Ghostbusters

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:04, 12 lip 2012
Sikor (Dyskusja | wkład)
(na dobry początek)
← Previous diff
Aktualna wersja
Miker (Dyskusja | wkład)
(nieco poprawek)
Linia 3: Linia 3:
==Z czym to się je== ==Z czym to się je==
-Gracz wciela się w założyciela firmy "Ghostbusters" ("Pogromcy duchów"), która ma na celu wyłapanie duchów, które opanowują miasto. Na początek dostaje kredyt w wysokości 10000$ ([[Atari XL/XE]]) lub 5000$ ([[Atari 2600]]). Aby pozytywnie ukończyć grę - należy przed opanowaniem miasta przez duchy zebrać kwotę nie mniejszą od pożyczonej.+Gracz wciela się w założyciela firmy "Ghostbusters" ("Pogromcy duchów"), mającej na celu wyłapanie duchów, które opanowują miasto. Na początek dostaje kredyt w wysokości 10000$ ([[Atari XL/XE]]) lub 5000$ ([[Atari 2600]]). Aby pozytywnie ukończyć grę, należy przed opanowaniem miasta przez duchy zebrać kwotę nie mniejszą od pożyczonej.
==Historia w grze== ==Historia w grze==
-Miasto opanowują duchy - na szczęście bohaterowie posiadają licznik, który pokazuje złą energię w mieście (City PK energy). Według panującej legendy - gdy siły zła osiągną odpowiednią moc w świątyni (ZUUL) spotkają się klucznik i strażnik i otworzą bramy dla sił zła, które opanują miasto. Jako własciciel firmy i jeden z pogromców duchów gracz ma za zadanie temu zapobiec.+Miasto opanowują duchy, na szczęście bohaterowie posiadają licznik, wskazujący złą energię w mieście (City's PK energy). Według panującej legendy: gdy siły zła osiągną odpowiednią moc, w świątyni (ZUUL) spotkają się klucznik ze strażnikiem i otworzą bramy dla sił zła, które opanują miasto. Jako właściciel firmy i jeden z pogromców duchów, gracz ma za zadanie temu zapobiec.
-Za oczyszczenie nawiedzonego domu z duchów miasto daje wsparcie finansowe (zależne od czasu reakcji), niestey, nie wywiązanie się z zadania skutkuje zwiększeniem sił zła (im jest większa - tym szybciej rośnie). Co więcej - gdy zbyt przyjmie na sile - w mieście pojawia się gigantyczny piankowy człowiek, który niszczy budynki... Burmistrz przypisuje to brakowi profesjonalizmu gracza i obarcza go kosztami budynków, znacznie uszczuplając stan konta...+Za oczyszczenie nawiedzonego domu z duchów miasto daje wsparcie finansowe (zależne od czasu reakcji). Niestety, niewywiązanie się z zadania skutkuje zwiększeniem sił zła (im jest większa - tym szybciej wzrasta). Co więcej, gdy jest bliska maskimum, w mieście pojawia się gigantyczny piankowy człowiek, niszczący budynki... Burmistrz wtedy, przypisując graczowi brak profesjonalizmu, obarcza go kosztami odbudowy budynków, znacznie uszczuplając stan konta...
==Wspólny sposób gry== ==Wspólny sposób gry==
Poniżej opisane są cechy wspólne gry dla Atari XL/XE oraz 2600: Poniżej opisane są cechy wspólne gry dla Atari XL/XE oraz 2600:
* miasto podzielone jest na rejony (prostopadłe ulice), z wydzieloną świątynią i siedzibą firmy (Uwaga! Inne miejsca dla konsoli i dla komputera!) * miasto podzielone jest na rejony (prostopadłe ulice), z wydzieloną świątynią i siedzibą firmy (Uwaga! Inne miejsca dla konsoli i dla komputera!)
-* nawiedzone domy zmieniają kolor na ciemny, aby wskazać graczowi, gdzie obecnie znajdują się duchy+* nawiedzone domy zmieniają kolor na ciemny, przez co gracz wie, gdzie obecnie znajdują się duchy
-* widzimy także duchy snujące się po mieście - ich wyłapanie (po zakupie na początku odpowiedniego wyposażenia) podczas jazdy zmniejsza prędkość narastania złych mocy (PK Energy)+* widzimy także duchy snujące się po mieście - ich wyłapanie podczas jazdy (po zakupie odpowiedniego wyposażenia na początku gry), zmniejsza prędkość narastania złych mocy (PK Energy)
* po zapełnieniu klatek lub dwukrotnej ucieczce duchów - należy wrócić do bazy uzupełnić materiały * po zapełnieniu klatek lub dwukrotnej ucieczce duchów - należy wrócić do bazy uzupełnić materiały
* nie należy krzyżować promieni z broni * nie należy krzyżować promieni z broni
Linia 21: Linia 21:
Po wciśnięciu klawisza start zostajemy spytani o nasze dane, jak także numer konta - jeśli je posiadamy (pozytywnie kończąc grę można sobie te dane zapisać i nie korzystać potem z pożyczki) - co ciekawe, istniały programy do generowania numeru takiego konta (na przyklad [[Account GhostBusters Number]]). Po wciśnięciu klawisza start zostajemy spytani o nasze dane, jak także numer konta - jeśli je posiadamy (pozytywnie kończąc grę można sobie te dane zapisać i nie korzystać potem z pożyczki) - co ciekawe, istniały programy do generowania numeru takiego konta (na przyklad [[Account GhostBusters Number]]).
