Turbo BASIC XL

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:43, 8 lip 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(Tokeny operatorów i funkcji)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:53, 29 gru 2006
KMK (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 5: Linia 5:
Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań. Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki [[pakiet matematyczny|pakiet procedur zmiennoprzecinkowych]], który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.
- 
-== Tokeny Turbo BASIC-a == 
- 
-Zasadnicza struktura programu w Turbo BASIC-u XL jest taka sama, jak w [[Atari BASIC]] - zmiany polegają wyłącznie na dodaniu nowych instrukcji, funkcji i operatorów do listy tychże znanych interpreterowi Atari BASIC. 
- 
-=== Tokeny instrukcji === 
- 
-Tokeny o kodach poniżej 56 są takie same jak w Atari BASIC, patrz [[Atari BASIC#Tokeny instrukcji|Tokeny instrukcji Atari BASIC]]. 
- 
-<table border = 1 cellpadding = 5> 
-<tr><td><b>Hex</b></td><td><b>Dec</b></td><td><b>Instrukcja</b></td></tr> 
-<tr><td>$38</td><td>56</td><td>DPOKE</td></tr> 
-<tr><td>$39</td><td>57</td><td>MOVE</td></tr> 
-<tr><td>$3a</td><td>58</td><td>-MOVE</td></tr> 
-<tr><td>$3b</td><td>59</td><td>*F</td></tr> 
-<tr><td>$3c</td><td>60</td><td>REPEAT</td></tr> 
-<tr><td>$3d</td><td>61</td><td>UNTIL</td></tr> 
-<tr><td>$3e</td><td>62</td><td>WHILE</td></tr> 
-<tr><td>$3f</td><td>63</td><td>WEND</td></tr> 
-<tr><td>$40</td><td>64</td><td>ELSE</td></tr> 
-<tr><td>$41</td><td>65</td><td>ENDIF</td></tr> 
-<tr><td>$42</td><td>66</td><td>BPUT</td></tr> 
-<tr><td>$43</td><td>67</td><td>BGET</td></tr> 
-<tr><td>$44</td><td>68</td><td>FILLTO</td></tr> 
-<tr><td>$45</td><td>69</td><td>DO</td></tr> 
-<tr><td>$46</td><td>70</td><td>LOOP</td></tr> 
-<tr><td>$47</td><td>71</td><td>EXIT</td></tr> 
-<tr><td>$48</td><td>72</td><td>DIR</td></tr> 
-<tr><td>$49</td><td>73</td><td>LOCK</td></tr> 
-<tr><td>$4a</td><td>74</td><td>UNLOCK</td></tr> 
-<tr><td>$4b</td><td>75</td><td>RENAME</td></tr> 
-<tr><td>$4c</td><td>76</td><td>DELETE</td></tr> 
-<tr><td>$4d</td><td>77</td><td>PAUSE</td></tr> 
-<tr><td>$4e</td><td>78</td><td>TIME$=</td></tr> 
-<tr><td>$4f</td><td>79</td><td>PROC</td></tr> 
-<tr><td>$50</td><td>80</td><td>EXEC</td></tr> 
-<tr><td>$51</td><td>81</td><td>ENDPROC</td></tr> 
-<tr><td>$52</td><td>82</td><td>FCOLOR</td></tr> 
-<tr><td>$53</td><td>83</td><td>*L</td></tr> 
-<tr><td>$54</td><td>84</td><td>--</td></tr> 
-<tr><td>$55</td><td>85</td><td>RENUM</td></tr> 
-<tr><td>$56</td><td>86</td><td>DEL</td></tr> 
-<tr><td>$57</td><td>87</td><td>DUMP</td></tr> 
-<tr><td>$58</td><td>88</td><td>TRACE</td></tr> 
-<tr><td>$59</td><td>89</td><td>TEXT</td></tr> 
-<tr><td>$5a</td><td>90</td><td>BLOAD</td></tr> 
-<tr><td>$5b</td><td>91</td><td>BRUN</td></tr> 
-<tr><td>$5c</td><td>92</td><td>GO#</td></tr> 
-<tr><td>$5d</td><td>93</td><td># (etykieta)</td></tr> 
-<tr><td>$5e</td><td>94</td><td>*B</td></tr> 
-<tr><td>$5f</td><td>95</td><td>PAINT</td></tr> 
-<tr><td>$60</td><td>96</td><td>CLS</td></tr> 
-<tr><td>$61</td><td>97</td><td>DSOUND</td></tr> 
-<tr><td>$62</td><td>98</td><td>CIRCLE</td></tr> 
-<tr><td>$63</td><td>99</td><td>%PUT</td></tr> 
-<tr><td>$64</td><td>100</td><td>%GET</td></tr> 
-</table> 
- 
-Tokeny o kodach powyżej 100 sa niezdefiniowane. 
- 
-=== Tokeny operatorów i funkcji === 
- 
-Tokeny o kodach od 14 do 84 są takie same jak w Atari BASIC, patrz [[Atari BASIC#Tokeny operatorów, funkcji i zmiennych|Tokeny operatorów, funkcji i zmiennych Atari BASIC]]. 
- 
-<table border = 1 cellpadding = 5> 
-<tr><td><b>Hex</b></td><td><b>Dec</b></td><td><b>Operator lub funkcja</b></td></tr> 
-<tr><td>$00</td><td>0</td><td>prefiks tokenu zmiennej</td></tr> 
