ATR

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:25, 3 paź 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(Nagłówek - wstępnie)
← Previous diff
Wersja z dnia 12:28, 3 paź 2011
KMK (Dyskusja | wkład)
(Nagłówek SIO2PC)
Next diff →
Linia 11: Linia 11:
<table BORDER="1" cellpadding="5" WIDTH="100%" cellspacing="0"> <table BORDER="1" cellpadding="5" WIDTH="100%" cellspacing="0">
<tr> <tr>
 +<th>Offset</th>
<TH>Typ</TH> <TH>Typ</TH>
<TH>Nazwa</TH> <TH>Nazwa</TH>
Linia 17: Linia 18:
<tr> <tr>
 +<td>$00</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
WORD WORD
Linia 29: Linia 31:
<tr> <tr>
 +<td>$02</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
WORD WORD
Linia 41: Linia 44:
<tr> <tr>
 +<td>$04</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
WORD WORD
Linia 53: Linia 57:
<tr> <tr>
 +<td>$06</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
WORD WORD
Linia 65: Linia 70:
<tr> <tr>
 +<td>$08</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
BYTE BYTE
Linia 78: Linia 84:
<tr> <tr>
 +<td>$09</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
WORD WORD
Linia 90: Linia 97:
<tr> <tr>
 +<td>$0B</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
DWORD DWORD
Linia 102: Linia 110:
<tr> <tr>
 +<td>$0F</td>
<td width="10%" align="center"> <td width="10%" align="center">
BYTE BYTE

Wersja z dnia 12:28, 3 paź 2011

Obraz dyskietki 8-bitowego Atari używany w emulatorach, APE itp. opracowany przez Nicka Kennedy'ego.

Istnieje też odmiana ATZ, jest to obraz dyskietki w formacie ATR skompresowany przy pomocy programu gzip. Format ATZ (i ATR też) jest obsługiwany przez emulatory Atari800 oraz Atari800Win PLus.

Spis treści

Nagłówek

16 bajtów zgodnie z poniższą tabelką. Istnieją dwie wersje, pierwsze siedem bajtów ma takie samo znaczenie w obu:

Nagłówek SIO2PC

Offset Typ Nazwa Opis
$00

WORD

wMagic

Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')

$02

WORD

wPars

Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.

$04

WORD

wSecSize

Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.

$06

WORD

wParsHigh

Najstarsze słowo rozmiaru w paragrafach (wprowadzono w REV 3.00).

$08

BYTE

btFlags

  • bit 4 = 1 - ochrona przed zapisem
  • bit 5 = 1 - kopia z zabezpieczeniami ("bad sektorami")
$09

WORD

wBad

Numer pierwszego "bad sektora" (jeśli bit 5 btFlags jest ustawiony).

$0B

DWORD

dwUnused

Cztery bajty nieużywane, równe $00.

$0F

BYTE

btUnused

Bajt nieużywany, równy $00.

Nagłówek APE

Typ Nazwa Opis

WORD

wMagic

Kolejno wartości: $96 i $02 ($0296, suma 'NICKATARI')

WORD

wPars

Rozmiar obrazu (bez nagłówka), liczony w paragrafach: innymi słowy rozmiar w bajtach podzielić przez 16.

WORD

wSecSize

Rozmiar sektora w bajtach: $80, $0100 lub $0200.

BYTE

btParsHigh

Najstarszy bajt rozmiaru w paragrafach.

DWORD

dwCRC

32-bit CRC pliku. Wartość ta jest ważna jeśli bit 1 bajtu nr 15 (btFlags) jest ustawiony.

DWORD

dwUnused

Niewykorzystane.

BYTE

btFlags

  • bit 0 = 1 - obraz tylko do odczytu.
  • bit 1 = 1 - pole dwCRC zawiera ważną sumę kontrolną

Pozostałe bity są niewykorzystane i powinny być równe zero.

Treść

Po nagłówku występują po kolei sektory danych.

Dla wielkości sektora równej 256 bajtów występują dwa sposoby zapisania pierwszych trzech sektorów obrazu dysku:

  • jako obszaru 768 bajtów, w których "rzeczywiste" dane sektorów zajmują pierwsze 384 bajty, a druga połówka jest niewykorzystana
  • jako trzech porcji danych po 128 bajtów

Ten drugi format uchodzi za prawidłowy, w tej sytuacji sektor nr 4 zapisywany jest w pliku o 384 bajty wcześniej niż wynikałoby to z prostego obliczenia wzoru:

((nr_sektora-1)*wielkość_sektora)+wielkość_nagłówka

Z kolei obrazy dla rozmiaru sektora równego 512 bajtów (DD 512) mają, podobnie jak te z sektorami 128-bajtowymi, wszystkie sektory tej samej wielkości - nie ma wyróżnionego obszaru odczytu wstępnego (zajmuje on zresztą tylko jeden sektor, pierwszy).

Narzędzia

Zobacz też


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools