Moon Patrol
From Atariki
Wersja z dnia 15:45, 1 wrz 2010 KMK (Dyskusja | wkład) (→Atari 8-bit - lans++) ← Previous diff |
Wersja z dnia 23:45, 1 wrz 2010 Krótki (Dyskusja | wkład) (→Atari 8-bit - odkręcenie pomieszanych informacji o konwersji z 5200.) Next diff → |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
== Atari 8-bit == | == Atari 8-bit == | ||
- | {{Grafl|Mpcart.gif}} {{grafr|mpa.gif}} | + | {{Grafl|Mpcart.gif}} |
- | Mało kto wie, ale dla ośmiobitowego Atari powstały dwie wersje tej samej gry: | + | Na [[Atari 8-bit|8-bitowe komputery]] firma [[Atari]] wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na [[cartridge]]'u. Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle. |
- | 1. pierwsza, wydana przez Atari w 1983 roku. Na [[XL]] i [[XE]] muzyka jest źle odtwarzana, [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc stąd] można pobrać poprawioną wersję. | + | Gra jest prawdopodobnie konwersją z [[Atari 5200]] - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy '''*''' i '''#''' występujących na joystickach od konsoli 5200. |
- | 2. druga, wydana w 1983 roku przez... Atari, będąca konwersją z Atari 5200. | + | {{grafr|mpa.gif}} |
+ | Istnieje też inna konwersja z [[Atari 5200]], dokonana przez duet [[Glenn the 5200 Man|Glenn]] & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na [[XL]] i [[XE]], piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym '''Control''' + '''G''' ujawnia pseudonimy crackerów. | ||
- | Obie wersje są właściwie takie same, różnią się nieznacznie grafiką. Co ciekawe - w wersji będącej konwersją z Atari 5200 nie ma nazwy Atari - nie został zaimplementowany pierwszy ekran tytułowy, występujący na konsoli. | + | Konwersję Glenna ktoś później poprawił - wersję z działającą muzyką można pobrać np. [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc stąd]. |
- | Poruszanie samochodem - za pomocą joysticka, w standardowy sposób (prawo - szybciej, lewo - wolniej, góra - skok, fire - strzał). Obie wersje mają bardzo ładną i dopracowaną grafikę. | + | ===Sterowanie=== |
- | + | *Joystick: | |
- | Klawiszologia: | + | *'''Lewo''', '''prawo''' - jazda wolniej/szybciej |
- | * * - wybór ilości graczy | + | *'''Góra''' - skok |
- | * # - poziom trudności | + | *'''Fire''' - strzał |
- | * 2 - kontynuacja po stracie ostatniego życia | + | *Klawiatura |
+ | *'''Start''' - rozpoczęcie gry | ||
+ | *'''Select''' (w wersji Glenna również '''*''') - wybór ilości graczy | ||
+ | *'''Option''' (w wersji Glenna również '''Shift''' + '''3''') - wybór poziomu trudności | ||
+ | *'''spacja''' - pauza | ||
+ | *'''2''' - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia | ||
== Atari ST == | == Atari ST == |
Wersja z dnia 23:45, 1 wrz 2010
Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. arcade). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem.
Spis treści |
Okoliczności przyrody
Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".
Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.
Mimo prostoty gra jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...
Atari 8-bit
Na 8-bitowe komputery firma Atari wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na cartridge'u. Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.
Gra jest prawdopodobnie konwersją z Atari 5200 - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy * i # występujących na joystickach od konsoli 5200.
Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet Glenn & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na XL i XE, piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym Control + G ujawnia pseudonimy crackerów.
Konwersję Glenna ktoś później poprawił - wersję z działającą muzyką można pobrać np. stąd.
Sterowanie
- Joystick:
- Lewo, prawo - jazda wolniej/szybciej
- Góra - skok
- Fire - strzał
- Klawiatura
- Start - rozpoczęcie gry
- Select (w wersji Glenna również *) - wybór ilości graczy
- Option (w wersji Glenna również Shift + 3) - wybór poziomu trudności
- spacja - pauza
- 2 - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia
Atari ST
Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana zostałą do rozdzielczości ST.
Klawiszologia:
- F1 - rozpoczęcie gry
- F2 - wybór ilości graczy
- F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
- F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
- Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)
Konsole
Istnieje wersja dla Atari 5200 (opisana w dziale Atari 8-bit) oraz wersja dla konsoli Atari 2600. Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda niejnajgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.
Opis ekranu
Niniejszy opis powstał w oparciu o wersje dla Atari 8-bit. Ekran gry jest podzielony na dwie części: górną (tryb tekstowy) informacyjną i zasadniczą część gry, gdzie poruszamy się łazikiem. W części informacyjnej możemy się dowiedzieć o:
- Aktualnej ilości punktów gracza;
- Najlepszym wyniku;
- Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
- Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
- Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
- Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
- Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).
Linki
- Opis w Moby Games
- Opis oryginalnej wersji w Klov
- Wersja I w Atarimanii
- Wersja II w Atarimanii
- Moon Patrol u Fandala
- Moon Patrol z poprawioną muzyką na stronie Drac030