Atarimax MaxFlash

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 17:52, 23 kwi 2021
Jhusak (Dyskusja | wkład)
(dodano kategorie)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:48, 6 paź 2021
Jhusak (Dyskusja | wkład)
(Przeredagowanie i usunięcie nieprawdziwości)
Next diff →
Linia 6: Linia 6:
Kartridże te wewnętrznie używają z reguły pamięci flash 29f010 (8 sektorów po 16kB) i 29f040 (8 sektorów po 64kB, dwie sztuki). Włożenie innego rodzaju pamięci nie niesie zagrożenia, lecz tracimy (możemy stracić) kompatybilność - flashery (programy zapisujące dane na kartridż) nie będą takiego kartridża rozpoznawać. Kartridże te wewnętrznie używają z reguły pamięci flash 29f010 (8 sektorów po 16kB) i 29f040 (8 sektorów po 64kB, dwie sztuki). Włożenie innego rodzaju pamięci nie niesie zagrożenia, lecz tracimy (możemy stracić) kompatybilność - flashery (programy zapisujące dane na kartridż) nie będą takiego kartridża rozpoznawać.
- 
-Bankowanie tych dwóch rodzajów kartridży ma różną logikę i nie są w 100% kompatybilne; jednak pisząc 2 rozkazy: STA $d510,STA $d580 można wyłączyć oba niezależnie, który jest użyty. Włączanie banków 0-15 odbywa się w ten sam sposób w obu kartridżach. 
Bankowanie kartridża 128kB - wpis pod adres $d500-$d50f wybiera bank (boot bank to bank 0), wpis pod $d510-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic). Bankowanie kartridża 128kB - wpis pod adres $d500-$d50f wybiera bank (boot bank to bank 0), wpis pod $d510-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic).
-Ciekawostką jest, że we flashu 29f010 w kartridżu banki 8KB są ułożone w odwrotnej kolejności, czyli fizycznie bank nr 0 jest w pamięci flash pod adresem 0x1e000, a bank nr 15 jest pod adresem 0x00000.+Ciekawostką jest, że w wersji kartridża 128 kB we flashu 29f010 banki 8KB są ułożone w odwrotnej kolejności, czyli fizycznie bank nr 0 jest w pamięci flash pod adresem 0x1e000, a bank nr 15 jest pod adresem 0x00000.
Bankowanie kartridża 1MB: wpis pod adres $d500-$d57f wybiera bank (boot bank to bank 0, w starszych wersjach 0x7f), w nowszej wersji wpis pod $d580-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic). Banki umieszczone 2 pamięciach flash 29f040 są fizycznie adresowane po kolei, tzn bank nr 0 znajduje się pod adresem 0x000000 i każdy kolejny pod kolejnym adresem jako wielokrotność 0x2000. Bankowanie kartridża 1MB: wpis pod adres $d500-$d57f wybiera bank (boot bank to bank 0, w starszych wersjach 0x7f), w nowszej wersji wpis pod $d580-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic). Banki umieszczone 2 pamięciach flash 29f040 są fizycznie adresowane po kolei, tzn bank nr 0 znajduje się pod adresem 0x000000 i każdy kolejny pod kolejnym adresem jako wielokrotność 0x2000.
 +
 +Takie różnice w numeracji banków powodują niekompatybilność wsadów. W ogólności niemożliwe jest, aby ten sam wsad 128kB działał w obu typach (jednak jest możliwe przy założeniu, że i-ty bank jest tożsamy z 15-itym bankiem).
Oba kartridże są emulowane przez wiele emulatorów, np. [[Atari800]] (tylko odczyt), czy [[Altirra]] (odczyt i zapis). Oba kartridże są emulowane przez wiele emulatorów, np. [[Atari800]] (tylko odczyt), czy [[Altirra]] (odczyt i zapis).

Wersja z dnia 20:48, 6 paź 2021

Rodzina kartridży szerokiego zastosowania dla ośmiobitowych komputerów spod znaku Atari od firmy Atarimax.

Pod tą nazwą określane są 2 kartridże: MaxFlash1Mb (128 kilobajtów) i MaxFlash8Mb (1 megabajt). Oznaczenie może być mylące.

Kartridże lokują się pod adresem $A000-$BFFF, zajmując 8kB pamięci. Można je wyłączyć, traktując je jako pamięć masową.

Kartridże te wewnętrznie używają z reguły pamięci flash 29f010 (8 sektorów po 16kB) i 29f040 (8 sektorów po 64kB, dwie sztuki). Włożenie innego rodzaju pamięci nie niesie zagrożenia, lecz tracimy (możemy stracić) kompatybilność - flashery (programy zapisujące dane na kartridż) nie będą takiego kartridża rozpoznawać.

Bankowanie kartridża 128kB - wpis pod adres $d500-$d50f wybiera bank (boot bank to bank 0), wpis pod $d510-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic). Ciekawostką jest, że w wersji kartridża 128 kB we flashu 29f010 banki 8KB są ułożone w odwrotnej kolejności, czyli fizycznie bank nr 0 jest w pamięci flash pod adresem 0x1e000, a bank nr 15 jest pod adresem 0x00000.

Bankowanie kartridża 1MB: wpis pod adres $d500-$d57f wybiera bank (boot bank to bank 0, w starszych wersjach 0x7f), w nowszej wersji wpis pod $d580-$d5ff wyłącza kartridż (i umożliwia dostęp do pamięci pod kartridżem z zakresu $A000-$BFFF, czy to ram, czy też interpreter Atari Basic). Banki umieszczone 2 pamięciach flash 29f040 są fizycznie adresowane po kolei, tzn bank nr 0 znajduje się pod adresem 0x000000 i każdy kolejny pod kolejnym adresem jako wielokrotność 0x2000.

Takie różnice w numeracji banków powodują niekompatybilność wsadów. W ogólności niemożliwe jest, aby ten sam wsad 128kB działał w obu typach (jednak jest możliwe przy założeniu, że i-ty bank jest tożsamy z 15-itym bankiem).

Oba kartridże są emulowane przez wiele emulatorów, np. Atari800 (tylko odczyt), czy Altirra (odczyt i zapis).