-<tr><td>$01-$0C</td><td>1-12</td><td>niezdefiniowane</td></tr> 
-<tr><td>$0d</td><td>13</td><td>stała szesnastkowa</td></tr> 
-<tr><td>$0e</td><td>14</td><td>stała dziesiętna</td></tr> 
-<tr><td>$0f</td><td>15</td><td>stała tekstowa</td></tr> 
-<tr><td>$10</td><td>16</td><td>niewykorzystany</td></tr> 
-<tr><td>$11</td><td>17</td><td>niewykorzystany</td></tr> 
-<tr><td>$12</td><td>18</td><td>przecinek</td></tr> 
-<tr><td>$13</td><td>19</td><td>znak $</td></tr> 
-<tr><td>$14</td><td>20</td><td>koniec instrukcji</td></tr> 
-<tr><td>$15</td><td>21</td><td>średnik</td></tr> 
-<tr><td>$16</td><td>22</td><td>koniec linii</td></tr> 
-<tr><td>$17</td><td>23</td><td>GOTO w instrukcji ON</td></tr> 
-<tr><td>$18</td><td>24</td><td>GOSUB w instrukcji ON</td></tr> 
-<tr><td>$19</td><td>25</td><td>TO</td></tr> 
-<tr><td>$1a</td><td>26</td><td>STEP</td></tr> 
-<tr><td>$1b</td><td>27</td><td>THEN</td></tr> 
-<tr><td>$1c</td><td>28</td><td>znak #</td></tr> 
-<tr><td>$1d</td><td>29</td><td>liczbowe "mniejszy lub równy"</td></tr> 
-<tr><td>$1e</td><td>30</td><td>liczbowe "różny"</td></tr> 
-<tr><td>$1f</td><td>31</td><td>liczbowe "większy lub równy"</td></tr> 
-<tr><td>$20</td><td>32</td><td>liczbowe "mniejszy"</td></tr> 
-<tr><td>$21</td><td>33</td><td>liczbowe "większy"</td></tr> 
-<tr><td>$22</td><td>34</td><td>liczbowe "równy"</td></tr> 
-<tr><td>$23</td><td>35</td><td>operator potęgowania ^</td></tr> 
-<tr><td>$24</td><td>36</td><td>operator mnożenia *</td></tr> 
-<tr><td>$25</td><td>37</td><td>operator dodawania +</td></tr> 
-<tr><td>$26</td><td>38</td><td>operator odejmowania -</td></tr> 
-<tr><td>$27</td><td>39</td><td>operator dzielenia</td></tr> 
-<tr><td>$28</td><td>40</td><td>NOT</td></tr> 
-<tr><td>$29</td><td>41</td><td>OR</td></tr> 
-<tr><td>$2a</td><td>42</td><td>AND</td></tr> 
-<tr><td>$2b</td><td>43</td><td>nawias otwierający wyrażenie liczbowe</td></tr> 
-<tr><td>$2c</td><td>44</td><td>nawias zamykający wyrażenie liczbowe</td></tr> 
-<tr><td>$2d</td><td>45</td><td>operator przypisania wartości liczbowej =</td></tr> 
-<tr><td>$2e</td><td>46</td><td>operator przypisania wartości tekstowej =</td></tr> 
-<tr><td>$2f</td><td>47</td><td>tekstowe "mniejszy lub równy"</td></tr> 
-<tr><td>$30</td><td>48</td><td>tekstowe "różny"</td></tr> 
-<tr><td>$31</td><td>49</td><td>tekstowe "większy lub równy"</td></tr> 
-<tr><td>$32</td><td>50</td><td>tekstowe "mniejszy"</td></tr> 
-<tr><td>$33</td><td>51</td><td>tekstowe "większy"</td></tr> 
-<tr><td>$34</td><td>52</td><td>tekstowe "równy"</td></tr> 
-<tr><td>$35</td><td>53</td><td>+ znak liczby</td></tr> 
-<tr><td>$36</td><td>54</td><td>- znak liczby</td></tr> 
-<tr><td>$37</td><td>55</td><td>nawias otwierający indeks w zmiennej tekstowej</td></tr> 
-<tr><td>$38</td><td>56</td><td>nawias otwierający indeks w zmiennej tablicowej</td></tr> 
-<tr><td>$39</td><td>57</td><td>nawias otwierający wymiar zmiennej tablicowej</td></tr> 
-<tr><td>$3a</td><td>58</td><td>nawias otwierający argumenty funkcji</td></tr> 
-<tr><td>$3b</td><td>59</td><td>nawiast otwierający wymiar zmiennej tekstowej</td></tr> 
-<tr><td>$3c</td><td>60</td><td>przecinek w zmiennej tablicowej</td></tr> 
-<tr><td>$3d</td><td>61</td><td>STR$</td></tr> 
-<tr><td>$3e</td><td>62</td><td>CHR$</td></tr> 
-<tr><td>$3f</td><td>63</td><td>USR</td></tr> 
-<tr><td>$40</td><td>64</td><td>ASC</td></tr> 
-<tr><td>$41</td><td>65</td><td>VAL</td></tr> 
-<tr><td>$42</td><td>66</td><td>LEN</td></tr> 
-<tr><td>$43</td><td>67</td><td>ADR</td></tr> 
-<tr><td>$44</td><td>68</td><td>ATN</td></tr> 
-<tr><td>$45</td><td>69</td><td>COS</td></tr> 
-<tr><td>$46</td><td>70</td><td>PEEK</td></tr> 
-<tr><td>$47</td><td>71</td><td>SIN</td></tr> 
