Rejestry PIA
From Atariki
Wersja z dnia 11:14, 8 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) (→Lista rejestrów) ← Previous diff |
Aktualna wersja Krótki (Dyskusja | wkład) (Nieprawda, PORTB jest inicjowany jako "all output" we wszystkich modelach XL.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | Układ [[PIA]], sześć rejestrów. | ||
+ | |||
==Lista rejestrów== | ==Lista rejestrów== | ||
Linia 5: | Linia 7: | ||
<tr><td id="PORTA" rowspan = 2>$D300</td><td rowspan = 2>PORTA</td><td> | <tr><td id="PORTA" rowspan = 2>$D300</td><td rowspan = 2>PORTA</td><td> | ||
- | <p>Rejestr porządkowania danych: Ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia danych, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</p></td></tr> | + | Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście.</td></tr> |
<tr><td> | <tr><td> | ||
- | <p>Rejestr przesyłania danych. Przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]]/[[XE]]: dwóch jedynych) portów joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2.</p> | + | Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w [[XL]] i [[XE]]: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. |
+ | |||
+ | Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są joysticki (cień dla dolnego nibble znajduje się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278), a dla górnego pod JSTICK1 ($0279)): | ||
+ | * bit 7: joystick 1 w prawo (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 6: joystick 1 w lewo (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 5: joystick 1 w dół (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 4: joystick 1 w górę (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 3: joystick 0 w prawo (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 2: joystick 0 w lewo (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 1: joystick 0 w dół (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | * bit 0: joystick 0 w górę (0 = tak, 1 = nie) | ||
+ | |||
+ | Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są paddles (cienie dla odpowiednich przycisków znajdują się od PTRIG0 ($027C) do PTRIG3 ($027F)): | ||
+ | * bit 7: przycisk potencjometru 3 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony) | ||
+ | * bit 6: przycisk potencjometru 2 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony) | ||
+ | * bit 5: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 4: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 3: przycisk potencjometru 1 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony) | ||
+ | * bit 2: przycisk potencjometru 0 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony) | ||
+ | * bit 1: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 0: nieużywany (1) | ||
+ | |||
+ | Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone jest [[Pióro świetlne|pióro świetlne]] (dedykowanych rejestrów cieni dla przycisków pióra nie ma, lecz z powodzeniem można posłużyć się rejestrami położenia joysticków JSTICK0, oraz JSTICK1) lub [[XG-1|pistolet świetlny]]: | ||
+ | * bit 7: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 6: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 5: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 4: przycisk pióra 1 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)/przycisk pistoletu 1 (0 = zwolniony, 1 = wciśnięty) | ||
+ | * bit 3: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 2: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 1: nieużywany (1) | ||
+ | * bit 0: przycisk pióra 0 (0 = wciśnięty, 1 = zwolniony)/przycisk pistoletu 0 (0 = zwolniony, 1 = wciśnięty) | ||
+ | |||
</td></tr> | </td></tr> | ||
<tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td> | <tr><td id="PORTB" rowspan = 2>$D301</td><td rowspan = 2>PORTB</td><td> | ||
- | <p>Rejestr porządkowania danych: Ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia danych, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście, za wyjątkiem [[1450XLD]], gdzie bity 4 i 5 są programowane jako wejściowe (aczkolwiek nie wiadomo, po co).</p></td></tr> | + | Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w [[400/800]] programuje wszystkie linie portu jako wejście, w [[XL]]/[[XE]] - wszystkie jako wyjście.</td></tr> |
<tr><td> | <tr><td> | ||
- | <p>Rejestr przesyłania danych. W serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary portów joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4.</p> | + | Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w [[XL]]/[[XE]]) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii [[XL]]/[[XE]] są to duplikaty cieni portu A. |
- | <p>W serii [[XL]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:</p> | + | |
