NTSC vs PAL
From Atariki
Wersja z dnia 16:15, 12 paź 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Podsumowanie) ← Previous diff |
Wersja z dnia 18:56, 12 paź 2006 Daniel Koźmiński (Dyskusja | wkład) (literówki) Next diff → |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
==PAL== | ==PAL== | ||
- | Ponieważ "podnośna koloru" w PAL-u wynosi 4,433618 MHz pojawił się problem. Gdyby chcieć tylko zmienic kwarc na częstotliwość podnośnej, zmieniła by się rozdzielczość pozioma. W linii nie mieściło by się już | + | Ponieważ "podnośna koloru" w PAL-u wynosi 4,433618 MHz pojawił się problem. Gdyby chcieć tylko zmienić kwarc na częstotliwość podnośnej, zmieniła by się rozdzielczość pozioma. W linii nie mieściło by się już |
- | 228 punktów lecz 283 (wynika to z tej samej kalkulacji co wyżej - czestotliwość kwarcu podzielona przez częstotliwość poziomą). Zegar taktujący procesor miałby 2,216809 MHz, czyli połowę częstotliwości kwarcu, i tyle podają błędnie niektóre źródła. | + | 228 punktów lecz 283 (wynika to z tej samej kalkulacji co wyżej - częstotliwość kwarcu podzielona przez częstotliwość poziomą). Zegar taktujący procesor miałby 2,216809 MHz, czyli połowę częstotliwości kwarcu, i tyle podają błędnie niektóre źródła. |
- | Brak kompatybilności rozdzielczości poziomych w obu systemach spowodował, że inżynierowie [[Atari|Atari]] zdecydowali się zastosować dwa oddzielne kwarce, jeden dla ANTIC-a, CPU i GTIA, a drugi do generowania podnośnej PAL. Ponieważ jednak częstotliwość podnośnej NTSC ma sie nijak do podnośnej PAL, przy niezależnej pracy obu kwarców na ekranie występowałby nieprzyjemny efekt przesuwającej się siatki. | + | Brak kompatybilności rozdzielczości poziomych w obu systemach spowodował, że inżynierowie [[Atari|Atari]] zdecydowali się zastosować dwa oddzielne kwarce, jeden dla ANTIC-a, CPU i GTIA, a drugi do generowania podnośnej PAL. Ponieważ jednak częstotliwość podnośnej NTSC ma się nijak do podnośnej PAL, przy niezależnej pracy obu kwarców na ekranie występowałby nieprzyjemny efekt przesuwającej się siatki. |
Aby zsynchronizować pracę obu kwarców, konieczna była mała korekta częstotliwości kwarcu systemowego na 3,546894 MHz. | Aby zsynchronizować pracę obu kwarców, konieczna była mała korekta częstotliwości kwarcu systemowego na 3,546894 MHz. | ||
W ten sposób na 5 impulsów kwarcu 4,433618 MHz przypada 4 impulsy kwarcu 3,546894 MHz. Ten ostatni, podobnie jak poprzednio, podzielony przez dwa taktuje procesor. W tym przypadku z częstotliwością 1,773447 MHz. | W ten sposób na 5 impulsów kwarcu 4,433618 MHz przypada 4 impulsy kwarcu 3,546894 MHz. Ten ostatni, podobnie jak poprzednio, podzielony przez dwa taktuje procesor. W tym przypadku z częstotliwością 1,773447 MHz. |
Wersja z dnia 18:56, 12 paź 2006
Spis treści |
Wstęp
Wśród użytkowników Atari, programistów i wszelkiej maści autorów podręczników narosło wiele mitów na temat różnic między modelami w wersjach PAL i NTSC, w szczególności zaś dotyczących częstotliwości taktowania CPU i długości ramek oraz linii. Poniżej znajduje się artykuł, który wyjaśnia krok po kroku co wpływa na te różnice i jak obliczyć poprawne wartości. Autorem oryginału jest osoba podpisująca się Greg (gnservice@.... pl) Na potrzeby Atariki artykuł lekko przeredagowano.
NTSC
Atari zostało zaprojektowane w USA, stąd ścisła zależność pomiędzy częstotliwością zegara a systemem telewizyjnym NTSC.
Atari działające w systemie NTSC wyposażone jest w kwarc o częstotliwości 3,57958 MHz. Jest to dokładna częstotliwość tzw. "podnośnej koloru NTSC" czyli częstotliwości na której modulowany (kodowany) jest sygnał koloru, który jest następnie mieszany z biało czarnym obrazem.
Sygnał o takiej samej częstotliwości taktuje Antica i jest wewnętrznie dzielony przez 228 dla uzyskania częstotliwości synchronizacji poziomej (w tym przypadku 15,625 kHz). Wynika z tego że w jednej linii komputer generuje 228 kolorowych punktów (z czego 160 to treść obrazu, a reszta to wygaszanie (VBLANK) i synchronizacja pozioma) Z uwagi na synchronizację Antica i CPU, ten drugi jest taktowany połową wartości tego sygnału, czyli 1,78979 MHz.
PAL
Ponieważ "podnośna koloru" w PAL-u wynosi 4,433618 MHz pojawił się problem. Gdyby chcieć tylko zmienić kwarc na częstotliwość podnośnej, zmieniła by się rozdzielczość pozioma. W linii nie mieściło by się już 228 punktów lecz 283 (wynika to z tej samej kalkulacji co wyżej - częstotliwość kwarcu podzielona przez częstotliwość poziomą). Zegar taktujący procesor miałby 2,216809 MHz, czyli połowę częstotliwości kwarcu, i tyle podają błędnie niektóre źródła.
Brak kompatybilności rozdzielczości poziomych w obu systemach spowodował, że inżynierowie Atari zdecydowali się zastosować dwa oddzielne kwarce, jeden dla ANTIC-a, CPU i GTIA, a drugi do generowania podnośnej PAL. Ponieważ jednak częstotliwość podnośnej NTSC ma się nijak do podnośnej PAL, przy niezależnej pracy obu kwarców na ekranie występowałby nieprzyjemny efekt przesuwającej się siatki. Aby zsynchronizować pracę obu kwarców, konieczna była mała korekta częstotliwości kwarcu systemowego na 3,546894 MHz. W ten sposób na 5 impulsów kwarcu 4,433618 MHz przypada 4 impulsy kwarcu 3,546894 MHz. Ten ostatni, podobnie jak poprzednio, podzielony przez dwa taktuje procesor. W tym przypadku z częstotliwością 1,773447 MHz.
W komputerach XE zamiast dzielić częstotliwość 3,546894 MHz przez dwa, dzieli się 14,187576 MHz przez osiem, co wychodzi na to samo.
Podsumowanie
Częstotliwość kwarcu systemowego:
NTSC = 3,579580 MHz
PAL = 3,546894 MHz
Częstotliwość linii:
NTSC = 3,579580 MHz/228 = 15,699 kHz
PAL = 3,546894 MHz/228 = 15,556 kHz
Częstotliwość ramek:
NTSC = 15,699/262 = 59,92 Hz
PAL = 15,556/312 = 49,86 Hz
I najważniejsze:
Częstotliwość CPU NTSC = 1,789790 MHz
Częstotliwość CPU PAL = 1,773447 MHz
Jak widać różnica jest bardzo niewielka (komputer NTSC jest szybszy o ok. 1%), a podstawowa niekompatybilność obu komputerów polega na tym, że NTSC generuje przerwanie VBL co 262 linie obrazu (czyli ok. 60 razy/sek), a PAL co 312 linii (czyli ok. 50 razy/sek).