-<tr><td>$48</td><td>72</td><td>RND</td></tr> 
-<tr><td>$49</td><td>73</td><td>FRE</td></tr> 
-<tr><td>$4a</td><td>74</td><td>EXP</td></tr> 
-<tr><td>$4b</td><td>75</td><td>LOG</td></tr> 
-<tr><td>$4c</td><td>76</td><td>CLOG</td></tr> 
-<tr><td>$4d</td><td>77</td><td>SQR</td></tr> 
-<tr><td>$4e</td><td>78</td><td>SGN</td></tr> 
-<tr><td>$4f</td><td>79</td><td>ABS</td></tr> 
-<tr><td>$50</td><td>80</td><td>INT</td></tr> 
-<tr><td>$51</td><td>81</td><td>PADDLE</td></tr> 
-<tr><td>$52</td><td>82</td><td>STICK</td></tr> 
-<tr><td>$53</td><td>83</td><td>PTRIG</td></tr> 
-<tr><td>$54</td><td>84</td><td>STRIG</td></tr> 
-<tr><td>$55</td><td>85</td><td>DPEEK</td></tr> 
-<tr><td>$56</td><td>86</td><td>binarne AND</td></tr> 
-<tr><td>$57</td><td>87</td><td>binarne OR</td></tr> 
-<tr><td>$58</td><td>88</td><td>INSTR</td></tr> 
-<tr><td>$59</td><td>89</td><td>INKEY$</td></tr> 
-<tr><td>$5a</td><td>90</td><td>EXOR</td></tr> 
-<tr><td>$5b</td><td>91</td><td>HEX$</td></tr> 
-<tr><td>$5c</td><td>92</td><td>DEC</td></tr> 
-<tr><td>$5d</td><td>93</td><td>DIV</td></tr> 
-<tr><td>$5e</td><td>94</td><td>FRAC</td></tr> 
-<tr><td>$5f</td><td>95</td><td>TIME$</td></tr> 
-<tr><td>$60</td><td>96</td><td>TIME</td></tr> 
-<tr><td>$61</td><td>97</td><td>MOD</td></tr> 
-<tr><td>$62</td><td>98</td><td>EXEC w ON</td></tr> 
-<tr><td>$63</td><td>99</td><td>RND</td></tr> 
-<tr><td>$64</td><td>100</td><td>RAND</td></tr> 
-<tr><td>$65</td><td>101</td><td>TRUNC</td></tr> 
-<tr><td>$66</td><td>102</td><td>%0</td></tr> 
-<tr><td>$67</td><td>103</td><td>%1</td></tr> 
-<tr><td>$68</td><td>104</td><td>%2</td></tr> 
-<tr><td>$69</td><td>105</td><td>%3</td></tr> 
-<tr><td>$6a</td><td>106</td><td>GO# w ON</td></tr> 
-<tr><td>$6b</td><td>107</td><td>UINSTR</td></tr> 
-<tr><td>$6c</td><td>108</td><td>ERR</td></tr> 
-<tr><td>$6d</td><td>109</td><td>ERL</td></tr> 
-</table> 
- 
-Tokeny po kodach ponad 109 są niezdefiniowane. 
- 
-=== Tokeny zmiennych === 
- 
-Tokeny zmiennych są zasadniczo takie same jak w Atari BASIC, tj. token jest to ośmiobitowy numer kolejny zmiennej w tablicy wartości zmiennych, zwiększony o 128. System ten ogranicza liczbę zmiennych w Atari BASIC do 128. Turbo BASIC XL jednak pozwala na użycie większej liczby zmiennych przez zastosowanie prefiksu o kodzie $00, wykazanego w powyższej tabeli jako "prefiks tokenu zmiennej". 
- 
-Napotkanie go w miejscu oczekiwanego tokenu operatora, funkcji lub zmiennej oznacza, że następny bajt zawiera właściwy token zmiennej z zestawu powyżej pierwszych 128 zmiennych. Token ten jest to numer zmiennej w tabeli wartości zmiennych, zmniejszony o 128 - a więc następująca po prefiksie liczba $00 oznacza zmienną numer 128 (licząc, że pierwsza ma numer 0), $01 - numer 129 i tak dalej. 
- 
-Prefiks zwiększa zakres tokenów zmiennych o 256 ponad podstawowe 128, a więc razem "pojemność systemu" wynosi w tym wypadku 384 zmienne. Wydaje się jednak, że Turbo BASIC XL nie pozwala zdefiniować więcej niż 256 zmiennych. 
== Błędy w Turbo BASIC-u == == Błędy w Turbo BASIC-u ==
Linia 188: Linia 12:
* kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji '''GET''', chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych. * kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji '''GET''', chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
* funkcja '''DEC''' źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery. * funkcja '''DEC''' źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.
 +
 +==Zobacz też==
 +* [[Tokeny Turbo BASIC XL]]
 +* [[Kody błędów Turbo BASIC-a XL]]
{{stub}} {{stub}}
[[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Oprogramowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Języki programowania]] [[Kategoria:Języki programowania]]