+ | W serii [[XL]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów: | ||
* bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) | * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) | ||
* bit 6: nieużywany | * bit 6: nieużywany | ||
* bit 5: nieużywany | * bit 5: nieużywany | ||
* bit 4: nieużywany | * bit 4: nieużywany | ||
- | * bit 3: LED 2 (1 - świeci się) | + | * bit 3: LED 2 (0 - świeci się) |
- | * bit 2: LED 1 (1 - świeci się) | + | * bit 2: LED 1 (0 - świeci się) |
* bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) | * bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) | ||
* bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) | * bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) | ||
- | <p>Wartością domyślną jest $FF.</p> | + | Wartością domyślną jest $FF. |
- | <p>W serii [[XE]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:</p> | + | |
+ | W serii [[XE]] rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów: | ||
* bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) | * bit 7: RAM w obszarze $5000-$57FF (1) lub SELF TEST tamże (0) | ||
- | * bit 6: nieużywany | + | * bit 6: w [[XEGS]] gdy BASIC jest wyłączony (bit 1=1), ustawienie tutaj 0 włącza ROM wbudowanej gry [[Missile Command]]. W pozostałych modelach nieużywany. |
- | * bit 5: w obszarze $4000-$7FFF [[ANTIC]] widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0) | + | * bit 5: w obszarze $4000-$7FFF [[ANTIC (układ)|ANTIC]] widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0) |
* bit 4: w obszarze $4000-$7FFF CPU widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0) | * bit 4: w obszarze $4000-$7FFF CPU widzi pamięć główną (1) lub dodatkową (0) | ||
* bit 3: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF | * bit 3: wybór banku pamięci dodatkowej 16k w obszarze $4000-$7FFF | ||
Linia 32: | Linia 67: | ||
* bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) | * bit 1: RAM w obszarze $A000-$BFFF (1) lub [[Atari BASIC]] tamże (0) | ||
* bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) | * bit 0: ROM systemu operacyjnego w obszarze $C000-$CFFF i $D800-$FFFF (1) lub RAM tamże (0) | ||
- | <p>Wartością domyślną jest $FF.</p> | + | Wartością domyślną jest $FF. |
+ | <p>Działanie bitu 7 jest uzależnione od stanu bitu 0: bit 7 włącza i wyłącza SELF TEST tylko wtedy, kiedy bit 0 jest ustawiony na 1. W przeciwnym razie zmiany stanu bitu 7 są ignorowane.</p> | ||
+ | <p>Działanie tego rejestru modyfikują [[Obsługa standardowego rozszerzenia pamięci RAM|standardowe rozszerzenia pamięci]] oraz [[MapRAM]].</p> | ||
+ | <p>Skonfigurowanie linii PORTB (w rejestrze kierunku przepływu danych) jako wejściowych powoduje, że takie linie PIA pozostają w stanie logicznej "1" niezależnie od tego jaka wartość została zapisana do rejestru przesyłania danych PORTB (co może powodować problemy z konfiguracją pamięci w XL/XE).</p> | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td id="PACTL">$D302</td><td>PACTL</td><td> | ||
+ | Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów: | ||
+ | * bit 7: status przerwania IRQ portu A (1 - wystąpiło) | ||
+ | * bit 6: nieużywany (zawsze 0) | ||
+ | * bit 5: nieużywany (zawsze 1) | ||
+ | * bit 4: nieużywany (zawsze 1) | ||
+ | * bit 3: sterowanie silnikiem magnetofonu (0 - włączony, 1 - wyłączony) | ||
+ | * bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTA: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych | ||
+ | * bit 1: nieużywany (zawsze 0) | ||
+ | * bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu A (1 - dozwolone) | ||
+ | Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA. | ||
+ | </td></tr> | ||
+ | <tr><td id="PBCTL">$D303</td><td>PBCTL</td><td> | ||
+ | Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów: | ||
+ | * bit 7: status przerwania IRQ portu B (1 - wystąpiło) | ||
+ | * bit 6: nieużywany (zawsze 0) | ||
+ | * bit 5: nieużywany (zawsze 1) | ||
+ | * bit 4: nieużywany (zawsze 1) | ||
+ | * bit 3: sterowanie linią COMMAND [[gniazdo SIO|gniazda SIO]] (0 - aktywna) | ||
+ | * bit 2: bit wyboru funkcji rejestru PORTB: 0 - rejestr kierunku przepływu danych, 1 - rejestr przesyłania danych. | ||
+ | * bit 1: nieużywany (zawsze 0) | ||
+ | * bit 0: zezwolenie na przerwanie IRQ portu B (1 - dozwolone) | ||
+ | Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT [[gniazdo SIO|gniazda SIO]]. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB. | ||
</td></tr> | </td></tr> | ||
- | <tr><td id="PACTL">$D302</td><td>PACTL</td><td> </td></tr> | ||
- | <tr><td id="PBCTL">$D303</td><td>PBCTL</td><td> </td></tr> | ||
- | |||
</table> | </table> | ||
- | |||
- | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] |
Aktualna wersja
Układ PIA, sześć rejestrów.
Lista rejestrów
Adres | Etykieta | Opis |
$D300 | PORTA | Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System programuje wszystkie linie portu jako wejście. |
Jako rejestr przesyłania danych: przypisany jest do dwóch pierwszych (w XL i XE: dwóch jedynych) gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 1, starsze - joysticka nr 2. Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są joysticki (cień dla dolnego nibble znajduje się odpowiednio pod JSTICK0 ($0278), a dla górnego pod JSTICK1 ($0279)):
Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone są paddles (cienie dla odpowiednich przycisków znajdują się od PTRIG0 ($027C) do PTRIG3 ($027F)):
Znaczenie bitów kiedy do gniazd podłączone jest pióro świetlne (dedykowanych rejestrów cieni dla przycisków pióra nie ma, lecz z powodzeniem można posłużyć się rejestrami położenia joysticków JSTICK0, oraz JSTICK1) lub pistolet świetlny:
| ||
$D301 | PORTB | Jako rejestr kierunku przepływu danych: ustawienie bitu na 0 programuje odpowiedni bit w rejestrze przesyłania danych jako bit wejścia, w przeciwnym wypadku - jako bit wyjścia danych. System w 400/800 programuje wszystkie linie portu jako wejście, w XL/XE - wszystkie jako wyjście. |
Jako rejestr przesyłania danych: w serii 400/800 przypisany jest do drugiej (nieistniejącej w XL/XE) pary gniazd joysticka, młodsze 4 bity przekazują stany joysticka nr 3, starsze - joysticka nr 4. Cienie znajdują się odpowiednio pod JSTICK2 ($027A) i JSTICK3 ($027B). W serii XL/XE są to duplikaty cieni portu A. W serii XL rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią oraz (istniejącymi w niektórych modelach) diodami konsoli. Przypisanie bitów:
Wartością domyślną jest $FF. W serii XE rejestr ten steruje układem zarządzania pamięcią. Przypisanie bitów:
Wartością domyślną jest $FF. Działanie bitu 7 jest uzależnione od stanu bitu 0: bit 7 włącza i wyłącza SELF TEST tylko wtedy, kiedy bit 0 jest ustawiony na 1. W przeciwnym razie zmiany stanu bitu 7 są ignorowane. Działanie tego rejestru modyfikują standardowe rozszerzenia pamięci oraz MapRAM. Skonfigurowanie linii PORTB (w rejestrze kierunku przepływu danych) jako wejściowych powoduje, że takie linie PIA pozostają w stanie logicznej "1" niezależnie od tego jaka wartość została zapisana do rejestru przesyłania danych PORTB (co może powodować problemy z konfiguracją pamięci w XL/XE). | ||
$D302 | PACTL |
Rejestr kontroli portu A. Znaczenie bitów:
Przerwanie IRQ portu A podłączone jest do linii PROCEED gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTA. |
$D303 | PBCTL |
Rejestr kontroli portu B. Znaczenie bitów:
Przerwanie IRQ portu B podłączone jest do linii INTERRUPT gniazda SIO. System programuje tu domyślnie brak zezwolenia na jego wystąpienie. Status IRQ kasowany jest automatycznie po odczycie PORTB. |