Gdy nie mamy konta - otrzymamy na początek pożyczkę w wysokości 10000$. Następnie przechodzimy do wyboru jednego z czterech pojazdów (różnią się ceną i możliwościami - opis w innym terminie) i podstawowego wyposażenia (opis - w innym terminie). Gdy nie mamy konta - otrzymamy na początek pożyczkę w wysokości 10000$. Następnie przechodzimy do wyboru jednego z czterech pojazdów (różnią się ceną i możliwościami - opis w innym terminie) i podstawowego wyposażenia (opis - w innym terminie).
-Po dokonaniu wyboru przechodzimy do właściwej gry. Mamy przed sobą plan miasta i naszą pozycję (osnaczoną logiem z gry). Gdy budynek zaczyna migać - należy tam pojechać w celu wyeliminowania ducha (poruszamy się joystickiem i wciskamy fire w kierunku budynku). Gdy duch jest na miejscu - ustawiamy klatkę (pozycja ni fire) i stajemy z lewej jej strony (możemy się odwrócić lub nie), wciskamy fire przywołując drugą osobę z ekipy, ustawiamy ją, wciskamy fire (uwolnienie promieni z broni), ustawiamy duch anad klatką, fire i jest nasz. Gdy się nie uda - duch ucieka, znacząco zwiększając PK.+Po dokonaniu wyboru przechodzimy do właściwej gry. Mamy przed sobą plan miasta i naszą pozycję (oznaczoną logiem z gry). Gdy budynek zaczyna migać, należy tam pojechać w celu wyeliminowania ducha (poruszamy się joystickiem i wciskamy fire w kierunku budynku). Gdy duch jest na miejscu - ustawiamy klatkę (pozycja ni fire) i stajemy z lewej jej strony (możemy się odwrócić lub nie), wciskamy fire przywołując drugą osobę z ekipy, ustawiamy ją, wciskamy fire (uwolnienie promieni z broni), ustawiamy ducha nad klatką, fire i ten jest nasz. Gdy się nie uda - duch ucieka, znacząco zwiększając PK.
-Po osiągnięciu krytycznnej wartości PK stajemy przed zadaniem przedostania się do klatki świątyni. Dokonujemy tego przebiegając pod skaczącym piankowym człowiekiem - trochę wprawy i się udaje.+Po osiągnięciu krytycznej wartości PK stajemy przed zadaniem przedostania się do klatki świątyni. Dokonujemy tego przebiegając pod skaczącym piankowym człowiekiem - trochę wprawy i się udaje.
-Następnie - wjeżdzamy na górę świątyni i krzyżujemy promienie łapiąc złego demona. Brawo, mamy kasę, zapisujemy numer konta i możemy grać od nowa.+Następnie wjeżdzamy na górę świątyni i krzyżujemy promienie łapiąc złego demona. Brawo, mamy kasę, zapisujemy numer konta i możemy grać od nowa.
==Wersja Atari 2600== ==Wersja Atari 2600==
Linia 30: Linia 30:
Pierwsza część gry - zasadniczo nie różni się od wersji dla komputera (z tym, że piankowy człowiek niszczący budynki pojawia nam się dośc regularnie już przy PK powyżej 5000). Pierwsza część gry - zasadniczo nie różni się od wersji dla komputera (z tym, że piankowy człowiek niszczący budynki pojawia nam się dośc regularnie już przy PK powyżej 5000).
Gdy osiągniemy PK=9999 i mamy conajmniej tyle pieniążków co na początku - przechodzimy do drugiej części. Musimy przeprowadzić dwóch ludzi pod skaczącym piankowym człowiekiem - tu jest z boku i jest to o wiele łatwiejsze niż na Atari XL/XE. Gdy nam się to uda - osiągamy swój cel i przechodzimy do końca gry - ekran z dwoma ludzikami krzyżującymi promienie (załączony screen). To wszystko. Gdy osiągniemy PK=9999 i mamy conajmniej tyle pieniążków co na początku - przechodzimy do drugiej części. Musimy przeprowadzić dwóch ludzi pod skaczącym piankowym człowiekiem - tu jest z boku i jest to o wiele łatwiejsze niż na Atari XL/XE. Gdy nam się to uda - osiągamy swój cel i przechodzimy do końca gry - ekran z dwoma ludzikami krzyżującymi promienie (załączony screen). To wszystko.
-Teraz - pozostaje tylko ponownie przełączyć difficult i możemy grać od nowa z nowym stanem konta.+Teraz - pozostaje tylko ponownie przełączyć difficulty i możemy grać od nowa z nowym stanem konta.
==Ciekawostki== ==Ciekawostki==
-* tytułowy motyw muzyczny pochodzi z filmyu pod tym samym tytułem, a skomponował go i odtwarzał Ray Parker Jr.+* tytułowy motyw muzyczny pochodzi z filmu pod tym samym tytułem, a skomponował go i odtwarzał Ray Parker Jr.
* na Warszawskiej giełdzie komputerowej krążyła dyskowa wersja gry z pozmienianymi napisami (słynny napis i logo "Solidarność" zamiast Activision) - obecnie bardzo ciężka do odnalezienia * na Warszawskiej giełdzie komputerowej krążyła dyskowa wersja gry z pozmienianymi napisami (słynny napis i logo "Solidarność" zamiast Activision) - obecnie bardzo ciężka do odnalezienia
* jedno ze znanych kont: HERBIE 05250624 * jedno ze znanych kont: HERBIE 05250624

