Zorro

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:41, 17 paź 2005
Krótki (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Dracon (Dyskusja | wkład)

Linia 1: Linia 1:
-'''''Zorro''''' to popularna gra labiryntowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez [[Datasoft]] w 1985 roku na (między innymi) [[Atari 8-bit|małe Atari]]. Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę [http://en.wikipedia.org/wiki/Zorro tytułowego bohatera], przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcia.+{{grafr|Zorro_komnata_z_pijakiem.png}}
 +Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez [[Datasoft]] w 1985 roku na (między innymi) [[Atari 8-bit|małe Atari]]. Programistą tej wersji jest [[James Garon]], zaś autorem grafiki - [[Kelly Day]].
-Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - [[The Goonies]] i [[Conan]] - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania [[Player/Missile Graphics|duszków]] ani żadnych innych specyficznych dla Atari cech. Uproszczenie to wynika z faktu, że ''Zorro'' (tak jak pozostała dwójka) jest bezpośredną konwersją z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Apple_II Apple II] (podobnie jak wersje na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród [[atarowiec|atarowców]] za interesującą.+Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę [http://pl.wikipedia.org/wiki/Zorro tytułowego bohatera], przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.
-Gra została wydana w USA w wersji dyskowej - komnaty doczytywały się w trakcie gry. Później [[US Gold]] wydał ''Zorro'' na rynku brytyjskim; do tego celu przygotował również wersję kasetową. Niestety, kasetówka jest względem oryginału dość poważnie okrojona - usunięto piątą część plansz oraz postać żołnierza uciekającego z porwaną señoritą do fortu. Efekt lenistwa autorów wykorzystali [[cracker]]zy - przygotowana przez nich [[DOS-owy format pliku|wersja plikowa]] wczytywała się w całości przed rozpoczęciem gry, i działała prawidłowo także na magnetofonie. Ta wersja jest znana wśród posiadaczy magnetofonów jako ''Zorro II''.+Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - [[The Goonies]], [[Bruce Lee]] i [[Conan]] - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania [[Player/Missile Graphics|duszków]] i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że [[Zorro]] (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z [http://pl.wikipedia.org/wiki/Apple_II Apple II] (podobnie jak wersje na [http://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą.
-Logo tytułowe oraz motyw muzyczny w grze został zaczerpnięty z filmu ''[http://www.imdb.com/title/tt0071817/ Znak Zorro]'' (który to film wykorzystuje muzykę z klasycznego ''[http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mark_of_Zorro_(1940_film) pierwowzoru o tym samym tytule]'').+Gra została wydana w USA w wersji dyskowej - komnaty doczytywały się w trakcie gry. Później [[US Gold]] wydał "Zorro" na rynku brytyjskim; do tego celu przygotował również wersję kasetową. Kasetówka wczytuje się od razu w całości, ale jest względem oryginału dość poważnie okrojona - usunięto piątą część komnat oraz postać żołnierza uciekającego z porwaną señoritą do fortu. Motywem tych zmian mogła być chęć zmieszczenia całej gry w 48 KB RAM dostępnych w komputerach Atari [[800]].
 + 
 +Anonimowi [[Crack-grupa|crackerzy]] przygotowali [[COM|plikową wersję]] dyskowej edycji[http://atarionline.pl/arch/Z/Zorro/Zorro%20%28v8%29.xex], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii [[XL]]/[[XE]]. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą '''Zorro II'''.
 + 
 +Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film ''[http://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_Zorro_(film_1940) Znak Zorro]''.
 + 
 +==Odnośniki zewnętrzne==
 +* [http://www.atarimania.com/detail_soft.php?VERSION_ID=5948&MENU=8 Zorro] w [[Atarimania|Atarimanii]]
 +* [http://www.retronagazie.eu/gramy-na-gazie-retronizacja-zorro-video-recenzja-przejscie-gry-ciekawostki/ megarecenzja RetroBorskuka]
 +* [http://web.archive.org/web/20170901012945/http://www.cgs.16mb.com/zorro.html Strona CGS, zapowiadająca nieoficjalną kontynuację - ZORRO2]
[[Kategoria:Gry labiryntowe]] [[Kategoria:Gry labiryntowe]]
[[Kategoria:Gry zręcznościowe]] [[Kategoria:Gry zręcznościowe]]
-[[Kategoria:Gry "znajdż i zanieś"]]+[[Kategoria:Gry dla Atari 8-bit]]
-[[Karegoria:Gry dla Atari 8-bit]]+

Aktualna wersja

Grafika:Zorro_komnata_z_pijakiem.png

Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez Datasoft w 1985 roku na (między innymi) małe Atari. Programistą tej wersji jest James Garon, zaś autorem grafiki - Kelly Day.

Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę tytułowego bohatera, przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.

Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - The Goonies, Bruce Lee i Conan - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania duszków i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że Zorro (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z Apple II (podobnie jak wersje na Commodore 64). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą.

Gra została wydana w USA w wersji dyskowej - komnaty doczytywały się w trakcie gry. Później US Gold wydał "Zorro" na rynku brytyjskim; do tego celu przygotował również wersję kasetową. Kasetówka wczytuje się od razu w całości, ale jest względem oryginału dość poważnie okrojona - usunięto piątą część komnat oraz postać żołnierza uciekającego z porwaną señoritą do fortu. Motywem tych zmian mogła być chęć zmieszczenia całej gry w 48 KB RAM dostępnych w komputerach Atari 800.

Anonimowi crackerzy przygotowali plikową wersję dyskowej edycji[1], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii XL/XE. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą Zorro II.

Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film Znak Zorro.

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools