FNT
From Atariki
Format pliku fontu rastrowego. Zawiera definicje poszczególnych znaków fontu w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").
Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).
0 $00 ........ 1 $18 ...oo... 2 $3C ..oooo.. 3 $66 .oo..oo. 4 $66 .oo..oo. 5 $7E .oooooo. 6 $66 .oo..oo. 7 $00 ........
Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.
Sposób interpretacji piksela zależy od trybu znakowego, w którym font zostanie użyty (patrz generator znaków).
Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Tryby Graphics 1 i Graphics 2 potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, jednak bardzo rzadko spotyka się pliki FNT o długości 512 bajtów.
offset | długość | opis |
$0000 | $0008 | znak $00 ANTIC-a (spacja) |
$0008 | $0008 | znak $01 ANTIC-a (wykrzyknik) |
$0010 | $0008 | znak $02 |
$0018 | $0008 | znak $03 |
$0020 | $0008 | znak $04 |
... | ... | kolejne bloki |
$03F0 | $0008 | znak $7E |
$03F8 | $0008 | znak $7F |
Spotykane są również pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).
Ciekawostki
- Identycznie zbudowany jest też plik FNT z Commodore 64. Jedyną różnicą jest tylko to, że zawiera 256 znaków a nie 128, a więc jest dwukrotnie większy - liczy sobie 2048 bajtów.
- Analogicznie jest też z fontem ZX Spectrum. Zawiera on jednakże definicje tylko znaków $20-$7F uporządkowanych według kodów ASCII, a więc jego długość to 768 bajtów.
Linki
- Na AtariOnline można znaleźć zbiory fontów z Atari i z C64 .
- Font TrueType autorstwa Marka Simmonsona
- Inny zbiór fontów
- Fonty z ZX Spectrum