Buzzer
From Atariki
Wersja z dnia 15:47, 27 wrz 2014 Xxl (Dyskusja | wkład) (→Linki - racja Mono, PACTL i SKCTL skasowany) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:27, 6 lis 2014 Mono (Dyskusja | wkład) (→Ciekawostki - evie) Next diff → |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
= Ciekawostki = | = Ciekawostki = | ||
- | Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. | + | 1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. |
- | + | ||
+ | 2. [[Evie]] emuluje buzzera i włącza go w swój tor audio. | ||
+ | |||
= Linki = | = Linki = | ||
Wersja z dnia 22:27, 6 lis 2014
1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania:
- kliku klawiatury "K:",
- sygnału uruchomienia magnetofonu "C:",
- dźwięku brzęczyka edytora "E:" (patrz CIO).
Sterowanie odbywa się za pomocą 3 bitu rejestru CONSOL stąd też często mówi się o "1-bitowym dźwięku GTIA".
W modelach serii 400/800 wyjście bitu GTIA podłączone jest do rzeczywistego głośnika umieszczonego wewnątrz komputera, natomiast w modelach serii XL/XE do ogólnego wyjścia audio (wyprowadzonego do gniazda TV oraz monitorowego).
Systemowa procedura VBLK w części opóźnionej tuż przed odblokowaniem przerwań zapisuje do rejestru CONSOL wartość 8 co powoduje ustalenie poziomu linii układu GTIA w stan wysoki. Z tego względu programy generujące dźwięk techniką PWM w celu uniknięcia zakłóceń zazwyczaj blokują opóźnione przerwanie VBLK.
Seria dem Beep'em All autorstwa xxl pozwala naocznie przekonać się o możliwościach dźwiękowych GTIA.
Ciekawostki
1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie Axel Foley grupy Union Software Of Silesia Rousers (USSR) zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda.
2. Evie emuluje buzzera i włącza go w swój tor audio.
Linki
- Beep'em All
- Beep'em All II
- Beep'em All III
- Beep'em All IV
- Beep'em All V
- Dyskusja nt. engine-u Tritone
- Dyskusja nt. engine-u Octode
- Dyskusja nt. możliwości 5-go kanału
- Dyskusja nt. muzyki 1-bit
- Tritone engine
- Lyndon Sharp Engine
- OCTODE Engine
- QChan Engine
- Pixels
- Happy New Year 2013
- Isora 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry
- MazezaM 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym