Let's Emu!
From Atariki
Eksperymentalny emulator komputera Sinclair ZX Spectrum dla Atari wyposażonego w procesor 65C816. Autorem jest KMK.
Spis treści |
Wymagania sprzętowe
- procesor 65C816
- dodatkowa pamięć liniowa o rozmiarze co najmniej 448k
- DracOS (ze względu na funkcje zarządzania pamięcią liniową)
Joysticki Atari działają jako joysticki Kempston lub Sinclair. Wybór pomiędzy jednym a drugim systemem jest automatyczny, tj. pierwsze odwołanie do portu I/O joysticka Kempston wyłącza emulację joysticków Sinclair.
Zalecana konfiguracja sprzętowa
- procesor 65C816 taktowany co najmniej 7 MHz (optymalnie - 20 MHz)
- przynajmniej 512k pamięci liniowej (64+512, czyli razem 576k)
- karta Rapidus
- VBXE
- Evie, SONari lub stereo POKEY
- szybki twardy dysk
- SpartaDOS X
Program został napisany dla karty Rapidus, ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: Let's Emu! można np. uruchomić pod emulatorem Altirra (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).
Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum (bez tego niektóre programy - np. gra Trap Door - są bezużyteczne).
Układ PSG znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910. Jeśli taka przystawka nie jest dostępna, ale jeśli komputer zawiera rozszerzenie stereo dla POKEY-a, program wykorzysta je do odtwarzania utworów ułożonych dla układu AY. Układ AY nie jest jednak syntezowany, dlatego generowany dźwięk będzie w takim wypadku tylko lepszym lub gorszym przybliżeniem oryginału.
SpartaDOS X pozwala zarejestrować program jako "przeglądarkę" do plików (tzw. snapszotów) zawierających programy na ZX Spectrum. Natomiast twardy dysk znacznie usprawnia całą zabawę: pliki snapszotów mają po kilkadziesiąt KB, sam plik wykonywalny emulatora też nie ułomek (92 KB), a z twardego dysku na PBI to wszystko ładuje się w kilka sekund.
Kompatybilność
Program emuluje podstawowy model ZX Spectrum, tj. ZX Spectrum 48k. Procesor Z80 i w ogóle cała maszyna emulowana jest dość wiernie (na tyle, że bez zakłóceń działa np. Sinclair BASIC), są jednak wyjątki wynikające z uproszczeń w kodzie emulatora:
- odczyt pamięci kolorów odbywa się raz na ramkę (a nie, jak w oryginale, co linię skaningową)
- nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora
- czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych
To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające. Z tego samego powodu trudno jest dokładnie ocenić wydajność emulacji Z80, bo emulator różne zestawy rozkazów może wykonywać z różną szybkością - ale średnio wychodzi ok. 100% oryginału na 65C816 pracującym z częstotliwością 20 MHz.
Pod emulatorem bardzo szybkie są rozkazy przesłań blokowych Z80 (np. LDIR), bo program używa rozkazów przesłań blokowych 65C816 (MVN i MVP), które przy zegarze 20 MHz są ok. 17x szybsze niż ich odpowiedniki z Z80/3,5 MHz. Z tego powodu istnieje przynajmniej jeden program, który pod emulatorem działa zupełnie dobrze już przy 7 MHz, a przy wyższych częstotliwościach zegara jest po prostu za szybki - jest to gra Jet Set Willy.
Na nieco szybszy od oryginału wygląda też Sinclair BASIC (aczkolwiek do pomiarów, z braku oryginału, użyto emulatora Fuse):
Program |
Fuse (PC) |
Let's Emu! (Rapidus, 20 MHz) |
Let's Emu! (Altirra 2.50, 21,27 MHz) |
Let's Emu! (XL14, 14,32 MHz) |
10 FOR x=1 TO 1000 20 PRINT AT 10,10;x 30 NEXT x |
19 sek. | 17 sek. | 16 sek. | 35,9 sek. |
10 FOR x=1 TO 10000 20 NEXT x |
43 sek. | 34 sek. | 34 sek. | 77,3 sek. |
10 FOR x=1 TO 6 20 BEEP 10,0 30 NEXT x |
60 sek. | 66 sek. | 64 sek. | 143,5 sek. |
Ogólnie, pomijając skrajności, wydajność emulacji Z80 to około 17-18% oryginału.
Obsługiwane formaty plików
Emulator umie załadować programy w następujących formatach:
- plik ROM: "kartridż" o wielkości 8 lub 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum
- plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci
- plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu v1, v2 i v3)
- plik TAP: zawartość standardowej taśmy z programem dla ZX Spectrum (od wersji 0.9.2)
- plik AY: plik wykonywalny grający muzyczkę skomponowaną dla ZX Spectrum (od wersji 0.9.7).
Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80 (v2).
Klawiszologia
Program obsługiwany jest z menu widocznego na obrazku. Poza tym, w czasie pracy emulatora, pewne funkcje sterujące przypisane są do klawiszy konsoli:
- START przerywa emulację i powoduje powrót do menu (lub do DOS-u, jeśli program uruchomiono w trybie "automatycznym", tzn. z parametrem /A w wierszu poleceń)
- OPTION powoduje odwrócenie kolorów INK i PAPER (tylko wtedy, kiedy VBXE jest nieaktywne)
- HELP wyświetla ściągę z układem klawiatury ZX Spectrum
Funkcje głównej klawiatury przypisano następująco:
ZX Spectrum | Atari |
Break | Shift/Space |
Caps | Caps |
Caps Shift | Shift |
Delete | Bk Sp |
Enter | Return |
Extended Mode | Esc (lub Shift/SELECT) |
Inverse video | Inverse |
Symbol Shift | Control (lub SELECT) |
True video | Shift/Inverse |
Dla ułatwienia korzystania z klawiatury, znaki ,./;+*-=<>
oraz ?:_^
, a także funkcje przesuwania kursora można wywoływać na dwa sposoby: albo przy użyciu odpowiednich kombinacji klawiszy ZX Spectrum, albo wciskając klawisz bądź kombinację klawiszy, którymi wywołuje się daną funkcję (lub dany znak) z klawiatury Atari.
Np. znak zapytania (?) znajduje się na klawiaturze ZX Spectrum pod klawiszem [C]: żeby go wywołać na ekran, trzeba wcisnąć kombinację klawiszy [Symbol Shift]+[C] - czyli, na klawiaturze Atari, odpowiednio [Control]+[C] lub [SELECT]+[C]. Ale tak poza tym można go również wywołać "metodą atarowską", tj. przez wciśnięcie klawiszy [Shift]+[?].
Ciekawostki
- Program napisano na Atari, początkowo z kartą F7 (10,62 MHz), potem z rozszerzeniem SIMMius 4 MB (1,77 MHz), na końcu z kartą Rapidus (początkowo 16, potem 20 MHz). Wykorzystano MAE jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem N16 autorstwa KMK. Cały proces kompilacji Let's Emu! wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.
- Konwersja atrybutów koloru robiona jest blitterem VBXE, z tego względu w praktyce nie zajmuje czasu CPU.
- Objętość kodu programu emulacji całego ZX Spectrum 48k wynosi tylko nieco ponad 34 KB.
Przykładowe gry
Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra.
Do ściągnięcia
Zobacz też
Odnośniki zewnętrzne
- Film prezentujący działanie emulatora.
- "Let's Emu!" gra (na Pokeyu) utwór "Restless Fighter" (skomponowany przez Shiru na beeper). Dla porównania, oryginału można posłuchać tutaj.
- "Let's Emu!" gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012 (skomponowany przez Yerzmyeya na PSG).