Buzzer
From Atariki
Wersja z dnia 07:17, 27 wrz 2014 Xxl (Dyskusja | wkład) (→Linki) ← Previous diff |
Wersja z dnia 14:44, 27 wrz 2014 Mono (Dyskusja | wkład) (→Linki - axel nie gra na beeperze) Next diff → |
||
Linia 26: | Linia 26: | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV] | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V] | ||
- | * [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=39 Axel Foley] | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode |
Wersja z dnia 14:44, 27 wrz 2014
1-bitowe wyjście dźwiękowe służące generowania:
- kliku klawiatury "K:",
- sygnału uruchomienia magnetofonu "C:",
- dźwięku brzęczyka edytora "E:" (patrz CIO).
Sterowanie odbywa się za pomocą 3 bitu rejestru CONSOL stąd też często mówi się o "1-bitowym dźwięku GTIA".
W modelach serii 400/800 wyjście bitu GTIA podłączone jest do rzeczywistego głośnika umieszczonego wewnątrz komputera, natomiast w modelach serii XL/XE do ogólnego wyjścia audio (wyprowadzonego do gniazda TV oraz monitorowego).
Systemowa procedura VBLK w części opóźnionej tuż przed odblokowaniem przerwań zapisuje do rejestru CONSOL wartość 8 co powoduje ustalenie poziomu linii układu GTIA w stan wysoki. Z tego względu programy generujące dźwięk techniką PWM w celu uniknięcia zakłóceń zazwyczaj blokują opóźnione przerwanie VBLK.
Seria dem Beep'em All autorstwa xxl pozwala naocznie przekonać się o możliwościach dźwiękowych GTIA.
Ciekawostki
Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie Axel Foley grupy Union Software Of Silesia Rousers (USSR) zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda.
Linki
- Beep'em All
- Beep'em All II
- Beep'em All III
- Beep'em All IV
- Beep'em All V
- Dyskusja nt. engine-u Tritone
- Dyskusja nt. engine-u Octode
- Dyskusja nt. możliwości 5-go kanału
- Dyskusja nt. muzyki 1-bit
- Tritone engine
- Lyndon Sharp Engine
- OCTODE Engine
- QChan Engine
- Pixels
- Marry Christmas Beep 1-bitowa muzyka na PACTL
- Happy New Year 2013
- Isora 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry
- MazezaM 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym
- dyskusja nt. zapisywania 1-bitowej muzyki na taśmie
- dyskusja nt. 1-bitowego dźwięku na SKCTL