Moon Patrol

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 15:45, 1 wrz 2010
KMK (Dyskusja | wkład)
(Atari 8-bit - lans++)
← Previous diff
Wersja z dnia 23:45, 1 wrz 2010
Krótki (Dyskusja | wkład)
(Atari 8-bit - odkręcenie pomieszanych informacji o konwersji z 5200.)
Next diff →
Linia 9: Linia 9:
== Atari 8-bit == == Atari 8-bit ==
-{{Grafl|Mpcart.gif}} {{grafr|mpa.gif}}+{{Grafl|Mpcart.gif}}
-Mało kto wie, ale dla ośmiobitowego Atari powstały dwie wersje tej samej gry:+Na [[Atari 8-bit|8-bitowe komputery]] firma [[Atari]] wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na [[cartridge]]'u. Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.
-1. pierwsza, wydana przez Atari w 1983 roku. Na [[XL]] i [[XE]] muzyka jest źle odtwarzana, [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc stąd] można pobrać poprawioną wersję.+Gra jest prawdopodobnie konwersją z [[Atari 5200]] - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy '''*''' i '''#''' występujących na joystickach od konsoli 5200.
-2. druga, wydana w 1983 roku przez... Atari, będąca konwersją z Atari 5200.+{{grafr|mpa.gif}}
 +Istnieje też inna konwersja z [[Atari 5200]], dokonana przez duet [[Glenn the 5200 Man|Glenn]] & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na [[XL]] i [[XE]], piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym '''Control''' + '''G''' ujawnia pseudonimy crackerów.
-Obie wersje są właściwie takie same, różnią się nieznacznie grafiką. Co ciekawe - w wersji będącej konwersją z Atari 5200 nie ma nazwy Atari - nie został zaimplementowany pierwszy ekran tytułowy, występujący na konsoli. +Konwersję Glenna ktoś później poprawił - wersję z działającą muzyką można pobrać np. [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc stąd].
-Poruszanie samochodem - za pomocą joysticka, w standardowy sposób (prawo - szybciej, lewo - wolniej, góra - skok, fire - strzał). Obie wersje mają bardzo ładną i dopracowaną grafikę.+===Sterowanie===
- +*Joystick:
-Klawiszologia:+*'''Lewo''', '''prawo''' - jazda wolniej/szybciej
-* * - wybór ilości graczy+*'''Góra''' - skok
-* # - poziom trudności+*'''Fire''' - strzał
-* 2 - kontynuacja po stracie ostatniego życia+*Klawiatura
 +*'''Start''' - rozpoczęcie gry
 +*'''Select''' (w wersji Glenna również '''*''') - wybór ilości graczy
 +*'''Option''' (w wersji Glenna również '''Shift''' + '''3''') - wybór poziomu trudności
 +*'''spacja''' - pauza
 +*'''2''' - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia
== Atari ST == == Atari ST ==

Wersja z dnia 23:45, 1 wrz 2010

Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. arcade). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem.

Spis treści

Okoliczności przyrody

Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".

Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.

Mimo prostoty gra jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...

Atari 8-bit

Grafika:Mpcart.gif

Na 8-bitowe komputery firma Atari wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na cartridge'u. Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.

Gra jest prawdopodobnie konwersją z Atari 5200 - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy * i # występujących na joystickach od konsoli 5200.

Grafika:mpa.gif

Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet Glenn & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na XL i XE, piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym Control + G ujawnia pseudonimy crackerów.

Konwersję Glenna ktoś później poprawił - wersję z działającą muzyką można pobrać np. stąd.

Sterowanie

  • Joystick:
  • Lewo, prawo - jazda wolniej/szybciej
  • Góra - skok
  • Fire - strzał
  • Klawiatura
  • Start - rozpoczęcie gry
  • Select (w wersji Glenna również *) - wybór ilości graczy
  • Option (w wersji Glenna również Shift + 3) - wybór poziomu trudności
  • spacja - pauza
  • 2 - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia

Atari ST

Grafika:mpst.gif

Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana zostałą do rozdzielczości ST.


Klawiszologia:

  • F1 - rozpoczęcie gry
  • F2 - wybór ilości graczy
  • F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
  • F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
  • Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)

Konsole

Grafika:mp2600.gif

Istnieje wersja dla Atari 5200 (opisana w dziale Atari 8-bit) oraz wersja dla konsoli Atari 2600. Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda niejnajgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.

Opis ekranu

Niniejszy opis powstał w oparciu o wersje dla Atari 8-bit. Ekran gry jest podzielony na dwie części: górną (tryb tekstowy) informacyjną i zasadniczą część gry, gdzie poruszamy się łazikiem. W części informacyjnej możemy się dowiedzieć o:

  • Aktualnej ilości punktów gracza;
  • Najlepszym wyniku;
  • Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
  • Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
  • Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
  • Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
  • Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).

Linki

Personal tools