z MyDOSem. Dość obszerny opis tego systemu znajduje się w instrukcji interfejsu.
Karin Maxi Disk Drive - Instrukcja użytkowania
Poprawka sprzętowo/programowa
Jak wiadomo (albo i nie) interfejs Karin Maxi nie współpracuje poprawnie z innymi urządzeniami PBI (np. IDE+, KMK JZ/IDE itp.). Dzieje się tak dlatego, że na stałe mapuje swoje rejestry na stronę D1, nawet wtedy gdy nie jest aktywowany przez system. W takiej sytuacji wszelkie zapisy na tę stronę wykonywanie np. przez sterowniki innych urządzeń PBI mogą być fałszywie odbierane przez Karinkę. Objawia się to np. problemami lub zwisem przy kopiowaniu plików z IDE+ do stacji.
Opis poprawki
Wymagana jest drobna zmiana na płytce oraz przeprogramowanie układu GAL16V8. - przeciąć ścieżkę dochodzącą do pina 4 GALa (wcześniej był tam drugi sygnał D1XX, który teraz powinien dochodzić tylko do pinu 1 GALa) - połączyć pin 4 GALa z pinem 12 układu U9 (74LS259) ew. pinem 3 układu 74LS30. - zaprogramować GALa nowym plikiem jed.
Jeszcze fragment schematu Karinki od Jera z naniesionymi poprawkami.
Trzeba jeszcze dodać, że po tej zmianie nie będzie działał Foxowy MasterDOS 1.5 (zdaje się też "korzysta" z tej wady Karinki, tj. trwałego zajmowania strony D1). Chyba wystarczyłoby dodać wybieranie urządzenia 7 przed operacjami dyskowymi, żeby ruszył.
Odnośniki zewnętrzne
- Strona dereatari - link do archiwum w którym znajdziemy schemat, wsad do gal'a i romy w wersji dla WD1770 i WD1772.
- Archiwum z poprawionym wsadem do gal'a. Znajduję się tam też schemat z poprawką oraz napisane od nowa równania dla GALa Karinki (pełny plik pld).
- Poprawione romy w wersji 1770/1772.
Zobacz też
Karin Midi Drive
Mariusz Geisler z firmy Karin zaprojektował również stację równoległą, która nie wymagała złącza Expansion i korzystała wyłącznie ze złącza kartridża. Jedynym śladem tej stacji, nazwanej Karin Midi Drive jest schemat opracowany przez Jerzego Sobolę.