ATR

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 13:47, 27 wrz 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(zapomniałem poprawić)
← Previous diff
Wersja z dnia 22:12, 2 paź 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(Nagłówek)
Next diff →
Linia 21: Linia 21:
</td> </td>
<td> <td>
-$0296 (suma 'NICKATARI')+Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')
</td> </td>
</tr> </tr>
Linia 33: Linia 33:
</td> </td>
<td> <td>
-rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w [[paragraf]]ach (rozmiar/$10)+Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w [[paragraf]]ach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.
</td> </td>
</tr> </tr>
Linia 55: Linia 55:
</td> </td>
<td> <td>
-starsza część rozmiaru w paragrafach (rozmiar/$10) (wprowadzono w REV 3.00)+Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00).
</td> </td>
</tr> </tr>
Linia 66: Linia 66:
</td> </td>
<td> <td>
-32bit CRC pliku (dodano w APE?)+32-bit CRC pliku (dodano w APE?)
</td> </td>
</tr> </tr>
Linia 77: Linia 77:
</td> </td>
<td> <td>
-Niewykorzystane+Niewykorzystane.
</td> </td>
</tr> </tr>
Linia 88: Linia 88:
</td> </td>
<td> <td>
-bit 0 (Tylko do odczytu) (dodano w APE?)+* bit 0 = 1 - obraz tylko do odczytu (dodano w APE?).
</td> </td>
</tr> </tr>

Wersja z dnia 22:12, 2 paź 2011

Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.

Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.

Nagłówek

16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką.

Typ Nazwa Opis

WORD

wMagic

Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')

WORD

wPars

Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.

WORD

wSecSize

Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.

BYTE

btParsHigh

Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00).

DWORD

dwCRC

32-bit CRC pliku (dodano w APE?)

DWORD

dwUnused

Niewykorzystane.

BYTE

btFlags

  • bit 0 = 1 - obraz tylko do odczytu (dodano w APE?).

Treść

Po nagłówku występują po kolei sektory danych.

Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:

  • jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
  • jako trzech porcji danych po 128 bajtów

Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:

((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka

Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).

Narzędzia

Do przygotowania pliku ATR na komputerze PC można użyć programu makeATR autorstwa Soudiego.

Wtyczka dla programu Total Commander umożliwiająca operowanie na plikach ATR autorstwa Pajero Total Commander ATR Plugin


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools