Ramka

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:32, 12 paź 2006
Mikey (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(Zobacz też - fgtia i 130xe secam)
Linia 1: Linia 1:
Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki. Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.
-W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s.Dokładne wartości wynikają z częstotliwości taktowania procesora. W NTSC ekran jest odświeżany z częstotliwością 59.94 Hz, w pozostałych - 49.86 Hz.+W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie [http://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC] jest to 1/60 s, a w pozostałych ([http://pl.wikipedia.org/wiki/PAL_%28telewizja%29 PAL]/[http://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM]) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:
 +* w NTSC - 59.92 Hz,
 +* w SECAM - 50.09 Hz,
 +* a w PAL - 49.86 Hz.
 + 
 +W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.
 + 
 + lewa krawędź WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
 + NMI : +-- obraz ANTIC-a --+ :
 + : : : : :
 + 0 10 16 22 106 112 114
 + +----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
 + : : : : : :
 + +--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
 + : : : : : :
 + : : : : : :
 + : : : : : :
 + ...
 + : : : : : :
 + : : : : : :
 + : : : : : :
 + +--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
 + +--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
 + : : : :
 + +--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
 + : :
 + ...
 + : :
 + +----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
 + : :
 + : :
 + ...
 + : :
 + : :
 + +----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM
-W systemie PAL ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. 
Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza. Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.
-Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie [http://pl.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second FPS].+ 
 +Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie [http://pl.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second FPS], które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.
 + 
 +==Zobacz też==
 +* [[VBL]]
 +* [[NTSC vs PAL]]
 +* [[FGTIA]]
 +* [[130XE SECAM]]
 +* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=7331 Dyskusja na AtariArea] co do rzeczywistej wysokości widzialnego ekranu
[[Kategoria:Glosariusz]] [[Kategoria:Glosariusz]]

Aktualna wersja

Jednostka czasu odpowiadająca jednemu wyświetleniu pełnego obrazu i powrotowi plamki.

W uproszczeniu podaje się, że w komputerach w systemie NTSC jest to 1/60 s, a w pozostałych (PAL/SECAM) - 1/50 s. Dokładne wartości odświeżania obrazu wynikają z częstotliwości taktowania procesora:

  • w NTSC - 59.92 Hz,
  • w SECAM - 50.09 Hz,
  • a w PAL - 49.86 Hz.

W systemie PAL i SECAM ramka odpowiada 312 liniom po 114 cykli maszynowych, czyli 35568 cyklom maszynowym. W NTSC zaś ramka składa się z 262 linii po 114 cykli, co daje łącznie 29868 cykli maszynowych.

lewa krawędź                 WSYNC prawa krawędź widzialnego ekranu
    NMI  :   +-- obraz ANTIC-a --+   :
     :   :   :                   :   :
0   10  16  22                  106 112 114
+----+---+---:-------------------:---+---+ 0 - początek widzialnego ekranu
:        :   :                   :   :   :
+--------+---+-------------------+---+---+ 8 - początek DMA ANTIC-a (pierwsza linia ANTIC-a)
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
                    ...
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
:        :   :                   :   :   :
+--------+---+-------------------+---+---+ 247 - koniec DMA ANTIC-a (ostatnia linia ANTIC-a)
+--------:---------------------------:---+ 248 - przerwanie VBLK
:        :                           :   :
+--------+---------------------------+---+ 255 - koniec widzialnego ekranu
:                                        :
                    ...
:                                        :
+----------------------------------------+ 262 - koniec ramki NTSC
:                                        :
:                                        :
                    ...
:                                        :
:                                        :
+----------------------------------------+ 312 - koniec ramki PAL/SECAM

Określenie "efekt działa w jednej ramce (bądź dwóch, trzech, itd.)" odnosi się do tego, z jaką częstotliwością rysowane są kolejne klatki efektu. Wrażenie idealnie płynnego ruchu otrzymamy, gdy efekt mieści się w jednej ramce, z każdą kolejną ramką płynność jest mniejsza.

Na wyższych platformach częściej używane jest pojęcie FPS, które z 'atarowską' ramką nie ma nic wspólnego. Tam, bowiem, określa ilość faz animacji wyświetlanych na sekundę.

Zobacz też

Personal tools