Aktualna wersja

Grafika:Ghostbusters.gif

Gra wydana przez Activision z fabułą na podstawie filmu pod tym samym tytułem.

Spis treści

Z czym to się je

Gracz wciela się w założyciela firmy "Ghostbusters" ("Pogromcy duchów"), mającej na celu wyłapanie duchów, które opanowują miasto. Na początek dostaje kredyt w wysokości 10000$ (Atari XL/XE) lub 5000$ (Atari 2600). Aby pozytywnie ukończyć grę, należy przed opanowaniem miasta przez duchy zebrać kwotę nie mniejszą od pożyczonej.

Historia w grze

Miasto opanowują duchy, na szczęście bohaterowie posiadają licznik, wskazujący złą energię w mieście (City's PK energy). Według panującej legendy: gdy siły zła osiągną odpowiednią moc, w świątyni (ZUUL) spotkają się klucznik ze strażnikiem i otworzą bramy dla sił zła, które opanują miasto. Jako właściciel firmy i jeden z pogromców duchów, gracz ma za zadanie temu zapobiec. Za oczyszczenie nawiedzonego domu z duchów miasto daje wsparcie finansowe (zależne od czasu reakcji). Niestety, niewywiązanie się z zadania skutkuje zwiększeniem sił zła (im jest większa - tym szybciej wzrasta). Co więcej, gdy jest bliska maskimum, w mieście pojawia się gigantyczny piankowy człowiek, niszczący budynki... Burmistrz wtedy, przypisując graczowi brak profesjonalizmu, obarcza go kosztami odbudowy budynków, znacznie uszczuplając stan konta...

