Moon Patrol
From Atariki
Wersja z dnia 21:10, 2 kwi 2011 Krótki (Dyskusja | wkład) (autorzy, prototypy, linki) ← Previous diff |
Aktualna wersja Miker (Dyskusja | wkład) (→Odnośniki zewnętrzne) |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami. | Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami. | ||
- | Mimo prostoty gra jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), [[scroll]]owaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów... | + | Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), [[scroll]]owaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów... |
== Atari 8-bit == | == Atari 8-bit == | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
* [http://www.atarimania.com/game-atari-2600-vcs-moon-patrol_7760.html ''Moon Patrol'' (2600)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | * [http://www.atarimania.com/game-atari-2600-vcs-moon-patrol_7760.html ''Moon Patrol'' (2600)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
* [http://www.atarimania.com/game-atari-5200-moon-patrol_13657.html ''Moon Patrol'' (5200)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | * [http://www.atarimania.com/game-atari-5200-moon-patrol_13657.html ''Moon Patrol'' (5200)] w [[Atarimania|Atarimanii]] | ||
- | * [http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] u Fandala | + | * [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2460 Moon Patrol] u Fandala |
* [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie [[KMK]] | * [http://drac030.krap.pl/moon-patrol-audiofix.arc Moon Patrol] z poprawioną muzyką na stronie [[KMK]] | ||
* [http://www.atariprotos.com/5200/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (5200)] na [[AtariProtos.com]] | * [http://www.atariprotos.com/5200/software/moonpatrol/moonpatrol.htm ''Moon Patrol'' (5200)] na [[AtariProtos.com]] |
Aktualna wersja
Niniejszy opis dotyczy wersji gry będącej konwersją tytułu wydanego dla automatów do gier (tzw. arcade). Dla Atari XL/XE istnieje jeszcze inna gra pod tym samym tytułem.
Spis treści |
Okoliczności przyrody
Kiedy w roku 1982 firma Irem oraz Williams Electronics stworzyła nową grę - to był szok. Tysiące ludzi spędzało czas na księżycowym patrolu - przy grze "Moon Patrol".
Gra polega na jeździe księżycowym łazikiem i obronie księżyca przed kosmitami. Teren do patrolowania podzielono na sektory od A do Z. Łazik może przeskakiwać ponad księżycowymi kraterami czy głazami, a dodatkowo jest uzbrojony w działko, którym strzela w przód (niszcząc na przykład głazy czy wrogie pojazdy) i w górę, broniąc się przed kosmitami.
Mimo prostoty gry jest ona niezwykle wciągająca - ma wspaniałą (jak na ówczesne czasy), scrollowaną grafikę. Gra nie ma końca - po przebyciu całej planety gramy dalej od punktu A, ale mając wyżej postawioną poprzeczkę: więcej statków kosmitów, skał, kraterów...
Atari 8-bit
Na 8-bitowe komputery firma Atari wydała "Moon Patrol" w 1983 roku, tylko na cartridge'u. Autorami są Scott Smith (program), Courtney Granner (grafika) i Robert Vieira (dźwięk). Jest to dość wierna konwersja gry z automatu. Ma ładną i dopracowaną grafikę, oczy cieszy efekt paralaksy w tle.
Gra jest prawdopodobnie konwersją z Atari 5200 - wskazują na to odwołania na ekranie tytułowym do klawiszy * i # występujących na joystickach od konsoli 5200.
Istnieje też inna konwersja z Atari 5200, dokonana przez duet Glenn & Craig. Ta wersja, która najprawdopodobniej powstała przed wydaniem oficjalnej wersji na ośmiobitowce, charakteryzuje się - jak wszystkie konwersje Glenna - lekko zepsutą grafiką (tekst w inverse video) oraz, na XL i XE, piskami zamiast muzyki. Naciśnięcie na ekranie tytułowym Control + G ujawnia pseudonimy crackerów.
Konwersję Glenna w 2005 roku poprawił KMK - wersję z działającą muzyką można pobrać np. stąd.
Sterowanie
- Joystick:
- Lewo, prawo - jazda wolniej/szybciej
- Góra - skok
- Fire - strzał
- Klawiatura
- Start - rozpoczęcie gry
- Select (w wersji Glenna również *) - wybór ilości graczy
- Option (w wersji Glenna również Shift + 3) - wybór poziomu trudności
- spacja - pauza
- 2 - kontynuacja od miejsca straty ostatniego życia
Atari ST
Gra w wersji dla Atari ST została wydana w 1987 roku, zasadniczo niewiele różni się od wersji dla Atari XL/XE - grafika dostosowana została do rozdzielczości ST.
Klawiszologia:
- F1 - rozpoczęcie gry
- F2 - wybór ilości graczy
- F3 - wybór sterowania za pomocą joysticka lub myszki
- F4 - wybór poziomu trudności (beginner (początkujący) / champion (mistrz))
- Fire - kontynuacja po stracie ostatniego życia (wybór ograniczony czasem)
Atari 5200
Wersja na konsolę 5200, wydana w 1983 roku, jest identyczna jak ta dla małego Atari, z tą różnicą że skok wykonuje się drugim przyciskiem joysticka, a nie ruchem w górę. Znana jest też jedna wersja prototypowa.
Atari 2600
Wersja dla konsoli Atari 2600, zaprogramowana przez pracowników firmy GCC, także została wydana w 1983 . Jest to odwzorowanie gry na miarę tej konsoli, co przy tak małej pamięci i tak wygląda nie najgorzej (patrz screeny). Ogólnie ta wersja także oddaje klimat oryginału.
Znane jest 6 prototypów tej gry w różnych stadiach postępu.
Opis ekranu
Niniejszy opis powstał w oparciu o wersje dla Atari 8-bit. Ekran gry jest podzielony na dwie części: górną (tryb tekstowy) informacyjną i zasadniczą część gry, gdzie poruszamy się łazikiem. W części informacyjnej możemy się dowiedzieć o:
- Aktualnej ilości punktów gracza;
- Najlepszym wyniku;
- Sektorze, w którym się znajdujemy (Point);
- Czasie pozostałym do wykonania patrolu;
- Obecności statków obcych (maksymalnie 3 - "radar" koło sektora);
- Aktualnej pozycji na księżycu (pasek z sektorami);
- Ilości dodatkowych wozów (pod ikonką pojazdu).
Odnośniki zewnętrzne
- Opis w Moby Games
- Opis oryginalnej wersji w Klov
- Moon Patrol w Atarimanii
- Moon Patrol (konwersja Glenna) w Atarimanii
- Moon Patrol (2600) w Atarimanii
- Moon Patrol (5200) w Atarimanii
- Moon Patrol u Fandala
- Moon Patrol z poprawioną muzyką na stronie KMK
- Moon Patrol (5200) na AtariProtos.com
- Moon Patrol (2600) na AtariProtos.com