Ghostbusters

From Atariki

Revision as of 19:04, 12 lip 2012; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Grafika:Ghostbusters.gif

Gra wydana przez Activision z fabułą na podstawie filmu pod tym samym tytułem.

Spis treści

Z czym to się je

Gracz wciela się w założyciela firmy "Ghostbusters" ("Pogromcy duchów"), która ma na celu wyłapanie duchów, które opanowują miasto. Na początek dostaje kredyt w wysokości 10000$ (Atari XL/XE) lub 5000$ (Atari 2600). Aby pozytywnie ukończyć grę - należy przed opanowaniem miasta przez duchy zebrać kwotę nie mniejszą od pożyczonej.

Historia w grze

Miasto opanowują duchy - na szczęście bohaterowie posiadają licznik, który pokazuje złą energię w mieście (City PK energy). Według panującej legendy - gdy siły zła osiągną odpowiednią moc w świątyni (ZUUL) spotkają się klucznik i strażnik i otworzą bramy dla sił zła, które opanują miasto. Jako własciciel firmy i jeden z pogromców duchów gracz ma za zadanie temu zapobiec. Za oczyszczenie nawiedzonego domu z duchów miasto daje wsparcie finansowe (zależne od czasu reakcji), niestey, nie wywiązanie się z zadania skutkuje zwiększeniem sił zła (im jest większa - tym szybciej rośnie). Co więcej - gdy zbyt przyjmie na sile - w mieście pojawia się gigantyczny piankowy człowiek, który niszczy budynki... Burmistrz przypisuje to brakowi profesjonalizmu gracza i obarcza go kosztami budynków, znacznie uszczuplając stan konta...

Wspólny sposób gry

Poniżej opisane są cechy wspólne gry dla Atari XL/XE oraz 2600:

  • miasto podzielone jest na rejony (prostopadłe ulice), z wydzieloną świątynią i siedzibą firmy (Uwaga! Inne miejsca dla konsoli i dla komputera!)
  • nawiedzone domy zmieniają kolor na ciemny, aby wskazać graczowi, gdzie obecnie znajdują się duchy
  • widzimy także duchy snujące się po mieście - ich wyłapanie (po zakupie na początku odpowiedniego wyposażenia) podczas jazdy zmniejsza prędkość narastania złych mocy (PK Energy)
  • po zapełnieniu klatek lub dwukrotnej ucieczce duchów - należy wrócić do bazy uzupełnić materiały
  • nie należy krzyżować promieni z broni

Wersja Atari XL/XE

Po wczytaniu gry pojawia nam się obrazek z tytułowym logiem produktu i gra motyw przewodni z filmu (skacząca po tekście kulka pozwala na zabawę w Karaoke). Po wciśnięciu klawisza start zostajemy spytani o nasze dane, jak także numer konta - jeśli je posiadamy (pozytywnie kończąc grę można sobie te dane zapisać i nie korzystać potem z pożyczki) - co ciekawe, istniały programy do generowania numeru takiego konta (na przyklad Account GhostBusters Number). Gdy nie mamy konta - otrzymamy na początek pożyczkę w wysokości 10000$. Następnie przechodzimy do wyboru jednego z czterech pojazdów (różnią się ceną i możliwościami - opis w innym terminie) i podstawowego wyposażenia (opis - w innym terminie). Po dokonaniu wyboru przechodzimy do właściwej gry. Mamy przed sobą plan miasta i naszą pozycję (osnaczoną logiem z gry). Gdy budynek zaczyna migać - należy tam pojechać w celu wyeliminowania ducha (poruszamy się joystickiem i wciskamy fire w kierunku budynku). Gdy duch jest na miejscu - ustawiamy klatkę (pozycja ni fire) i stajemy z lewej jej strony (możemy się odwrócić lub nie), wciskamy fire przywołując drugą osobę z ekipy, ustawiamy ją, wciskamy fire (uwolnienie promieni z broni), ustawiamy duch anad klatką, fire i jest nasz. Gdy się nie uda - duch ucieka, znacząco zwiększając PK. Po osiągnięciu krytycznnej wartości PK stajemy przed zadaniem przedostania się do klatki świątyni. Dokonujemy tego przebiegając pod skaczącym piankowym człowiekiem - trochę wprawy i się udaje. Następnie - wjeżdzamy na górę świątyni i krzyżujemy promienie łapiąc złego demona. Brawo, mamy kasę, zapisujemy numer konta i możemy grać od nowa.

Wersja Atari 2600

Grafika:Ghost busters 2600 final.jpg

W tej wersji przygrywa nam ładnie motyw z filmu, jednak nie mamy loga tytułowego. Na początek dostajemy kredyt w wysokości 5000$ i samochód, kupujesz wyposażenie (opis w innym terminie). Po wyborze wyposażenia uruchamiamy grę przełącznikiem... Difficult. Pierwsza część gry - zasadniczo nie różni się od wersji dla komputera (z tym, że piankowy człowiek niszczący budynki pojawia nam się dośc regularnie już przy PK powyżej 5000). Gdy osiągniemy PK=9999 i mamy conajmniej tyle pieniążków co na początku - przechodzimy do drugiej części. Musimy przeprowadzić dwóch ludzi pod skaczącym piankowym człowiekiem - tu jest z boku i jest to o wiele łatwiejsze niż na Atari XL/XE. Gdy nam się to uda - osiągamy swój cel i przechodzimy do końca gry - ekran z dwoma ludzikami krzyżującymi promienie (załączony screen). To wszystko. Teraz - pozostaje tylko ponownie przełączyć difficult i możemy grać od nowa z nowym stanem konta.

Ciekawostki

  • tytułowy motyw muzyczny pochodzi z filmyu pod tym samym tytułem, a skomponował go i odtwarzał Ray Parker Jr.
  • na Warszawskiej giełdzie komputerowej krążyła dyskowa wersja gry z pozmienianymi napisami (słynny napis i logo "Solidarność" zamiast Activision) - obecnie bardzo ciężka do odnalezienia
  • jedno ze znanych kont: HERBIE 05250624
  • powstały programy do łamania/generowania kont w grze, na przykład Account GhostBusters Number

Linki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools