Ramka

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:39, 14 sie 2023
Mono (Dyskusja | wkład)
(formatowanie)
← Previous diff
Wersja z dnia 14:40, 14 sie 2023
Mono (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 3: Linia 3:
W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora: W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
* w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz, * w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz,
-* w PAL - 49.86 Hz,+* w SECAM - 50.09 Hz,
-* a w SECAM - 50.09 Hz.+* a w PAL - 49.86 Hz.
W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych. W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.

Wersja z dnia 14:40, 14 sie 2023

Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.

W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora:

  • w NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.92 Hz,
  • w SECAM - 50.09 Hz,
  • a w PAL - 49.86 Hz.

W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.

    NMI                         WSYNC
     :                            :
0   10                           106     114
+-----------------------------------------+ 0
:                                         :
+-----------------------------------------+ 8 - pierwsza linia ANTIC-a
:                                         :
:                                         :
:                                         :
                    ...
:                                         :
:                                         :
:                                         :
+-----------------------------------------+ 247 - ostatnia linia ANTIC-a
+-----------------------------------------+ 248 - przerwanie VBLK
:                                         :
                    ...
:                                         :
+-----------------------------------------+ 262 NTSC / 312 PAL/SECAM

Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.

Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.

Zobacz też

Personal tools