Wspólny sposób gry

Poniżej opisane są cechy wspólne gry dla Atari XL/XE oraz 2600:

  • miasto podzielone jest na rejony (prostopadłe ulice), z wydzieloną świątynią i siedzibą firmy (Uwaga! Inne miejsca dla konsoli i dla komputera!)
  • nawiedzone domy zmieniają kolor na ciemny, przez co gracz wie, gdzie obecnie znajdują się duchy
  • widzimy także duchy snujące się po mieście - ich wyłapanie podczas jazdy (po zakupie odpowiedniego wyposażenia na początku gry), zmniejsza prędkość narastania złych mocy (PK Energy)
  • po zapełnieniu klatek lub dwukrotnej ucieczce duchów - należy wrócić do bazy uzupełnić materiały
  • nie należy krzyżować promieni z broni

Wersja Atari XL/XE

Po wczytaniu gry pojawia nam się obrazek z tytułowym logiem produktu i gra motyw przewodni z filmu (skacząca po tekście kulka pozwala na zabawę w Karaoke). Po wciśnięciu klawisza start zostajemy spytani o nasze dane, jak także numer konta - jeśli je posiadamy (pozytywnie kończąc grę można sobie te dane zapisać i nie korzystać potem z pożyczki) - co ciekawe, istniały programy do generowania numeru takiego konta (na przyklad Account GhostBusters Number). Gdy nie mamy konta - otrzymamy na początek pożyczkę w wysokości 10000$. Następnie przechodzimy do wyboru jednego z czterech pojazdów (różnią się ceną i możliwościami - opis w innym terminie) i podstawowego wyposażenia (opis - w innym terminie). Po dokonaniu wyboru przechodzimy do właściwej gry. Mamy przed sobą plan miasta i naszą pozycję (oznaczoną logiem z gry). Gdy budynek zaczyna migać, należy tam pojechać w celu wyeliminowania ducha (poruszamy się joystickiem i wciskamy fire w kierunku budynku). Gdy duch jest na miejscu - ustawiamy klatkę (pozycja ni fire) i stajemy z lewej jej strony (możemy się odwrócić lub nie), wciskamy fire przywołując drugą osobę z ekipy, ustawiamy ją, wciskamy fire (uwolnienie promieni z broni), ustawiamy ducha nad klatką, fire i ten jest nasz. Gdy się nie uda - duch ucieka, znacząco zwiększając PK. Po osiągnięciu krytycznej wartości PK stajemy przed zadaniem przedostania się do klatki świątyni. Dokonujemy tego przebiegając pod skaczącym piankowym człowiekiem - trochę wprawy i się udaje. Następnie wjeżdzamy na górę świątyni i krzyżujemy promienie łapiąc złego demona. Brawo, mamy kasę, zapisujemy numer konta i możemy grać od nowa.

Wersja Atari 2600

Grafika:Ghost busters 2600 final.jpg

W tej wersji przygrywa nam ładnie motyw z filmu, jednak nie mamy loga tytułowego. Na początek dostajemy kredyt w wysokości 5000$ i samochód, kupujesz wyposażenie (opis w innym terminie). Po wyborze wyposażenia uruchamiamy grę przełącznikiem... Difficult. Pierwsza część gry - zasadniczo nie różni się od wersji dla komputera (z tym, że piankowy człowiek niszczący budynki pojawia nam się dośc regularnie już przy PK powyżej 5000). Gdy osiągniemy PK=9999 i mamy conajmniej tyle pieniążków co na początku - przechodzimy do drugiej części. Musimy przeprowadzić dwóch ludzi pod skaczącym piankowym człowiekiem - tu jest z boku i jest to o wiele łatwiejsze niż na Atari XL/XE. Gdy nam się to uda - osiągamy swój cel i przechodzimy do końca gry - ekran z dwoma ludzikami krzyżującymi promienie (załączony screen). To wszystko. Teraz - pozostaje tylko ponownie przełączyć difficulty i możemy grać od nowa z nowym stanem konta.

Ciekawostki

  • tytułowy motyw muzyczny pochodzi z filmu pod tym samym tytułem, a skomponował go i odtwarzał Ray Parker Jr.
  • na Warszawskiej giełdzie komputerowej krążyła dyskowa wersja gry z pozmienianymi napisami (słynny napis i logo "Solidarność" zamiast Activision) - obecnie bardzo ciężka do odnalezienia
  • jedno ze znanych kont: HERBIE 05250624
  • powstały programy do łamania/generowania kont w grze, na przykład Account GhostBusters Number

Linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools