FNT

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:19, 31 maj 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do kodów ekranowych)
← Previous diff
Wersja z dnia 20:46, 1 cze 2010
Mono (Dyskusja | wkład)
(wydzielenie definicji generatora znakow)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Format pliku czcionki rastrowej. Format pliku czcionki rastrowej.
-Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").+Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia") czyli tzw. [[Generator znaków|generator znaków]].
Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody ekranowe|kodów ekranowych]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]]. Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody ekranowe|kodów ekranowych]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]].
-Sposób interpretacji piksela zależy od trybu graficznego, w którym font zostanie użyty (liczby hex 0..F oznaczają indeks koloru piksela): +Sposób interpretacji piksela zależy od [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]], w którym font zostanie użyty.
- +
-* w trybach [[Graphics 0|0]], [[Graphics 1|1]] i [[Graphics 2|2]] OS oraz [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|3 ANTICa]] pojedynczy bit odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku,+
- +
- 7 6 5 4 3 2 1 0 bit 0 1 2 3 4 5 6 7 piksel+
- 0 . . . . . . . . 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +
- 1 . . . o o . . . 1 0 0 0 1 1 0 0 0 +
- 2 . . o o o o . . 2 0 0 1 1 1 1 0 0 +
- 3 . o o . . o o . 3 0 1 1 0 0 1 1 0 +
- 4 . o o . . o o . 4 0 1 1 0 0 1 1 0 +
- 5 . o o o o o o . 5 0 1 1 1 1 1 1 0 +
- 6 . o o . . o o . 6 0 1 1 0 0 1 1 0 +
- 7 . . . . . . . . 7 0 0 0 0 0 0 0 0 +
- bajt linia+
- +
-* w trybach [[Graphics 12|12]] i [[Graphics 13|13]] OS para bitów odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku,+
- +
- 76 54 32 10 para bitów 0 1 2 3 piksel+
- 0 .. .. .. .. 0 0 0 0 0 +
- 1 .. .o o. .. 1 0 1 2 0 +
- 2 .. oo oo .. 2 0 3 3 0 +
- 3 .o o. .o o. 3 1 2 1 2 +
- 4 .o o. .o o. 4 1 2 1 2 +
- 5 .o oo oo o. 5 1 3 3 2 +
- 6 .o o. .o o. 6 1 2 1 2 +
- 7 .. .. .. .. 7 0 0 0 0 +
- bajt linia +
- +
-* po włączeniu trybu GTIA w [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestrze GTIACTL]] (dane obrazu interpretowane są wtedy analogicznie, jak w trybach graficznych [[Graphics 9|9]], [[Graphics 10|10]] i [[Graphics 11|11]] OS) nibble odpowiada pojedynczemu pikselowi znaku.+
- +
- 7654 3210 nibble 0 1 piksel+
- 0 .... .... 0 0 0 +
- 1 ...o o... 1 1 8 +
- 2 ..oo oo.. 2 3 C +
- 3 .oo. .oo. 3 6 6 +
- 4 .oo. .oo. 4 6 6 +
- 5 .ooo ooo. 5 7 E +
- 6 .oo. .oo. 6 6 6 +
- 7 .... .... 7 0 0 +
- bajt linia +
Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów).

Wersja z dnia 20:46, 1 cze 2010

Format pliku czcionki rastrowej.

Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia") czyli tzw. generator znaków.

Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.

Sposób interpretacji piksela zależy od trybu znakowego, w którym font zostanie użyty.

Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów).

Spotykane są pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).

Personal tools