Let's Emu!
From Atariki
Wersja z dnia 22:28, 28 cze 2015 KMK (Dyskusja | wkład) (→Przykładowe gry - żeby było do pary) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:38, 28 cze 2015 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 72: | Linia 72: | ||
Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra. | Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra. | ||
+ | |||
+ | == Odnośniki zewnętrzne == | ||
+ | |||
+ | * [http://drac030.krap.pl/wapniak-2012.flac Let's Emu gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012] (skomponowany przez [[Yerzmyey]]a na [[PSG]]). | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] |
Wersja z dnia 22:38, 28 cze 2015
Eksperymentalny emulator komputera Sinclair ZX Spectrum dla Atari wyposażonego w procesor 65C816. Autorem jest KMK.
Spis treści |
Wymagania sprzętowe
- procesor 65C816
- dodatkowa pamięć liniowa o rozmiarze co najmniej 448k
- DracOS (ze względu na funkcje zarządzania pamięcią liniową)
Joysticki Atari działają jako joysticki Kempston lub Sinclair. Wybór pomiędzy jednym a drugim systemem jest automatyczny, tj. pierwsze odwołanie do portu I/O joysticka Kempston wyłącza emulację joysticków Sinclair.
Zalecana konfiguracja sprzętowa
- procesor 65C816 taktowany co najmniej 7 MHz (optymalnie - 20 MHz)
- karta Rapidus
- VBXE
- Evie lub SONari
- SpartaDOS X
Program został napisany dla karty Rapidus, ale nie jest ona niezbędnie konieczna do jego działania: Let's Emu można np. uruchomić pod emulatorem Altirra (niemniej po wykryciu karty Rapidus wykorzystywane są jej niektóre specyficzne możliwości).
Bez VBXE brak jest atrybutów koloru ZX Spectrum. Układ PSG znajdujący się w Evie lub SONari jest pod emulatorem widoczny jako przystawka z układem AY-3-8910.
SpartaDOS X pozwala zarejestrować program jako "przeglądarkę" do plików (tzw. snapszotów) zawierających programy na ZX Spectrum.
Kompatybilność
Program emuluje podstawowy model ZX Spectrum, tj. ZX Spectrum 48k. Procesor Z80 i w ogóle cała maszyna emulowana jest dość wiernie, za wyjątkiem dwóch rzeczy:
- nie jest dokładnie emulowany rejestr R procesora
- czas wykonywania poszczególnych rozkazów emulowanego Z80 ma niewiele wspólnego z tymże czasem na "prawdziwym" CPU: emulator wykonuje rozkazy tak szybko, jak potrafi, ale nie zachowuje np. ich wzajemnych zależności czasowych
To ostatnie powoduje słyszalne kłopoty w przypadku np. gier odtwarzających muzykę na beeperze, w której długości i częstotliwości nut mierzone są przez pętle opóźniające.
Obsługiwane formaty plików
Emulator umie załadować programy w następujących formatach:
- plik ROM: "kartridż" o wielkości 16k zastępujący oryginalny ROM ZX Spectrum
- plik SNA: nieskompresowany zrzut 48k pamięci
- plik Z80: skompresowany zrzut 48k pamięci (obsługiwane są wersje formatu 1.0, 2.0 i 3.0)
Bieżącą zawartość pamięci emulatora można też zapisać do pliku w formacie Z80.
Klawiszologia
Program obsługiwany jest z menu widocznego na obrazku. Poza tym do dyspozycji są klawisze konsoli:
- START przerywa emulację i powoduje powrót do menu (lub do DOS-u, jeśli program uruchomiono w trybie "automatycznym", tzn. z parametrem /A w wierszu poleceń)
- SELECT odpowiada klawiszowi Symbol Shift na klawiaturze ZX Spectrum
- OPTION powoduje odwrócenie kolorów INK i PAPER (tylko wtedy, kiedy VBXE jest nieaktywne)
- HELP wyświetla ściągę z układem klawiatury ZX Spectrum
Ciekawostki
Program napisano na Atari, początkowo z kartą F7 (10 MHz), potem z rozszerzeniem SIMMius 4 MB, na końcu z kartą Rapidus. Wykorzystano MAE jako edytor, a kod źródłowy został zasemblowany (nieopublikowanym) asemblerem N16 autorstwa KMK. Cały proces kompilacji Let's Emu wymaga też SpartaDOS X w wersji co najmniej 4.47.
Przykładowe gry
Snapszoty zrzucono z emulatora Altirra.
Odnośniki zewnętrzne
- Let's Emu gra (na Evie) utwór z inwitra na Wapniaka 2012 (skomponowany przez Yerzmyeya na PSG).