Przerwania

From Atariki

Revision as of 19:29, 12 sie 2005; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Procesor 6502 obsługuje 4 typy przerwań:

- sprzętowe przerwanie CHIP RESET

- IRQ (żądanie przerwania - maskowalne)

- NMI (żądanie przerwania - niemaskowalne)

- programowy rozkaz/żądanie przerwania (rozkaz BRK)


1.CHIP RESET


Przerwanie CHIP RESET jest wywoływane przez podanie procesorowi sygnału RST. Logika na płycie Atari robi to automatycznie po włączeniu zasilania

a użytkownik może wywołać to przerwanie naciskając przycisk RESET. Domyślnym zachowaniem systemu po wywołaniu takiego przerwania jest skok do

procedury zimnego startu.Procedura zimnego startu wygląda tak:

1. Flaga ciepłego startu (WARMST $0008) ustawiana jest na wartość 0 (fałsz - wykonujemy wszak zimny start)

2. Sprawdzany jest stan kartridża. Jeśli włożono kart diagnostyczny - kontrola przekazywana jest do niego)

3. Określany jest adres konca pamięci RAM

4. Zerowane są rejestry sprzętowe od $D000 do $D4FF (z wyjątkiem obszaru $D100 - $D1FF)

5. Zerowana jest pamięć RAM od adresu $0008 do uprzednio obliczonego adresu końca RAM.

6. Wektor skoku do programu użytkownika (DOSVEC $000A) ustawiany jest na adres procedury MEMO PAD (400/800) albo procedury SELF-TEST (XL/XE)

7. Marginesy ekranu znakowego ustawiane są na wartości 2 i 39

8. Inicjalizowane są wektory przerwań.

9. Adres najniższego wolnego bajta pamięci (MEMLO $2E7) ustawiany jest na $0700

10. Inicjalizowane są wszystkie rezydentne handlery CIO.

11. Jeśli naciśnięto START, ustawiana jest flaga żądania startu z kasety (CKEY $004A)

12. Tablica urządzeń CIO (HATABS) zostaje zainicjalizowana.

13. Jeśli włożony jest kartridż (inny niz diagnostyczny) - zostaje on zainicjalizowany.

14. Kanał we/wy #0 zostaje otworzony dla edytora ekranowego. Adres najwyższego wolnego bajta pamięci (MEMTOP $2E5) zostaje ustawiony na ostatni bajt przed pamięcią ekranu. Następuje zainicjowanie ekranu.

15. Jeśli została ustawiona flaga żądania startu z kasety, następuje procedura startu z kasety.

16. Jeśli nie ma kartridża albo nie zabrania on tego, następuje procedura startu z dysku.

17. Flaga zimnego startu zostaje skasowana.

18. Jeśli włożono kartridż, system uruchamia go.

19. Jeśli nie ma kartridża system uruchamia program pod adresem wskazywanym przez DOSVEC.


W przypadku kiedy flaga zimnego startu zostala zmodyfikowana przez załadowany program, przerwanie CHIP RESET może wywołać tzw. ciepły start.


1.Flaga ciepłego startu ustawiana jest na $7F (prawda)

2.Wykonywane są kroki 2-4 procedury zimnego startu.

3.Zerowany jest RAM w obszarach $0010-007F i $0200-$03FF

4.Wykonywane są kroki 7-14 procedury zimnego startu.

5.Jeśli nastąpił boot z kasety system skacze pod adres zapisany w wektorze $CASINI $0002

6.Jeśli nastąpił boot z dysku system skacze pod adres zapisany w wektorze $DOSINI $000C


2. NMI

3. IRQ

4. BRK


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools