Atari800

From Atariki

Jump to: navigation, search

Emulator komputerów Atari 400, 800, XL i XE oraz konsol 5200 i XEGS na licencji GPL. Obecna wersja 4.0.0 pozwala uruchomić praktycznie każdy program przeznaczony dla 8-bitowych komputerów Atari.

Atari800 jest dostępny na platformy: Amiga, Android, BeOS, DOS, FreeMiNT, Linux, MacOS X, OS/2, Raspberry Pi, Sega Dreamcast, Sony PlayStation 2, TOS, Unix, Win32, WinCE. Ponadto powstały oparte na Atari800 emulatory na platformy: MacOS, GP32, Xbox, PlayStation Portable oraz Win32 (Atari800Win, Atari800Win PLus). Na niektórych systemach (np. Linux) dostępne są wersje korzystające z różnych bibliotek graficznych: SDL, X11, Motif. Oprócz wersji udostępniających pełną emulację grafiki Atari istnieją wersje działające w trybie tekstowym: "basic" wykorzystująca standardowe wejście/wyjście oraz "curses" używająca biblioteki kompatybilnej z CURSES.

Przegląd możliwości

  • emulacja rozszerzeń pamięci 320 KB, 576 KB, 1088 KB
  • dokładna emulacja 6502 z wszystkimi nieoficjalnymi instrukcjami
  • dokładna emulacja ANTIC-a i GTIA z wszystkimi trybami graficznymi
  • emulacja stereo (dwa POKEY-e)
  • emulacja 8 stacji dysków (obrazy dysków w formacie ATR, XFD, DCM, ATR.GZ, XFD.GZ lub PRO)
  • bezpośrednie wczytywanie programów w formacie DOSa i Atari BASIC
  • emulacja 59 typów kartridży
  • emulacja magnetofonu
  • emulacja drukarki
  • urządzenie H: umożliwiające dostęp do plików znajdujących się na dysku twardym hosta z poziomu emulowanego Atari
  • zapis i odczyt stanu emulacji
  • emulacja dżojstika przy użyciu klawiatury, myszki, dżojstika PC lub oryginalnego dżojstika Atari
  • emulacja wiosełek, tabliczki graficznej, pióra świetlnego, pistoletu świetlnego, myszy od ST i Amigi lub trak-balla przy użyciu myszki
  • emulacja R-Time 8
  • zapisywanie zrzutu ekranu w formacie PCX lub PNG
  • zapisywanie dźwięku w formacie WAV
  • urządzenie R: emulujące interfejs Atari 850 przy użyciu TCP/IP lub portu szeregowego
  • zapis i odtwarzanie zdarzeń wejściowych

Historia

Projekt Atari800 został rozpoczęty w 1995 roku przez Davida Firtha, który sam stworzył wersje X11, SVGALIB, "basic" oraz "curses". Stephen Firth (brat Davida) stworzył wersję dla komputerów Amiga, a Ivo van Poorten - dla systemu MS-DOS. Ron Fries zaimplementował emulację dźwięku POKEYa, która została włączona do Atari800 w 1997 roku. W tym samym roku emulatorem zainteresował się Petr Stehlik. Stworzył on wersję dla Atari Falcon, a wkrótce potem przejął sterowanie nad całym projektem, nad którym David Firth nie mógł dłużej pracować.

Razem z Petrem nad emulatorem pracowali m.in. Rich Lawrence (tworzący w tamtym czasie Atari800Win), Perry McFarlane, Thomas Richter (autor późniejszego emulatora Atari++), Radek Štěrba. Początkowo Petr otrzymywał poprawki kodu emailem. Później utworzył pierwszą listę mailingową i repozytorium CVS.

W roku 2000 do projektu dołączyli Krzysztof Nikiel (stworzył wersję Win32), Sebastian Bauer (zajmował się wersją na komputery Amiga), Christian Groessler oraz Piotr Fusik (wniósł nową emulację ANTICa oraz wiele drobnych poprawek). Wypuszczone zostały wersje 1.0.x.

W 2001 projekt Atari800 został zarejestrowany w serwisie sourceforge.net. Vasyl Tsvirkunov stworzył wersję emulatora dla systemu Windows CE, a Jacek Popławski dla biblioteki SDL. W 2002 Mark Grebe utworzył wersję dla systemu Mac OS X. Do końca 2002 Piotr Fusik wprowadzał kolejne poprawki (m.in. emulacja magnetofonu, wielu typów kartridży oraz różnych kontrolerów). Intensywnie rozwijał się też projekt Atari800Win PLus.

Wersje 1.3.x wypuszczane od 2003 przyniosły dużą poprawę jakości dźwięku (nowy emulator POKEYa Michaela Borisova), grafiki (Perry McFarlane ulepszył emulację ANTICa i GTIA) oraz emulacji magnetofonu (Achim Haertel).

W 2005 Kostas Nakos uaktualnił wersję WinCE. Troy Ayers pracował nad wersją dla PlayStation 2. Piotr Fusik wprowadził kolejną serię poprawek (m.in. automatyczne rozpoznawanie formatu pliku, bezpośrednie wczytywanie programów w Atari BASICu, poprawki konfiguracji i interfejsu użytkownika, znaczne poprawienie jakości emulacji w wersjach "basic" i CURSES, zwiększenie przenośności i stabilności) oraz stworzył oparty na Atari800 odtwarzacz muzyki o nazwie ASAP.

W 2006 do projektu Atari800 została włączona wersja dla konsol Sega Dreamcast, tworzona od 2002 przez Christiana Groesslera.

Oprócz wyżej wymienionych nad emulatorem pracowało wiele innych osób. Pełna lista jest dostępna w pliku CREDITS.

Strona domowa emulatora

Personal tools