Tryby wysokiej rozdzielczości

From Atariki

Revision as of 11:15, 14 sie 2023; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

  • Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
  • Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
  • Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
  • Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
  • W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
  • Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.

Monochromatycznymi są tryby ANTIC 2 (Graphics 0), ANTIC 3 i ANTIC F (Graphics 8).

Rozszerzenia

Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.

Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.

Ciekawostki

W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools