Buzzer
From Atariki
Wersja z dnia 07:17, 27 wrz 2014 Xxl (Dyskusja | wkład) (→Linki) ← Previous diff |
Aktualna wersja KMK (Dyskusja | wkład) (styl) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{SDP}} | {{SDP}} | ||
- | 1-bitowe wyjście dźwiękowe służące generowania: | + | 1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania: |
* kliku klawiatury "K:", | * kliku klawiatury "K:", | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
= Ciekawostki = | = Ciekawostki = | ||
- | Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - jest to nieprawda. | + | 1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie [[Axel Foley]] grupy [[Union Software Of Silesia Rousers (USSR)]] zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - nie jest to jednak prawda. |
- | + | ||
+ | 2. [[Evie]] implementuje buzzer i włącza go w swój tor audio. | ||
+ | |||
= Linki = | = Linki = | ||
Linia 26: | Linia 28: | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1628 Beep'em All IV] | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1754 Beep'em All V] | ||
- | * [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=39 Axel Foley] | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=11915 Dyskusja] nt. engine-u Tritone | ||
* [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=9204 Dyskusja] nt. engine-u Octode | ||
Linia 36: | Linia 37: | ||
* [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1369770683&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki QChan Engine] | * [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1369770683&archive=&start_from=0&ucat=1,7&ct=poczatki QChan Engine] | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1211 Pixels] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1211 Pixels] | ||
- | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=56 Marry Christmas Beep] 1-bitowa muzyka na PACTL | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1300 Happy New Year 2013] | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1300 Happy New Year 2013] | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=82 Isora] 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=82 Isora] 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry | ||
* [http://xxl.atari.pl/?page_id=1169 MazezaM] 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym | * [http://xxl.atari.pl/?page_id=1169 MazezaM] 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym | ||
- | * [http://atarionline.pl/forum/comments.php?DiscussionID=2750&page=1#Item_0 dyskusja] nt. zapisywania 1-bitowej muzyki na taśmie | ||
- | * [http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=10387 dyskusja] nt. 1-bitowego dźwięku na SKCTL | ||
- | |||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
1-bitowe wyjście dźwiękowe służące do generowania:
- kliku klawiatury "K:",
- sygnału uruchomienia magnetofonu "C:",
- dźwięku brzęczyka edytora "E:" (patrz CIO).
Sterowanie odbywa się za pomocą 3 bitu rejestru CONSOL stąd też często mówi się o "1-bitowym dźwięku GTIA".
W modelach serii 400/800 wyjście bitu GTIA podłączone jest do rzeczywistego głośnika umieszczonego wewnątrz komputera, natomiast w modelach serii XL/XE do ogólnego wyjścia audio (wyprowadzonego do gniazda TV oraz monitorowego).
Systemowa procedura VBLK w części opóźnionej tuż przed odblokowaniem przerwań zapisuje do rejestru CONSOL wartość 8 co powoduje ustalenie poziomu linii układu GTIA w stan wysoki. Z tego względu programy generujące dźwięk techniką PWM w celu uniknięcia zakłóceń zazwyczaj blokują opóźnione przerwanie VBLK.
Seria dem Beep'em All autorstwa xxl pozwala naocznie przekonać się o możliwościach dźwiękowych GTIA.
Ciekawostki
1. Plotka głosi, iż piąty samplowany kanał dźwiękowy w demie Axel Foley grupy Union Software Of Silesia Rousers (USSR) zrealizowany jest właśnie za pomocą GTIA - nie jest to jednak prawda.
2. Evie implementuje buzzer i włącza go w swój tor audio.
Linki
- Beep'em All
- Beep'em All II
- Beep'em All III
- Beep'em All IV
- Beep'em All V
- Dyskusja nt. engine-u Tritone
- Dyskusja nt. engine-u Octode
- Dyskusja nt. możliwości 5-go kanału
- Dyskusja nt. muzyki 1-bit
- Tritone engine
- Lyndon Sharp Engine
- OCTODE Engine
- QChan Engine
- Pixels
- Happy New Year 2013
- Isora 1-bitowa muzyka na ekranie z logo gry
- MazezaM 1-bitowa muzyka na ekranie tytułowym