Wersja z dnia 20:53, 29 gru 2006

Grafika:tbxl.png

Odmiana języka BASIC dla komputera Atari XL/XE, stworzona w 1985 roku przez niemieckiego programistę Franka Ostrowskiego i rozpowszechniona jako program public domain przez czasopismo "Happy Computer". Oprócz wersji XL istnieje też odmiana przeznaczona dla komputerów serii 400/800.

Turbo BASIC wgrywa się do pamięci RAM komputera z dysku lub taśmy. Interpreter charakteryzuje się dużą ilością rozszerzeń w stosunku do oryginalnego Atari BASIC-a, istnieje też kompilator Turbo BASIC XL Compiler.

Pierwszorzędną zaletą Turbo BASIC-a XL jest jego szybkość, programy wykonywane są od trzech do pięciu razy szybciej niż w interpreterze Atari BASIC, co jest w sporej mierze wynikiem tego, iż Turbo BASIC ma własny, bardzo szybki pakiet procedur zmiennoprzecinkowych, który sprawdza się świetnie w większości zastosowań.

Błędy w Turbo BASIC-u

  • uruchomienie programu: 10 TRAP 10:GET #1,A powoduje całkowite zapełnienie i "zawinięcie" się stosu procesora; instrukcja TRAP wprawdzie zdejmuje ze stosu pewną ilość danych, ale rzadko bywa to ilość właściwa. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
  • porównanie dwóch funkcji CHR$ w jednym wyrażeniu jest zawsze prawdziwe, np. IF CHR$(1)=CHR$(2) THEN STOP spowoduje zatrzymanie programu. Ten sam błąd ma też Atari BASIC.
  • kontrola składni nie przyjmuje słów kluczowych %GET, %PUT i -MOVE jeśli są wpisane małymi literami.
  • kontrola składni przyjmuje zmienne tekstowe jako argumenty instrukcji GET, chociaż ta może zapisywać wartości tylko do zmiennych numerycznych.
  • funkcja DEC źle działa, jeśli przekazana jej liczba szesnastkowa zawiera małe litery.

Zobacz też


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools